det hjelper ikke gi mamma en agurk – går bra med banan

 

Dere som leser min blogg vet at min mamma er dement. Har vært det i mange år nå, og hun bor fremdeles hjemme i huset sitt. Jeg er den som alltid handler! Uke etter uke. Måned etter måned. År etter år…

 

 

Mye av det jeg kjøper må bare kastes. Det kan være grønnsaker og frukt og kaker med kort holdbarhet. Dersom jeg f.eks kjøper en kake når jeg besøker mamma og det er noe igjen så setter jeg den i kjøleskapet. Og der står kaka til neste gang jeg kommer, ødelagt.

 

 

Det er en del av sykdommen – mangler tiltak! Jeg tenker at det er så fort gjort å sette frem det av hjemmesykepleieren når de kommer. En kaffekopp med noe søtt til..Kaffe henter hun seg selv. Men å åpne en kjøleskapsdør er litt mer komplisert kanskje..det synes ikke og da tenker hun ikke det er noe bak den døra! ❤️

 

Slik skjer med tomater og agurk også og en del annen frukt. Hun er avhengig av å få mat servert av hjemmesykepleier. De gidder sjelden å skjære et par skiver med agurk å legge på brødskiva sammen f.eks ost/leverpostei/kjøttpålegg..Agurka ligger der til den mugner! Mamma har ikke tiltak til å gå i kjøleskapet selv og smøre seg en skive! Det er en del av hjemmesykepleieren sine oppgaver. Ordne med maten. Noen er flinke, og jeg skjønner at det tar ekstra tid…Så jeg tenker jeg får heller slutte å kjøpe det enn å ergre meg! Hvorfor skriver jeg dette i dag, jo fordi jeg var der ute i går og kastet en slangeagurk igjen…Hjelper ikke ha den på benken eller på spisebordet heller!

 

Mat må jeg kjøpe inn og jeg har ikke mulighet til å besøke mamma hver eneste dag heller! Bare noen tanker altså…Det er ikke greit å bli eldre og det er ikke greit å få en slik trist sykdom. Jeg skrev også om fremtidsfullmakt for litt siden! Det er en vei å gå: Fremtidsfullmakt – det er noe du bør tenke på! Selv om vi ikke kan styre akkurat den agurken da! Men mye annet..  ❤️ Jeg får skrive en lapp på kjøkkenbordet både med dette og avisa som blir liggende i postkassa i flere dager! Bananer går greit – det blir aldri liggende. Tenker at det er lett å skrelle og lett å spise.

 

Alltid nok å gjøre og følge opp – både her og der!  #livet

 

Litt oppgitt

 

 

21 kommentarer
    1. Trist og høre om mammaen din. Husker at du har snakket om det tidligere.
      Ille når nærmeste blir rammet av denne sykdommen. Og det må være stritt for deg også , å være den som må følge opp hele tiden.

    2. kjenner meg igjen her ,ikke att min far bodde hjemme alene med dement ,men han spiste bare det han fikk i handa eller i munnen ,kanskje du skal bytte ut kake med en pakke kjeks ,da holder det seg til kaffen og en pose sjokolade ,så får du og din mor kose dokke med det når du er der og restene tåler å ligge til neste besøk :=)

      1. God morgen…spiser det dem ser foran seg. Det ande er glemt bort..Jeg kjøper kjeks også. Det holder seg.
        Men synes det er koselig med litt kaker innimellom når jeg kommer. Hun liker det. Eller jeg tar med noe herfra..Men alt blir stående som er i kjøleskapet. Hun åpner ikke døra! Hjemmesykepleier smører 2 skiver brød, gir piller og går etter 5 minutter…neste på blokka haster! Det er ikke satt av nok tid til de gamle mener nå jeg. Og i disse korona-tider tar ting tid med munnbind og hansker og visir.

    3. Hei.jeg jobber i hjemmetjenesten selv. Noe vi bruker til demente brukere er en kladdebok så kan vi ha en dialog med pårørende,skrive ned stort og smått.vil du at mamma skal ha agurk på leverpostei,skriver du det.
      Er det dere ting så skriver du det.det fungerer hos oss.

      1. Tusen takk, ja slik blokk har vi også! Skriver ned masse der jeg, men er forsiktig å rette kritikk mot dem! Må lissom ha dem (hjemmesykepleier) på lag. Men skal prøve å formidle i en god tone..Takk…

    4. Kjenner så godt igjen din situasjon med din mamma og mat som må kastes. Håper du har søsken som også hjelper til slik at ikke alt hviler på deg. Min far pleide å ringe meg like etter at hjemmehjelpen var dratt for å fortelle at han ikke hadde fått middag. Han hadde glemt det med det samme. Ikke lett for demente og pårørende. Sykehjemsplasser legges ned og de fleste bor hjemme. Skal få skrevet ut fremtidsfullmakt. Skal snakke med datter min om det. Ha en fin kveld. Klem

      1. God morgen..
        Vi er flere som har våre områder. Mitt er handling, og tøyvask, rydding etc…Det er mye å ordne med hele tida. Og husker ikke 5 minutter tilbake..Forferdelig trist sykdom…
        Fremtidsfullmakt er viktig – ta tak!
        Klem fra. meg…

      2. Det med ernæring og eldre hjemmeboende er viktig. Agurk på brødskiva gjør mye. Ikke bare fordi din mor går i seg grønnsaker men fordi brødskiva blir litt mer fristende. Livsglede i en agurkskive. Mamms var og dement. Grusom sykdom.

        1. Akkurat – det er det jeg merker også. At det er lurt å pynte den brødskiva litt – da. spiser hun!
          Jævlig sykdom rett og slett…

    5. God morgen!

      Ja man kan bli oppgitt…. jeg er jo av og til i hjemmesykepleien her hjemme, så jeg forstår hva du snakker om. Og om det er avtalt med hjemmesykepleien at de skal sette frem mat/tilrettelegge, da skal de gjøre det. Om det IKKE er avtalt, da skal de IKKE gjøre det. Sånn er det bare…. Alle skal gjøre det likt… Man skal ikke legge til oppgaver som ikke er avtalt… det er litt streng det der med tiltaksplaner…

      Og det å skjære opp noen biter agurk tar ikke lange tiden…. Så er det dette med at de bor hjemme og skal klare seg selv og ikke bli fratatt dette å gjøre noe selv…. men mange glemmer rett og slett å spise… og man må av og til gi seg bittelitt bedre tid hos noen enn hos andre,,, Det er viktig.

      FOrstår du blir frustrert… kanskje du må snakke med hjemmesykepleien igjen, og høre HVA de gjør eller hva DU ønsker de skal gjøre i det besøket, pga du kaster mye mat…

      Lag deg en fin tirsdag <3 klem

      1. Jeg blir litt frustrert for jeg prøver å kjøpe mat som kan friste litt. Peppermakrell, laks og litt pynt på maten. Men dessverre blir mye av dette aldri åpnet og datoen utgår og jeg må pælme i søpla!
        De skal ordne all mat for mamma – både middag og de 3 andre måltidene.
        Noen av dem flinke altså..De litt eldre skal ha enormt ros. Men så er det andre som bare tenker å komme gjennom ruta. Men det er ikke mye jobb med litt ekstra innsats. En gang i blant. Ta inn avisa. Mamma går ikke ut og henter den selv. Og jeg makter ikke kjøre ut der hver dag. Jeg har et liv jeg også. Ho bor jo ikke nede i gata her lissom. Jeg bruker 3 timer tur/retur mamma. Hvis jeg er innom butikken først og handler. Ting tar tid! Klem og takk for fin kommentar.

    6. Så trist å bli gammel og blir slik. Maten bør spises og ikke kastes. Jeg jobber med eldre folk og derfor målet mitt er.å gi dem livsglede når jeg er sammen med dem.
      Håper at hjemmesykepleien tar litt mer tid til moren din.
      Vi vet ikke hvordan vi blir når vi blir gammel også. Vi får ta en dag om gangen.

      1. Jeg leser din blogg og jeg skjønner at din innsats på jobben betyr mye for de eldre.
        Du er flink! <3 Ja, jeg prøver å kjøpe mat som frister…men mye går i søpla! Dessverre…

    7. Kjempetrist å lese om moren din ❤❤❤ Min mor hadde det litt slik før hun ble helt dement. Jeg husker den maten moren min fikk levert fra kommunen var det ikke mye å rope hurra for. Kjenner jeg blir lei meg på de eldres vegne 😢 Kosthold er kjempeviktig for alle eldre. Hjemmetjenesten burde ta seg tid til å hjelpe din mor.

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. God morgen. Det er trist og en forferdelig sykdom. Kosthold er viktig og de har jo dårlig matlyst innimellom.
        Så da er det greit å fylle på med litt ekstra på brødskiva for å gjøre den mer innbydende.
        Men tror tiden dems (hjemmesykepleier) har blitt mye knappere nå som alt dette utstyret må byttes på til hver eneste de innom.
        Da blir det ikke så mye tid til annet enn full fart med maten og piller!

    8. Det blir så trist sånn som med mamman din! Ikke tiltak eller får til selv – lite hjelp å få, pga tidsnød! Det er bare så synd! Og du gjør alt og mere til for mamman din – det er også en greie…… ta vare på deg! Klem <3

      1. Det er en trist sykdom. Hun får jo hjelp, men det er så liten tid. Noen stopper mer opp enn
        andre <3 det varmer…
        Jeg vet selv at det er godt med litt grønt og pynt på maten. Det er jo ikke alltid hun
        har så god matlyst. De sitter mye rolig hele dagen! Klem og takk for omtanken.

    9. Ja det er ikke tidsbry å ta inn en avis…. og det er synd at noen bare raser gjennom lista for å bli fort ferdig. Har de tiltakene på lista så skal de gjøre det. Og det er jo faktisk mennesker vi har med å gjøre. Så dette med å ordne til måltid og ta en prat samtidig hører sammen <3 De trenger det så sårt <3 Bare litt oppmerksomhet så føler de seg trygg en stund.
      Du har lang vei til din mor og det er ikke meningen at du skal slite deg ut på bekymring og kjøring og ordning… selv om det er slik det blir….
      Kunne hun hatt mulighet for STØTTEKONTAKT som kom til henne en gang i uka? Som da kunne handle til henne?

      klem

      1. Tusen takk, ja – det mye tanker og samvittighet som dukker opp hele tida.
        Man føler at man skulle gjort så mye mer også!
        Ting tar tid med kjøring frem og tilbake og handling og rydding av varer. Det går greit
        på sommeren, men på glatte veier så liker jeg det ikke. Hun bor jo på bygda og
        der er ikke gatelys og veiene er kronglete og mye svinger…
        Takk for tipset om støttekontakt. Det har jeg ikke tenkt på. Selv er jeg utlært innen det – gått kurs. Men fikk
        aldri praktisert det. Støttekontakt hadde vært suverent altså <3

    10. Mange av de som bor alene, og som trenger det, har fått godkjent støttekontakt som enten handler for de eller tar de med på butikken og er hjelpende, og ja…. du har tatt utlæring der så da kjenner du til det.
      Det hadde avlastet deg ogs 🙂 Så kunne du bare laget en handleliste for ting som har gått tomt for til den dagen støttekontakten kommer 🙂

      klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg