AFP

Bildet over er fra en hage da jeg besøkte mamma i stad!

 

I helgen hadde VG – 4 sider med pensjon! Og hadde følgende overskrift. Pensjon: 

 

Dette må til for å gå av som som 62-åring

Jeg nærmer meg styggfort og kjøpte denne avisa og leste opp og ned og regnestykker og alt! Var egentlig ikke noe nytt å lære for meg! Dette gjelder jo for dem som er født i 1963 og etter jul  dette året vil det være folk som fyller 62 og er klare for AFP! Så regelverket må være på plass og det nye regelverket ble godkjent for noen uker siden! Og fikk du ikke lest lørdagens VG så stikk innom et bibliotek der har de helt sikkert avisa..Jeg gadd ikke det denne gangen, tenkte jeg kjøper avisa og leser hjemme! 

 

Det handlet jo ganske mye om at det vil alltid lønne seg å jobbe lenger enn 62, for pensjonen vil stige for hvert år som går! Og at arbeidsplassen din må være tilknyttet en slik avtale – altså AFP ordning! 

 

Viktig med god oversikt hva man vil få utbetalt! Ordningen for flere år tilbake var enkelt, hadde man minst 30 år i bedriften og 100 % stilling i 30 år – så var man sikret 67 % av lønn man hadde da man var i jobb! Slik er det jo ikke lenger, blitt fryktelig mye mer komplisert! Det må man bare leve med…

 

Og så bør man jo ha en plan med hva man skal fylle livet med den dagen man slutter å jobbe! Det tror jeg at jeg skal greie helt fint! Gode rutiner er også viktig…Men man har levd med rutiner i hele sitt liv fra man begynte på skolen – så er jo deilig å slippe opp litt også! Om man har lyst til å suse rundt i pyjamas hele formiddagen – så bør det være lov i mine øyne! 🥰 Leve livet, nyte dagene som de kommer! Et mål jeg har bestemt meg for er: Jeg skal kjøpe meg en symaskin og lære meg å sy! Det gleder jeg meg til……. 

10 kommentarer
      1. Ja, først må du undersøke bedriftens pensjonsordning og om dere har en slik avtale på din arbeidsplass.
        Og så kan du jo google og lese deg opp litt! Det er veldig interessant..KLP.no legger ut mye!

    1. Min arbeidsgiver har ikke afp-ordning, så…..! Og jeg har heller ikke nok opptjening til å kunne gå av før på 65 ca……….! 10 år drøyt igjen da! Lurt å sette seg inn i regler så godt det går – og å ha en plan når pensjonistlivet starter er kjempeviktig! Goood klem <3

      1. Du har nok en del år igjen å jobbe – bra det da. Viktig å være i jobb også og man må jo være sikret en
        økonomi man kan leve av. For det er ikke fett det man får utbetalt i pensjon.
        Klemmer..

    2. For meg kom “pensjonistlivet” langt raskere enn forventet…
      Men helt klart lut å sette seg inn i. Og veldig lurt å ha en plan for hva man skal fylle dagene med når man blir pensjonist.
      Det økonomiske er en ting. Men man må ikke arbeide så lenge for å få mest mulig i pensjon, og så være så utsltt når man går av at man ikke har overskudd eller helse til det man vil gjøre.

      1. God morgen!
        Du bare var der du. Jeg har jo gått gradene og har mine år i arbeidslivet. Å jobbe flere år etter 62 og kanskje tjene
        en tusenlapp eller to mer i måneden. Spiller ingen rolle for meg. Jeg vil heller ha friheten enn penger. Og som du
        sier! Jobbe til man har brukt seg opp er ingen god helsepolitikk. Ja, til friheten sier jeg! Det er det jeg ønsker..
        Leve livet, gjøre hva man ønsker! Pusse opp huset, f.eks..Lære seg å sy..Være på turer når alle andre jobber er topp for meg. Dra på ferie i juli hvor alt er dyrt, og folk overalt..Nei, takk….Jeg vil være fri til å velge!

    3. jeg fikk jo min pensjonist gående hjemme for 1,5 år siden og dagene dei går fort ,ingen problem å finne på noe ,og vil en sløve en dag er det helt lovlig det også ,har du planer om å gå av ?

      1. Ikke sant, det virker som dere koser dere..Man bestemmer dagen selv..Så deilig.
        Jeg er faktisk veldig sliten etter arbeidsdag. Det er tøft i arbeidslivet idag, det er krevende.
        Og man er på hele tida, selv om man har ferie..
        Det å gå av er en stor frihet som jeg ser. Så fort portalen er åpen for meg så sender jeg søknaden!

    4. De som klarer i arbeidslivet er det noe og snuse på. Men mange opplever dårlig helse og andre ting som kan gjøre hverdagen vanskelig. Ikke lett det der. Vi har det godt her i landet – men det er nok mange som drømmer om feriepenger hver måned og sluttpakke i prøvetiden. Men det blir nok aldri noe av. Ha en fin dag.

      1. Det er et stort valg for mange, mitt valg er tatt for mange år siden!
        Og jeg jobber meg ikke i hjel for å få en tusenlapp eller to mer å rutte med i måneden!
        Ha en fin mandag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg