vi som hører dårlig blir veldig isolert nå og også glemt!

 

God formiddag! Håper du har hatt en fin morgen! Har vært i farta noen timer. Fungerer bra om morgenen. Og fungerer ute på tur <3 for meg selv…!

 

Men et viktig tema å blogge om i dag. Hørsel. Vi som sliter med forskjellige typer med hørsel generelt. Synes vår gruppe er “glemt”.  Det er er veldig mye fokus på gamle og ensomme. Og de som er i risikogruppene. Men dere som har normal hørsel. Tenker nok ikke det samme som oss. Vi sliter mer enn du tror……

 

Jeg kan bare snakke om meg selv da. For jeg har ikke kontakt med andre som hører dårlig på denne måten. Vi lever fra før i en boble. Den bobla er ganske mye større nå! Verden utenfor mitt hode begrenser seg i det sosiale livet. Jeg har alltid likt å prate med folk jeg møter på butikken, i skogen etc..Nå blir det å se ned og bort. Vi skal holde avstand og avstand betyr enda mindre lyd inn i ørene. Møter jeg folk for en god prat så må jeg stå tett og ha god kontakt med ansiktet og kropps-bevegelsene til vedkommende. Snakke og se på vedkommende. Lese på munnen, faller fort vekk når avstand er 2 meter eller folk bruker munnbind. Ordene forsvinner ut i ingenting. God avstand i skogen – betyr for meg ingen prating rett og slett. Har ikke sjans til å prate med nabokona som står 2 meter eller mer vekk fra meg. Det faller bort!!

 

Vel om vi har høreapparat så hjelper det ikke stort. Et høreapparat er som små mikrofoner og har begrensning. Mine apparater får 0 hensikt fra 1,5 meter og bortover. Jeg må konsentrere meg helt inn i margen for å høre litt av sammenhengen. Det gir igjen tegn på utmattelse senere på dagen eller neste dag! Konsentrasjon tapper meg for krefter. Det er bevist at det å høre dårlig/nedsatt hørsel gir utmattelse! På jobben sliter jeg med også med den lille praten. Det skal være avstand i møterom og kontorer mellom mennesker. Funker dårlig og vel så det! Vi er avhengig av denne tette intime kontakten. Som pr i dag er ulovlig! Finner lite temaer om dette i media. Hørsel og Korona altså! <3

 

Jeg mener vår gruppe er rett og slett glemt bort! Vi er også mennesker med stort behov for et sosialt liv og mennesker. Du MÅ ikke stemple en hørselshemmet for ASOSIAL! Det vil være veldig dårlig behandling for oss. Vi som er hørselshemmet har et stort sosialt behov. Blir det i varetatt i disse tider! NEI!

 

En annen ting er også at vi kan være utsatt for smitte! Vi som hører dårlig og har nedsatt hørsel. Vi er hele tiden oppe i ansiktet vårt for å fikle med apparater. Av og på og også innimellom for å justere at de sitter ordentlig på! Pluss at vi kan være utsatt for kløe og eksem som igjen fører til hender opp i ansiktet!

 

Tegnspråktolk på nyheter er vel og bra. Men husk fokus på høyere kunnskap om teksting av viktige programmer! Hvorfor er dette så vanskelig? For meg er dette en gåte altså! Sett folk inn på på teksting av programmer. Mange ganger blir det for meg å se på NRK! Rett og slett bare å titte på bildene…DET HOLDER ABSOLUTT IKKE ALTSÅ!

 

Du som medmenneske tenk over hva du kan gjøre for oss som hører dårlig/har nedsatt hørsel. Tenk utenfor boksen og glem deg selv litt! Vi sliter mer enn du tror!

 

TAKK FOR OPPMEKSOMHETEN – DEL GJERNE!!!

 

 

 

14 kommentarer
    1. Huff, ja det er leit å vite, at det skal være så vanskelig å tekste, og å legge bedre til rette for dere som hører dårlig. Det er jo en usynlig tilstand, så ikke lett for alle å vite. Og derfor ekstra viktig å sette søkelyset på dette store problemet nå i den tiden vi er inne i.
      Godt du kan være et talerør ♥
      Håper ting bedrer seg ♥

      1. Tusen takk snille deg…Tekst på NRK er til tider nesten helt borte…eller bare hakking…..rett og slett skikkelig tråkige…Jeg fremmer dette for det er viktig sak! <3 klem til deg…

    2. Skjønner deg veldig godt, og har faktisk tenkt på deg og de sammen med deg. Ser jo det døvetolkes pressekonferanser, men ellers veldig lite teksting. Det kan ikke være lett når man blir isolert på den måten. 🙂 Sender gode tanker.. det hjelper neppe så veldig mye 🙂 Klem fra nord

    3. ikke lett dette det skjønner jeg,og dei som skulle få nye høreapparat nå får det ikke,min svigermor er en av dem,så hun må fortsette med dei gamle som ikke virker da hører hun ikke så godt da,enig med deg,dei bør tekste godt alle programmer og særlig nyhetsoppdateringer ,men en klem kan du få

      1. Tusen takk snille deg. Jeg hadde time på sykehus på mandag for å justere høreapparat og sånn..men avlyst. Ikke lett i våre dager. Reparasjon tar også lang tid nå..på grunn av ventende utstyr! Tekst er for dårlig…
        Helt håpløst. Teksting går for smått og fullt av feil – det bør kunne gjøres bedre! Klem til deg og din svigermor <3

      1. Ikke greit, viktig å vise at det er større vanskeligheter for mennesker enn om du kommer på hytta eller ikke….vi er mange som sliter nå…..<3 klem…

    4. Det med teksting har de hørselshemmede jobbe for i mange år, merkelig at det skal være så vanskelig.Før kunne jo ikke folk med nedsatt hørsel gå på norske filmer en gang, fordi DE var ikke tekstet. Vet ikke hvordan det er nå.. Jeg jobber jo i disse dager for å gi de små barna noe tilbud på en skjerm. De som ikke kan lese, men som kan bittelitt tegn. VI jobber på spreng for å lage filmsnutter, til bruk i undervisningen hjemme. Det er en fordel med å kunne litt tegn, tegnspråk, kan snakke med god avstand også. Gjennom bilvinduer osv. Smart for folk som ikke har nedsatt hørsel også i disse tider. Sender over en klem <3

      1. Tusen takk,
        Tekst er det dårlig med enda. Mener jeg leste at tekst på norske filmer finnes fremdeles ikke på kino. Må be særlig om det! 🙂 Ikke greit altså…Tung tid for mange mennesker. Vi er jo mange som hører dårlig….TEKST må til..klemmmmmmmmmmm

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg