Å skrive er å omgås andre

 

Vi som er her på blogg, skriver jo en del ord i løpet av en uke! 

 

Tenker man i gjennom hva man egentlig ønsker oppnå?

 

Ha leseren i sikte.

Hvem skriver du for?

Ha saken i fokus!

 

Del teksten inn etter hovedpoengene – å skrive er å tenke. Når tanken frem?

 

Forklar fagord og andre vanskelige ord.

Ha øye for teksten.

Del opp lange og innfløkte ord og setninger

  • Innledning
  • Fortsett med tre avsnitt.
  • Et avsluttende avsnitt.

Hvem er egentlig leserne dine? Hva skal de vite? Hva vil du overbevise dem om?

 

Gå i dybden, ikke i bredden. Trenger ikke dekke alt på en gang. Skal du fange leseren, må du gi  noe som som får vedkommende til å lese videre! 

Fokus og nøkkelord. F.eks en god fotograf velger ut en detalj i motivet for å gjøre bildet mer interessant! 

 

Jeg rydder litt om dagen og man finner mye skolestoff etter gutta. Og jeg fant en kopi av et notat fra 2011, skrevet av Pål Kongsness – “Lær å skrive”. Notatet er på 19 sider. Jeg har ikke rukket å lese meg opp på hele notatet. Så bare dro ut noen setninger her og der, her på bloggen.

 

Og så er det noe som “Bien” skrev i en kommentar. Lager man et virkelig langt blogginnlegg, så burde man også komme med en kortversjon av saken også. Slik som VG og Dagblad og dem gjør i sine aviser. Og der er er jeg i grunn enig.

 

Jeg kan bare snakke for meg selv, men når arbeidsdagen min er slutt og jeg har holdt på hele dagen og ettermiddagen og kvelden og klokka bikker 22:00 og prøver å lese litt på et par bloggere jeg følger. Og jeg møter en veldig lang tekst som virker meget interessant. Men der og da makter jeg ikke konkludere eller få med meg poenget. Hva med en kortversjon av saken? Ikke dumt..Folk må skrive det man vil, det er ikke det. Men målet med blogg er vel å fange leseren. Trist hvis man skriver 2000 ord og 80 % prosent av leserne bare skumleser! Tenker jeg…..

 

Da konkluderer jeg med at blogg og ord er viktig – vi som blogger har egentlig et stort samfunnsansvar vil jeg tro. Bidra med noe..Vi bidrar med ord ut i samfunnet, vår penn er viktig! Kanskje det vi skriver gjør noe med andre mennesker..Gir dem noe å tenke over, reflektere eller finne en mening med livet. 

 

Lag deg en god dag, blogg i vei! 🌸

16 kommentarer
    1. I utgangspunktet skriver jeg for meg selv, og håper at andre syntes at det er verdt å lese. Bruker bloggen som en dagbok uten å utlevere for mye personlig innhold. Tenker mange ganger at jeg kanskje burde skrive om noe som skaper litt diskusjon, men så vet jeg at innebærer oppføling som jeg ikke alltid orker. Så da blir det som det er 😉 Ha en fortsatt fin mandag, klems 🤗

      1. Din blogg er en veldig bra blogg. Leser alt. Den gir mening med mitt liv, ved å følge deg. Lærer hvordan du har
        det, å bo alene. Hvordan pengene strekker til..Gleder i livet. Venner. Og om dyr. Plantestell, planter er
        viktig i et hjem. Det skaper liv i veggene.
        Det å være adoptert. Ha to familier å forholde seg til. Bloggen din er nok mer enn dagbok for deg.
        Det er en veldig viktig blogg for mange vil jeg tro. Fortsett i samme stil. Bloggen din er en av de beste her på blogg, synes jeg. Klemz 🙂

    2. Mine innlegg kan bli litt for lange. Jeg vet. Men alt som engasjerer meg kan ikke forklares på noen få linjer.
      Jeg tenker at noen innlegg er ikke for alle. Nettopp fordi ikke alle ønsker å lese lange og komplekse tekster etter en lang dag. De ønsker lettere stoff. Sånn har jeg det og. Ønsker jeg litt lett underholdning finner jeg en komedie, ikke en tung dokumentar selv om temaet i og for seg er engasjerende.
      Men jeg forsøker å fatte meg i korthet, eller i det minste litt mer kortfattet.

      1. Du er en veldig engasjert person og det kommer tydelig frem i noen av dine innlegg.
        Og som du sier alle blogginnlegg er ikke for alle og kanskje ikke kl. 2200 om kvelden, men jeg stikker alltid innom
        din blogg og du får alltid klikk fra meg. Om innlegget er kort heller langt. Noen innlegg leser jeg dagen etter.
        Men det er ikke noen fasit på lengde egentlig, men om stoffet er interessant, er det ikke så detter man jo fort ut.
        Nei, vi kan ikke nå alle med alle våre innlegg. Men de trofaste leserne vil alltid klikke innom.

    3. Kjempefint blogginnlegg og gode tips som jeg har mye å lære av 😊

      Mine blogginnlegg kan bli for lange, og jeg vet jeg skriver for omfattende før jeg kommer til poenget.

      De gangene jeg har et blogginnlegg med tema jeg er engasjert i så kan jeg heller ikke forklare meg på få linjer.

      Jeg skriver for meg selv, men håper jo at de som følger bloggen min like rå lese blogginnleggene mine.

      Bruker bloggen min til å dele bilder som jeg tar, og ikke minst dele bilder av kattene mine 😊

      Ønsker deg en superfin mandag, og ei kjempefin og god uke ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Takk for flott kommentar. Alle skriver vel for å nå noen der ute tror jeg.
        Hvis ikke hadde man ikke delt innlegg eller bedt folk linke til bloggen og sånne ting. Skriver man for selv, så
        trenger man ikke mange lesere. Så jeg tror innerst inne at alle vil nå ut med noe i sine blogginnlegg.
        For deg er det foto, natur og kattene dine. Ønsker deg en fin kveld – klem.. 🙂

    4. Jeg “kladder” veldig lite når jeg skriver, tenker lite gjennom HVA og HVORDAN jeg skal skrive det. Har som regel en setning eller et stikkord i hodet, som setter fres på tankene og “pennen”. Så ruller det bare ut stort sett. Jeg liker ikke å diskutere på blogg, da jeg mener skriftlig kommunikasjon mangler så mye. Men jeg tenker at man kan engasjere folk på andre måter likevel. Få folk til å tenke litt, uten nødvendigvis de store diskusjonene 🙂 Jeg liker den biten med at man blir kjent med folk, som man faktisk møter på noen av dem på utsidene også. Selv om det ikke er utgangspunktet for å blogge 🙂

      1. Flott kommentar, moro å lese hvordan du jobber.
        Jeg er glad i en konklusjon, særlig hvis innlegget er langt.
        Mange forskjellige måter å blogge på, flott det da. Men liker blogger med litt dybde.
        Og det finnes det flere av på blogg nå synes jeg…Bare meg og meg og sånn er jo litt kjedelig.
        Derfor godt å ta opp litt samfunn også. Men kan fort bli diskusjon i kommentarfeltet da.

    5. Har ikke blogg selv men har snust litt i skrivekunsten. Man lærer mye av det. Vil når man har en blogg så tenker man om man skriver til deg eller dere. Gikk på noen skrivekurs for 15 år siden og lærte mye der, dialog, miljø, beskrivelse og mye mer. Skriving og lek med ord er gøy. Jeg syns du skriver godt og det er mange andre som gjør det samme. Øving gjør mester. Ha en fin kveld.

      1. Hei Helge, Skive og ord er er gøy, man lærer mye om seg selv og andre.
        Og man blir aldri utlært. Det er så flott. Og litt dybde i et blogginnlegg er fint synes jeg.
        Takk for hyggelig tilbakemelding, kos deg med kvelden. Håper du ikke regner bort.

    6. Dette var bra skrevet og satt opp. Skjønner at du har lest deg opp, som du sier. Og takk for tips. Høres veldig riktig ut. Og angående lange tekster, er jeg også enig. Blir ofte for langtekkelig å få med seg alt hvis det ikke er stykket opp på en eller annen måte, både med avsnitt, forskjellige skrifttyper og størrelse, farger og punkter. Det var veldig lett å lese det du skrev her. Jeg må også bli flinkere til dette🤗

      1. Tusen takk for fin tilbakemelding. Ja, masse å lære. Og dele opp et innlegg er fint. Og til slutt å konkludere.
        Det er for meg litt viktig i hvert fall. Leseren har brukt tiden sin inne hos meg og bør få noe igjen..Ikke bare et
        blaff. Innlegget må være lesbart og ikke bruke for små bokstaver. Da er det litt problem å lese for meg, og det bør
        være ganske ok sånn norsk lesbart. Altså ikke en haug med skrivefeil og for lange setninger.
        Lange innlegg er slitsomt, man kan dele det opp i bolker 1,2,3 osv..Jeg kan aldri blogge fra en telefon, da mister jeg oversikten.
        Men det er meg, mange er flinke til det, men jeg får det ikke til.

    7. Min blogg inneholder jo ikke særlig mye tekst, men ser at dette er veldig gode tips dersom jeg hadde hatt en annen type blogg. Eller om jeg finner på noen sånne innlegg innimellom – skal ha det i tankene! Det å fange leseren er jo det punkt 1 for å få lesere til bloggen! Jeg prøver da å fange dere med bilder…………! God klem <3

      1. Ja, din blogg er jo utifriluft og da blir det godt dokumentert gjennom dine vakre bilder.
        Du er en påvirker for mange med det å være på tur i naturen..Herlig.
        Så skjønner at bildene er det som skal frem og de bør ikke drukne i 500 ord…God klem..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg