80 hoftebrudd

 

Jeg leser nettutgaven av byens avis..

 

I januar  her i Østfold har det blitt behandlet kirurgisk – hele 80 hoftebrudd. 78 personer har blitt operert på sykehuset på Kalnes og to i Moss! 

 

Glatta er årsaken til dette og ja det har vært hålke nesten hele januar. Jeg har skrevet om det mange ganger her på blogg. Disse veiene…Det er issvuller, dårlig brøytet og hvor er alle strøbilene…Jeg ser jo det blir saltet på hovedveiene…Der er det ganske tørt og fint! Men stiene og gangveiene og i byen er farlig skummelt! 

 

Ut for å klaske tennis 🎾

 

Det har til og med vært glatt enkelte dager med piggsko…Jeg har brukt brodder og piggsko siden tidlig i desember og noen dager før det også..Da vi hadde snøfall i oktober denne høsten! 

 

Dette koster samfunnet svært mye penger, etter operasjonen må mange pasienter sendes videre til sykehjem og korttidsplasser før de kommer hjem! Nå er det atter en gang meldt snøvær i 3 – 4 dager og så nytt mildvær! 

 

Hvor disse menneskene har falt står det ingen ting om, men det er sikkert ute på gangstier og på parkeringsplasser utenfor butikker og i byen! Det står heller ingenting om alderen eller skotøyet! Men antallet er skremmende høyt! 

 

Jeg håper og tror at det pågår kontinuerlig brøyting og salting og strøing i disse dager!  Kommunene må ikke spare vedlikehold under slike forhold – det er penger nok her i dette landet! Penger er bare penger er et utrykk man hører ofte 🥰

 

10 kommentarer
    1. 80 lårhalsbrudd er alvorlig. Her har jeg satset noe fra “Sykepleien”, bladet til NSF;
      Fall koster samfunnet enorme summer i form av innleggelser og rehabiliteringstiltak. Det er et pengesluk uten
      like. Fall er som regel ikke en enkelthendelse, men starten
      på et alvorlig pasientforløp i akselererende tempo.
      Fall fører til immobilitet og forverret allmenntilstand,
      som igjen kan føre til flere fall eller andre alvorlige
      komplikasjoner. Kostnadsmessig er det som en snøball
      som begynner å rulle, og som vokser i omfang for hver
      omdreining.
      Men først og fremst betyr fall betydelig nedsatt livskvalitet hos eldre og risiko for en hurtig nedadgående
      spiral med tanke på kommende helseutfordringer.

      Det å hindre lårhalsbrudd er god kommuneøkonomi. Jeg vet at flere kommuner deler ut gratis strøsand til eldre hjemmeboende for å forhindre flere fallskader.
      Det er vitenskapelig bevist i flere studier at lårhalsbrudd ofte er starten på nedturen for eldre. Så det å strø er god økonomi på utrolig mange plan. Ikke bare de menneskelige.

      1. Det var kloke ord fra NSF!
        Kommune og fylket bør pøse på med alle midler og holde veier og stier fri.
        Og betale mannskaper for overtid, må jo være vinn vinn…de øker tryggheten!
        Men her i landt er alt vanskelig. Eldste sønn har bodd i Oslo i snart 20 år.
        Aldri har det vært dårligere forhold for dem som går eller tar buss.
        Her har vi jo ikke buss en gang. De er brent opp! Og på torsdag var til og med flere
        strekninger mørklagt på denne glatta..For nå var det strøm som skulle spares..Denne vinteren..
        er bare ille!!!

    2. Jeg leste det jeg også. At det er meldt snø først og mildvær etterpå. Håper det blir strødd skikkelig over alt der det trengs. Det bør være høyt på prioriteringslista. Kan ikke skjønne annet enn ar det koster samfunnet mindre å strø enn å få så mange pasienter med bruddskader til behandling.

      1. Det vil snø i flere dager og så blir det mildt og til helga kaldt igjen.
        Det er brodd-vær altså.
        Jeg skjønner ikke hva dem tenker med..Det er å bruke alt man har av mannskaper og kjøre rundt med strøsand.
        Og de som jobber får litt ekstra å rutte med..Vinn vinn..
        Hoftebrudd og rehabilitering koster samfunnet utrolig mange penger.

    3. Har vært utrolig mye glatt i vinter altså! Kaldt og mildt annenhver gang…! Jeg har også gått med pigger og brodder siden først i desember – tør ikke å bevege meg ute uten….! Måtte “kjefte litt” på pappan min igår – han går mye, og hadde ikke brukt brodder en eneste gang i vinter – han er jo tross alt bare 80 lissom….! Er nok mange bruddskader her også – selvom jeg ikke har sett noen statistikk! Det må ikke spares på brøyting og strøing, nei – men de er treeeege til å gjøre noe her også! Klemmer til deg <3

      1. Veldig spesielt føre i vinter. Kan ikke huske det har vært brodd-vær i 3 måneder tidligere.
        Det er virkelig lenge. Lang kald vinter, nå er jeg ganske forsynt altså.
        Bra du maser på din pappa..For nå som det snø også, så ser vi jo ikke isen under.
        Jeg har brodder i bilen..Skal jeg handle mat så tar jeg på dem før jeg går ut av bilen.
        Plassene foran butikken er som skøytebaner. De må måkes og strøs nå altså…For nå blir det av-og-på vær igjen..
        Klemmer…

      1. Ja, forferdelig dette føret her nede…nå er det snø og så blir det regn utover igjen…
        Så vi er ikke ferdig med hålka enda..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg