Bollær med tjukk L

 

God kvelden herfra..

 

I dag er det mange varianter av bollær å se..Her i Fredrikstad sier vi bollær med tjukk L og æ på slutten! 

 

Så vet ikke om jeg hadde turt å dra til Oslo for å be om bollær ute på en cafe i dag…hehe…

 

Jeg har bakt kanelsnurrer jeg, synes det er godt! Det er jo enkelt, kjevler en flat rektangel, ruller sammen som en pølse, etter at man har fylt  med sukker, smør og kanel og deler man passe emner. Legger ikke ved oppskrift på dette, det finnes nok i hopetall på nettet! Vil jeg tro 🥰

 

Men noen tips fra meg, jeg bruker gjerne et egg i deigen..Varm væske bruker jeg heller ikke..Tar melka rett fra kjøleskapet! 🥰 Hvis du bruker eltemaskin da! Hevinga tar litt lenger tid, men blir alltid vellykket..

 

 

Foto: Tor (boller med krem – ikke tykk L).

 

 

Smakte godt…

19 kommentarer
      1. Ja, jeg sier med tjukk L, med tunga langt oppe i ganen…alltid gjort..
        Nå kommer jeg fra ei bydd utenfor Fredrikstad da, men dialekter er ikke som før. Blir utvannet.

    1. Kanelsnurr er nydelig godt!🤩🤗
      Det er favoritten til minstemann i huset.🥰
      Veldig kjekt å ha liggende i fryseren hvis man får besøk.
      Kos deg masse med deilig kanellukt i huset.🤗🤩

      1. Smaker alltid nydelig det og kjekt å fryse so edu sier..fint å ha litt på lur..
        Her har duftet bakst og det er deilig lukt altså 🙂

    2. Kanelsnurrer er godt og fint å fryse ned også. Jeg pleier å ha egg i, men har ikke prøvd med kald melk. Det blir snart fastelavnsboller med krem her, men bollene er kjøpt. Synes de jeg lager selv ikke blir luftige nok, men helt greie ellers da. 😊 Ha en fortsatt fin fastelavnssøndag! 🥰

      1. Fastelavnsboller er godt, men gadd ikke styre med den kremen til bare meg. Så da lagde jeg noe
        jeg kunne putte i fryseren.
        Lurt med kald melk, det blir fort for varmt med eltemaskin og da ødelegger man hevingen..Et egg må til 🙂
        Tusen takk, kos deg masse med kvelden og ny uke 🥰

    3. Det så veldig deilig ut! 🙂 med tjukk L, ja….. her er det også med Æ på slutten, men ingen tjukk L! Forresten ingen boller med krem her idag. Det har vært barnedåp idag, og der var det masse andre gode kaker! Klem <3

      1. Herlig, så koselig med barnedåp da..Det var nok en flott dag i familen <3
        Tusen takk, de var gode! Spist to, lagt resten i fryseren..Klem..

    4. Boller med krem liker jeg ikke. Kanelsnurrer liker jeg best. Bruker to egg i deigen, og varmer melka. Det går helt fint med hevinga. Vellykket alle ganger.
      Ha en fin uke!

      1. Herlig så bra at det funker med å varme opp melka. Hos meg går det som sagt i kald melk/fløte..
        Disse bollene er gode og enkle og bake..Deilig til kaffen når man har lyst på noe godt.
        Ha en fin kveld…Klem fra meg 🥰

    5. Se der ja. Her ble det tining av hjemmebakte rosinboller, bakt til jul. Min kjære mamma, som kom fra Sverige, lagde alltid fastelavensboLlær med krem og mandelmasse (tror jeg).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg