Bastøy

 

BASTØY

 

Bastøy fengsel: Hele øya er et samfunn for de innsatte! Kapasitet på 115 innsatte og kun menn som gjennomfører straff på Bastøy! Bastøy fengsel tar i mot innsatte som har gjennomført en del av straffen og nærmer seg slutten på soningen. Øya fungerer som et lokalsamfunn med ca 80 bygninger, veier og strandsoner.  Kulturlandskap, fotballbane og til og med en kirke! Butikk og bibliotek, skole, Nav, kaianlegg og fergedrift! Øya ligger i Oslofjorden og er del av Horten kommune! 2300 dekar er ikke småtteri heller. 

 

Fangene har stor frihet og jeg kaller det frihet under ansvar! Jeg har prøvd å zoome inn nedenfor! Når jeg googler så ser jeg innsatte som bader i Oslofjorden! Utlendinger synes dette er rart…Synes faktisk det er litt rart selv jeg! Ikke badingen altså, men friheten………

 

Det var visst en som greide å rømme en gang, men var ikke farlig! Han rømte på et surfebrett og brukte en spade som åre! Surfebrettet ble stjålet fra et oppbevaringssted. Sånt skal vel ikke skje…men det skjedde! 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Jeg tror litt av hensikten med fengsel er at de skal sone straff, men og liksom komme ut slik at de har lært og kan bli lovlydige samfunnsborgere. Da er vel frihet under ansvar og visse restriksjoner bra. Selv om man selvsagt ikke bør klare å rømme på et surfbrett

      1. Ja, er nok en god plan og godt vakthold som en av mine lesere skriver i sin kommentar.
        Jeg bare fikk mine tanker da jeg var i Borre og Horten og tok disse bildene og tenkte
        at ansatte i en bedrift har ganske mange regler å følge, med pauser og klokkeslett etc. etc…
        Det må jo ikke bli snudd på hodet!!! Frihet er noe alle mennesker setter pris på!

    2. Fin plass og et unikt fengsel. Har sett filmer derfra g det er mange aktiviteter der. Men hvorfor er det bare menn der? Er kvinnelige innsatte farligere enn menn? Vil tror det er mange baktanker med det. Øya er stor men likevel begrenset plass. Kvinner får vel samme tilbudet på fastlandet men å en annen måte. Tok toget til Lysaker og var på sykkeltur tur på Bygdøy i går. Det ble1,5 times tur tenker jeg. Men i da skal jeg i skogen snart. Tar med hengekøya og litt niste. Ha en fin dag.

      1. Må være et helt unikt fengsel dette! For en plass!
        Ja, det er nok en grunn for at det ikke blandes kjønn i et slikt fengsel.
        Bra du fikk en flott tur, kan man ta med sykkel på toget?
        Det har jeg aldri gjort før, må jo være fint!
        Kos deg i hengekøya og nyt dagen!

      1. Kan aldri huske jeg har sett noe på tv fra denne øya, bare fikk mine tanker da jeg var i Horten og Borre og
        tittet over til øya. De skal jo bli “fri” etter hvert.

    3. Jeg har vært der på besøk en gang, til og med badet der 😊 Ja, det er frihet under ansvar, men jeg kan love deg de blir passet godt på, det var vakter overalt, og det skulle veldig lite til før privilegier ble tatt fra dem. Men en superfin plass å kunne avslutte soningen sin på 😊

      1. Så flott kommentar! Det er bra det er vakter og alt som følger med, for det er innsatte som har begått
        drap tidligere..Men de har sonet andre steder i et lukket fengsel. Men de skal jo tilbake til samfunnet
        etter hvert og ta del i det vanlige livet. Men en flott øy og jeg fikk mine tanker da jeg tok bildene fra
        Borre og Horten! Fengselsøya kom plutselig nærme da.
        ..
        Ha en fin dag!

    4. Det er nok for at de skal venne seg til å være ute i samfunnet igjen, og på et sted hvor de ikke kan/bør rømme. Er nok div. restriksjoner likevel.

      1. Ikke sant, det er nok god plan på dette.. De skal tilbake til samfunnet, selv om
        de har begått drap tidligere! Men har vel vokst på alle årene i fangenskap og kan
        sone den siste tiden i et “åpent landskap”..

    5. Hmmm, vet igrunnen ikke hva jeg tenker om det, men det å komme ut etter soning vet jeg litt om … det er ikke ok, ettervernet….! Det er jo mye man kan sitte i fengsel for og de farlige sitter nok ikke på Bastøy! Det å prøve å rømme er jo ikke et sjakktrekk, for da kan man ikke sitte der etterpå…! Jeg har tro på frihet under ansvar fordi det forbereder bedre til å komme ut av fengselet. Gå på jobb,være med venner, ha litt normalitet! Vanskelig sak 🙈😘 klem

      1. Sikkert flott for dem som soner. Og det er sikkert nøye vurdert. Men det er drapsmenn også som er på øya.
        Og sikkert bra tiltak mot et nytt liv i frihet.
        Men jeg må sammenligne med eldre som sitter i trange små rom hele dagen, som aldri har gjort en katt fortred.
        Og mange vanlige ansatte sitter på små kott i 8 timer om dagen og jobber..
        Jeg kan ikke unngå å få noen tanker rundt dette, dessverre!
        ..
        Klem herfra.

    6. Det går fint med sykkel på toget er egne vogner hvor det er plass til sykkel. Men det er barnebillett for sykkel mens det burde ha vært gratis. Tok årets første bad i dag. Da jeg var på vei hjem kom regnet. Nå er det opphold igjen men det regnet kraftig en stund. Ha en fin kveld.

      1. Så bra du har badet! Kjempeflott, for det er jo så varmt om dagen og deilig å kjøle seg ned!
        Bra for hodet med et bad eller to.
        Ok, det skulle absolutt vært gratis. Aldri sett noen som har tatt med sykkel jeg.
        Det hadde jo vært ypperlig å ta med sykkel til Moss og ta ferja over til Horten og sykle nedover mot Åsgårdstrand.
        Så det skal jeg prøve å få til. Men blir ikke i sommer. Jeg har jo bare denne lånte sykkelen – vil ha min egen på tur!
        Nyt kvelden!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg