Dingle med beina

 

God søndag! 

 

Håper du har en fin formiddag…Jeg har vært oppe noen timer  – fra kl. 0700…Jeg liker å komme meg opp! Ikke at jeg er så effektiv da, men liker morgenstunden! Sitte der og dingle med beina og la dagen komme …Men når en slik stund er over liker jeg å gjøre noe! Etterhvert mer hus og hage eller nå her inne rydde litt og ta litt tak her og der! 

 

Det er egentlig ikke synd på oss som bor her i Norge! Vi har det bra…Men det er litt opp til oss selv også da, sparke oss sjøl bak og få litt gøts…ikke bare gå der og dulle ensomheten eller stakkars meg! Det hjelper ikke akkurat på…Du kan ikke vente at folk ringer på døra og ber deg hit og dit og drar deg med! Men jeg tenker det er viktig å fylle dagene med innhold – smått eller stort! Du behøver ikke klatre på De høyeste toppene her i Norge for å føle at du har et rikt liv! Mitt liv trenger ikke sånne topper! Jeg får like mye glede av en tur rundt her jeg bor, gå til byen, sjøen eller i skogen…variere litt og finne en “gulrot”…F.eks i dag skal jeg se om Linerla har kommet..Se om det har flyttet noen inn i det huset som er tomt..Finne en hvitveis eller andre blomster…

 

Ta en runde i hodet ditt før du går ut den døra! 

 

Inne har man jo alltid noe å gjøre, vaske i en skuff. Rydde i klær..Vaske kjøleskapet..bake en kake…etc… Bor du i hus eller leilighet så vil jeg tro du aldri bør bli arbeidsledig.

 

 

…Men sitter du og luller deg inn i dårlige tanker og stakkars meg…så blir det slik..Ta et grep, kom deg opp av sofaen! Og har du vært oppe av sofaen så ta frem litt bøker, blader, kryssord, perler eller strikk..I morgen er biblioteket åpent – der er det hauger av bøker og blader du kan låne med hjem i påska…musikk og filmer også! TV bugner av påskekrim – velg deg en å følge så har noe  å se frem til hver dag! Og lag deg noe godt, mange mennesker som kjeder seg og har hele dagen på seg, gidder jo knapt å lage seg middag. Merkelig tenker jeg, så gøy som det er å koke litt på kjøkkenet og lage noe godt som gir dobbel glede..Man mestrer noe og blir glad etterpå hvor godt det smakte! Alle har et liv å leve og det må jo finnes noen som interessant å gjøre…Vet du hva de værste ordene jeg vet er! “Jeg kjeder meg..” I disse dager hvor man har det meste, hvordan er det mulig tenker jeg…

 

Og trives du ikke i ditt eget selskap så finn et annet menneske som også føler seg ensom…ta den praten i parken! Og har vedkommende en hund er det enkelt å begynne en samtale…man snakker til hunden ikke sant og plutselig er man dus…og neste gang så stopper dere opp og slår av en prat! Selv jeg som hører dårlig bruker den taktikken ofte, men jeg sier i fra at jeg hører litt dårlig og folk blir veldig forståelsesfulle og begynner å prate om sin hørsel eller øresus eller noe sånt! Man har plutselig fått en ny venn….Venner får man aldi for mange av! Noen ganger må man bare lete litt……

 

Sitt ikke der og dingle med beina – ta grep!

 

 

16 kommentarer
    1. Kjede meg? Nei, hva er det 😁 Herlig påskekylling som dingler med beina, og jeg ser deg for meg at du gjør det 😉😄
      Selv om jeg “bare” går hjemme, så rekker jeg ikke kjede meg.
      Som du skriver, det er nok å finne på når man har hus, og kose seg med forskjellige ting. Har ikke tid til å kjede meg jeg. Tror aldri jeg har gjort det, ikke engang som barn. Nå kjeder jo ungene seg om det er 5 min uten at det finnes på noe med dem.
      Jeg elsket å stulle for meg selv når jeg var liten, og jeg gjør det fortsatt. 😀
      God palmesøndag! 🥰

      1. Tusen takk, kjede seg er et rart ord…man må ta litt grep om sitt eget liv…
        Være litt kreativ…Nok å finne på hjemme og på tur her og der…Pakke sekk og ta med mat og
        bare nyte dagen…hvis man vil det…Så kan man slappe av og kose seg hjemme etterpå!
        Nei, jeg kjedet meg aldri som barn…hadde naturen og sjø rundt meg…elsket det! fin søndag…Klem…

    2. Jeg tror litt for mange sitter og dingler med beina og tenker stakkars meg, det skje aldri noe i mitt liv…
      Og det er jo selvsagt alle andres feil…Aldri ber noen meg…. Jeg har spurt de, når ba du noen? Når ringte du noen? Når dro du i gang noe? Når fant du på noe helt av deg selv?
      Og får alle de samme dumme svarene.
      Ei venninne av meg fylte 50 for en del år siden. Hun hadde vært i flere femtiårs lag, men hun skulle feire dagen i ensomhet. Jeg spurte hvorfor? Jo for ingen ville komme hvis hun ba de. Jeg sa at det kunne hu vel ikke si så sikkert. I så fall fortsatte hun, ville de bare komme innom for å være hyggelige og raskt dra hjem med en eller annen unnskyldning. Og forresten kunne hun ikke mat, orket ikke rydde, gadd ikke styre for det kom jo ikke noen likevel.

      Enden på visa var at jeg vasket og ryddet sammen med henne. To av oss hjalp til på kjøkkenet og tok ansvar for maten, men hu måtte være med og hjelpe til dagen før. Hun klarte mer enn hun trodde. Av 15 inviterte gjester kom 14, og den som ikke kom hadde en rimelig god unnskyldning.

      Første gjest, som ved ankomst sa at hun “bare kom innom en liten tur”; gikk klokka 02.30, det var en fin kveld. Jubilanten storkoste seg. Da vi ryddet neste dag sa jeg at se, du fikk det til.

      1. Herlig historie og der kan du se…det nytter å sparke seg selv bak eller andre sparker litt..
        Det å lulle seg inn i seg selv og stakkars meg er bare trist tenker jeg! Men man må faktisk
        ha litt planer og litt “jeg vil gjøre noe” …Det kommer ingen million inn på konto eller
        hytte i posten …hvis det er det det står på…nok av dem: Bare jeg får! Så skal jeg gjøre det og det og det…

    3. Jeg er enig med deg, og man må ta grep om sitt eget liv. Ringer ingen på døra eller i telefonen, og ber en med ut på tur så får man gå selv. Ikke noe tur ut her i dag, hatt mer enn nok å gjøre med å tørke støv og sette fram påskepynt. Sola skinner så nå blir det litt balkongliv før middagen. Kos deg med resten av søndagen 🥰

      1. Ikke sant man må ta grep om sitt eget liv og gjøre dagene hyggelige og med mening…
        Som du sier…Kommer det ingen på døra, så gå ut den døra selv!
        Deilig vær i dag, kos deg på balkongen! Klem…

    4. Er veldig enig i at man bør ta grep for å få kvalitet i livet sitt.. og det er nok utrulig mange som bare blir sittende å “surke” og synes synd på seg selv.. Å kjede seg.. vel.. veit ikke, men for meg betyr det den følelsen jeg får når det ikke gir meg
      noen glede med det jeg holder på med.. når jeg prøver å lese, løse sudoku, bake, strikke.. når alle de tingen virker meningsløse og jeg bare har lyst til å være et annet sted – yeppz, skal innrømme at da sier jeg at jeg kjeder meg.. 🙈😊

      1. God morgen…Ser den du skriver her…Det kan jo skje alle og særling når
        man er syk og må være mye hjemme..da er det ikke så lett å finne mening i et kryssord..
        Men noen klager jo uansett …De bør sparke seg selv bak tenker jeg…
        God fin dag, klemz…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg