18. mai i Fredrikstad

 

God ettermiddag! Da ble det 18. mai! 

 

Det skjedde en del i Fredrikstad i går kveld. Det var sammenstøt mellom ungdommer og politi. Mye fyll og ungdommer helt nede 15-16 års alderen var sterkt beruset og greide ikke ta vare på seg selv. Foreldre ble oppfordret til å ringe sine barn som ikke var hjemme og hente disse med hjem! Veldig trist at slikt skjer! Det var masse politi i gatene og også helikopter som hadde oversikt fra lufta! En del ungdommer ble hentet, men var igjen en del der ikke foreldrene møtte opp! Dette er trist og dårlig reklame for den flotte byen vår! Det som skjedde utover kvelden.

 

Men innerst inne kan jeg skjønne det på en måte. Ungdommer har slitt i denne pandemien. Nesten ikke sett mennesker. Skoler og fritids-steder har vært stengt i månedsvis og i mange perioder.. Mye foregår på teams og data. Uten menneskelig kontakt! Så blir til og med 17. mai annerledes for 2. gang! Når jeg som nærmer meg en god middagshøyde kjeder meg på 17. mai – så skjønner jeg på en måte at det blir sterke følelser blant unge mennesker! De har vært taperne i denne pandemien! Man får ikke akkurat selvtillit av å være stengt inne uke etter uke måned etter måned! Mister konfirmasjon (selskapet), flere år av viktig ungdomstid. Foreldre som sliter med liten inntekt, permiterte, dårlig råd – kanskje kommer man også som innflytter fra et annet land. Hvor det foregår ting på en annen måte enn lille Norge! Fredriksstad Blad her: f-b.no og her: Opptøyer / video – Kanskje dere ikke får tilgang, men overskriften ser dere jo. 

 

Men trist med fyll og unge mennesker! Jeg tenker hvor har de fått alkoholen fra? Det sitter jeg igjen med! Det er kanskje der ansvaret ligger!

 

17. mai ble en trist avslutning i Fredrikstad!

 

 

Ny uke ruller og går…!

8 kommentarer
      1. Vedlig veldig trist! Samfunnet har ikke gjort nok for de unge i denne tiden. Det står jeg for..
        Vi holder ut litt til…Men for hver dag som går så vil de som sliter – slite enda mer! Men bare så trist dette!
        Hele pandemin og alt rundt dette!

    1. jeg leste dette på tv2 .no ,ja slike ting er trist og ungdommen får tak i drikkevarer nesten hvor dei vil ,fra eldre venner,heimebrygg og noen vet jeg finner det hjemme hos egne foreldre ,det er trist ja men enig med deg ,undommer er ikke skapt for å sitte nesten 2 år av sitt liv innestengt uten å kunne leve livet som dei vil ,da skjer gjerne slike opptøyer da

      1. Vedlig trist og veldig alvorlig sak. Her må det granskes hva som har skjedd og hvorfor
        det er et slikt hat ute og går!
        Men jeg tror pandemien har en veldig stor del av skylda. Mennesker er ikke skapt til det å være
        alene over så lang tid.
        Foreldre må også gå i se selv og je tenker hvorfor hentet de ikke barna sine da politiet ringte dem.
        Jeg hadde ringt barnet mitt og hentet etter kort tid! I taxi, derom jeg selv hadde tatt et glass med vin.
        Selv drakk jeg veldig lite alkohol da ungene vokste opp! Og særlig da de begynte å være litt ute om kvelden. Da
        satt jeg parat altså, dersom de trengte å bli hentet!

      1. Unge sliter nok mer enn oss. Det er så mye de ville gjort og de føler at tida går
        fra dem. Veldig vanskelig dette livet midt i en pandemi!
        Vi voksne har mer erfaring av det å leve et liv.
        Klemmer…

    2. Har sett videosnutter fra Fredrikstad, samme greiene som bruker være i Drammen. Ser folk nevner ungdommer, men ikke den knall rosa elefanten.. så da skal ikke jeg heller gjøre det. Riktig fin kveld videre Solliv 🌹

      1. Kjedelig uansett! Elefanten i rommet er alltid et vanskelig tema! Det kan jeg mye om.
        Men gikk ganske hardt for seg og jeg dro jo ikke akkurat til byen i går kveld for å kjøpe meg en is!
        Takk og fin kveld til deg også! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg