Døvespråk og suppe på en spiker og sånt….

Jeg sitter og ser NRK nyheter og det går på døvespråk. Ikke at jeg kan det altså, men det er er jo nyttig for folk som ikke har mulighet til å høre og kanskje har mistet taleforståelsen…

Jeg satt og så på talen til Erna her på på nyttårsdagen…ja, jeg så for hun brukte fingrene og snakket på en måte med dem, men det var jo helt meningsløst……. det var jo bare fekting, ga meg ikke noe mening i hvertfall.

Neste år Erna så tar du det på døvespråk eller tegnspråk…. ❤️❤️❤️

Ellers så har jeg lage lapskaus på rester av pinnekjøtt i dag, ble godt. Hadde masse poteter igjen. Tok oppi resten av kålrot, litt gulerot og purre og et par røkte pølser….mette ble vi og mat til i morgen også 🙂 

14 kommentarer
    1. Tegnspråk er ikke bare for de som ikke har mulighet for å høre. Nå har mange barn operert inn cochlear implantat, og hører i en del sammenhenger litt, men mange vil gjerne lære tegnspråk likevel. Tospråklighet er veldig lurt. For i mange sammenhenger er det dårlig høre -forhold og IKKE tilrettelagt med mikrofoner, lydanlegg osv, og da er det greit å kunne tegnspråk for å ha nytte av tolk f eks 🙂 På studier etc i voksen alder. Og TENK om Erna eller kongen for den saks skyld hadde holdt talen på tegnspråk 😀 He-he. det hadde vært noe ja 🙂 For tegnspråk er for alle som VIL lære et fantastisk vakkert språk, og ikke bare for de som hører dårlig 🙂

    2. Ja, ikke sant…jeg bare så for meg Erna tok talen et skritt videre neste år. Vakkert er det virkelig….Flott kommentar, mange som trenger å vite litt om dette …….frodith:

    3. Syns tegnspråk virker så fascinerende – men har liksom aldri kommet meg så langt at jeg har prøvd å lære det. Men hadde det vært opp til meg, hadde ALLE politikere måtta lært seg det, sånn at ingen måtte trenge å få valgløftene deres som andre eller tredjehånds informasjon.. 😉 Den lapskausen hørtes god ut, du..selv om jeg er vegetarianer, hehe 😉 =D

    4. er nok en utfordring for alle som hører dårlig eller ikke i det hele tatt,ja da bør enkelte ting være skikkelige med tegnspråk og skikkelig tale :=) sånn spikersuppe er bare det beste av restemat m mmm og så godt når det er kaldt ute

    5. Det hadde vært noe, og det minste de kunne gjøre var å tolke talene til Kong Harald og Erna Solberg på tegnspråk!
      Selv har jeg ei venninne som er døv. Hun lærte meg alfabetet på tegnspråk, og det husker jeg den dag i dag. I tillegg lærte hun meg noen ord. Jeg greide å snakke med henne på tegnspråk ved å stav meg fram med alfabetet, og hun skjønte hva jeg sa. Utenom det brukte vi penn og papir. Kjekt å ha 🙂
      Ønsker deg en kjempefin tirsdagskveld 🙂
      Purr, purr, fra Toril og kattene

    6. Ja det er kanskje lurt å lære seg døvespråket..om man har problemer med hørsel..men ser jo så vanskelig ut…Vi hadde også lapskaus..men med kjøttpølser…namm….Ha en god kveld!

    7. Ja, politikere bør lære seg det mener jeg…men det er jo lurt at vi som hører dårlig kan lære oss det også….kjekk gryte dette sånn etter jul…Helene:

    8. God spikersuppe dette, telsten er dårlig på nrk synes jeg. Prøvde å få med. Eg Giske saken måtte gi opp…tekster bare litt sånn innimellom…tegnspråk neste….ha en fin kveld. fruensvilje.blogg .no:

    9. Så flott. Jeg hører jo dårlig, en har sldri tenkt tanken å lære meg det…men.burde..tenker også på faren min som var døv….så fint det hadde vært å kommunisere med ham…han døde helt døv…takk og du også må ha en fin kveld. Toril sin hverdag med musikken:

    10. Ja. Fine taler, men burde også vært med døvetolk i bakgrunn…vanskelig for oss som hører dårlig….lapskaus er kjekt å ty til og rydde litt samtidig i kjøleskapet…Etdiktomdagen:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg