Vi har eldreomsorg i dette landet!

 

Og bra er det! 

 

Det er jo ikke slik at jeg må legge vekk penger til barna mine slik at de skal flytte inn hos meg eller omvendt når jeg ikke greier meg selv lenger..Det er der eldreomsorgen kommer inn. Med sykehjem og alt i den kategorien. 

 

Men noen ganger tenker jeg, det er dyrt – veldig dyrt. Får man igjen for det man legger ut. Etter det jeg har hørt så går 85 % av pensjonen rett ut av konto. Vet ikke hvor mye mamma har i pensjon jeg, men si det er 25.000 hver måned og så går 85 % ut den døra og hun sitter igjen med ca. 3500 – 4000…De pengene skal gå til det huset hun allerede eier + lommepenger. Blir ikke mye igjen..+ fotpleie + frisør etc..

 

Jeg tenker, hva får hun for dem 21.000 hun betaler hver måned..Jo dusj en gang i uka, ikke vask av tøy – det ordner jeg. Mat 4 ganger pr. dag x 30/31 – man kan spise mye mat for 21.000 på restaurant for å si det sånn. En seng i et lite rom, blir vekket og kledd på hver dag og kledd på pysj når kvelden kommer..Men utover det, hvor mye omsorg får hun og hvor mange timer blir hun sittende på det rommet å surre…Det kommer lissom ikke frem noe sted. Men alt i alt så skjønner jo jeg at det er mange timer for seg selv og eventuelt en TV som står og larmer i hjørnet……

 

Hva vil jeg? Jo, konklusjonen min er vel – hva går alle pengene til? Hvis det 60 -70 beboere på et hjem og ganger det opp med 20.000 – 25.000 pr. snute – så blir det mange kroner kommunen drar inn hver måned..Får de eldre virkelig det de betaler for…….Jeg bare undres – kjør gjerne debatt i kommentarfeltet – for dette synes jeg er interessant! Men for all del, jeg har ikke kapasitet til ha moren min boende her hjemme mens jeg jobber…

 

 

 

18 kommentarer
    1. vi har en fremtidsfullmakt med vår mor ,skulle det bli slik att hun må på sjukeheimen og ikke lenger kan bo i leiligheten sin kan vi selge uten å vente til hun ikke er lengre .Om din mor fortsatt eiger og må betale både her og der blir det dyrt skjønner det ,men fåår dere selge så trenger hun ikke mye for hun skal da ha det hun trenger på heimen ,er vel det dei tenker ,oppsparte midler har dei ikke lov å kreve noe av ,så dei pengene er trygge ,går ikke til sjukeheimen

      1. Dere har vært flinke og tatt tak i det med fremtidsfullmakt. Så viktig så viktig.
        Ikke lett, da må det verge til og det tar tid. Vi har ingen fullmakt, så jeg er egentlig innstilt på
        at ting bare må gå sin gang.
        Oppsparte midler kan dem ikke ta, det er jeg ganske så sikker på. Blir mange tanker noen ganger rundt alt
        det med mamma..

    2. Jeg tenkte og slik når Mamma bodde på sykehjemmet.
      Samtidig vet jeg at sykehjem ikke går i pluss. Den største utgiften innen helse og omsorg er lønn til ansatte og de utgiftene det medfører å ha arbeidstakere. Arbeidsgiveravgift, forsikringer osv.
      Jeg vet ikke om du kjenner til Kostra-tallene.
      KOSTRA er en forkortelse for kommune-stat-rapportering. Gjennom KOSTRA sender alle norske kommuner og fylkeskommuner inn tall fra sine tjenesteområder til Statistisk sentralbyrå.
      Jeg slo opp brutto driftsutgifter institusjon per plass for Fredrikstad. Det er rett over 1,5 million.
      For sammenligning slo jeg opp det samme tallet for min hjemkommune, Ringerike. Vi bruker over 2,1 million per plass.
      Våre institusjoner er ikke overbemanna eller har ekstrem god kvalitet. Vi har et sykehjem som er litt dyrt å drifte fordi det ligger på Nesi Ådal, 5 mil fra sykehus, legevakt etc. Det er lite med få plasser og har nok litt høyere pleiefaktor (antall beboere pr. pleier).
      Nå kjenner jeg ikke til hvordan institusjonene i Fredrikstad er bygd opp og lignende. Men man kan jo spørre seg hvordan Fredrikstad klarer å drifte 25% rimeligere enn Ringerike. Hva de kutter på.

      1. Takk, det var interessent synsvinkel. At det er billigere å drifte i Fredrikstad.
        Det bør være av interesse for deg som er politiker å gå litt i dybden på. 1/4 er jo ganske mye også. Pussig.
        Kostrarapporteringen kjenner jeg til, men har aldri jobbet med det selv.
        Masse penger går til å ansette folk, det er klart…men likevel det kommer store inntekter inn og det blir
        aldri nevnt noen gang, men dysses heller ned. Synes det er rart jeg. Vi må jo til og med vaske og rydde rommet hennes.
        Gulv blir vasket, men ikke tørket støv eller noe sånt eller støvsugd. Eller ryddet. Så går i hvert fall ikke mye ut til
        ansatte som vasker der. Ble overasket at vi selv må holde rommet ryddig. Ja, mange tanker som surrer her hos meg med disse tallene.

        1. Må dere selv holde rommet ryddig og tørke støv?
          Det måtte ikke vi da Mamma bodde på sykehjem. Og tøy ble vasket på et vaskeri kommunen driver som sånn arbeidstreningsbedrift.
          Som politiker er jeg opptatt av kostratallene.
          Jeg skal på Folkevalgtopplæring i Rødt neste helg. Da skal jeg se om jeg får snakket litt med Hanna Berg som er fra Fredrikstad. Kanskje vi finner ut forskjellen. en halv million per år i forskjell er jo ganske mye.

          1. De vasker gulvet med mopp, hvor ofte vet jeg ikke. Er nok bare et par ganger i uka.
            Jeg rydder og plukker søppel og brødskorper og talettpapir etc…pluss tørker støv i hele rommet og ordner i skapet med klær. Henger opp ting
            på kleshengere etc. pluss klesvask, 3 store maskiner i uka..
            Du får ta en prat med Hanna Berg. Sikkert greit å veksle litt erfaring .

    3. Jeg har foreløpig ikke hatt noen av mine nærmeste på sykehjem eller aldershjem. Vet at det er dyrt, og at mye rundt her ikke er bra nok. Det med framtidsfullmakt som Connie sier er viktig, men jeg har foreløpig ikke tatt det opp med pappa. Vanskelig…..! God klem til deg – du gjør alt for mamma di <3

      1. Jeg sitter alltid igjen med at der bør kunne gå i pluss. Kommunen får tross alt veldig
        mange inntekter fra beboerne selv..jeg vet det er mange utgifter, men alikevel. Det kommer mye inn
        og det blir aldri nevnt på et måte. Bare alle utgiftene..Det syntes jeg er rart.
        Fremtidsfullmakt er viktig, før det er for sent. Papirerer skal jo sendes hit og dit også og det tar tid.
        Kanskje lurt å ta den praten. For oss er det for sent med mamma… Takk takk…
        God klem..

    4. jeg hadde fullmakt,så huset ble solgt,det var en lettelse,mye styr med et tomt hus og dyrt,alle utgiftene løper jo.leg føler at mamma er trygg,legetilsyn,mye sosialt,mat dusj arbeidstue ,jo mamma har det godt.verdt hver krone.

      1. Høres ut som en fint og koselig sted, de eldre har mye å henge fingrene i.
        Har verken sett lege eller arbeidstue der mamma er. Jeg kommer til alle rare tider.
        Hun sitter bare på rommet og forteller at hun kjeder seg. Men sykdommen (demens) er langt fremskredet.
        Så hun har 0 tiltak selv. Bra du fikk solgt huset, her går det det trekt med den prosessen.
        Ha en fin dag!

    5. Jeg hadde min far på sykehjem. Hadde verge til pappa, og hun var regnskapsfører. Hun reagerte på at ho ikke fikk bilagene. De ble etterlyst. Kom aldri. Endte med at hun gav opp. Avd.leder ringte meg å klaget noe veldig over den vergen. Pappa hadde jo hus, og sparepenger. Jeg fikk beskjed om at huset måtte selges. Vi solgte vårt hus, og flyttet inn her. En dag ringte banken til meg. Der fikk jeg beskjed om avd.leder forsøkte å få ut pengene som han hadde spart. Det ble oppvask med øverste leder og avd.leder. Det kom meg for øre at ho var psykopat. Man kan jo saktens undre.

      Nå er vi så heldig at vår svigersønn er advokat. Fremtidsfullmakt skal ordnes og det er godt at vi får hjelp til den oppgaven. Ønsker deg en fin helg. Klem

      1. Hei på deg Eva. Ja, det var litt av en histore..Mye rart med verge også. Jaggu ikke lett å rydde opp etter de gamle med alt
        byråkrati..Jeg ser heller ingen papirer, det er ikke jeg som ordner regnskapet til mamma. Så aner ingenting.
        Bare vet at kommunen tar 85. % av prosent av trygden. Da bør man jo få igjen en del også synes jeg på sine gamle dager.
        Pluss all skatten de har betalt i 70 år.
        Bra du har dyktige folk rundt deg, fremtidsfullmakt er viktig. Det ser vi med mamma. Dette er ikke lett. Men med papir i henda, så
        hadde det gått bedre vil jeg tro.
        Ønsker deg en fin dag, klem herfra meg… <3

    6. Det er mye rart når det gjelder eldreomsorg. Men jeg tror folk klarer det bra og besøker og hjelper sine jevnlig. Men alt koster, min søster bodde for x antall år siden i Oslo. Hun jobba på et pleiehjem hvor de pårørende måtte ta med seg litt pålegg som de som bodde der skulle ha. Det var ikke nok pålegg. Dette var vel på 1980-tallet tror jeg, så jeg håper det er bedre i dag. Er hvertfall glad for at mor og far bodde i eget hun til de var over 90 begge to. Og fikk en liten leilighet og flytta for et år siden. Far fikk 4-5 mnd der før han døde. Mor har klart seg bra etter det. Så vi har vært heldig men det er man som ikke er så heldige. Det ene drar det andre med seg så det er viktig og være klar over utfordringene som følger med. Ha en fin dag.

      1. Hei, takk for flott kommentar. Gode opplysninger å ta med seg her.
        Pålegg vet jeg ikke, men mye egg og kaviar ser jeg. De dekker jo ikke på bordet, men smører brødskiver til frokost
        og kvelds. Kan tenke meg mamma spiser en skive + en kopp te. Ikke store utgiften det. Ser aldri noe frukt eller kaffe
        på bordene. Skal jeg drikke kaffe med mamma må jeg ha med kaffe. De kunne vel satt frem en kanne kaffe til oss som er på
        besøk. Sånt synes jeg er rart. Det kunne stått på et lite bord. Man undres hvor alle pengene går ut, men det er vel til
        lønninger og ledere. Pengene flyr….
        Håper forresten dagen din har vært bra i dag? Kom du deg til Moss?

    7. Ikke lett det der. Jeg fikk sjokk av at de ikke en gang fikset klesvasken, eller hadde toalettartikler for den summer? Merkelig dyrt synes nå jeg. Nå har vi ingen på sykehjem, men det kan brått forandre seg…… Klemsiklem:)

      1. Veldig vanskelig egentlig..
        Ja, man får sjokk, jeg trodde det var mye mer i den store summen. Ser aldri frukt f.eks..
        Deodorant og kremer kjøper og sånne ting kjøper jeg. Det er ikke i prisen. Og jeg har alltid med noe, saft, brus, frukt, kjeks..etc
        Det tar jeg av min konto. Klemmer..

    8. jeg synes jeg minnes at du Hadde en tale om at vi måtte ha fremtidsfullmakt i et tidligere innlegg ,du er voldsomt frampå hvordan andre må leve og hva som vi andre bør gjøre,og da særlig sånn som Du lever,eller du har sannheten.og kun du du du.
      men har du fremtidsfullmakt for din mor eller dine sønner.

    9. Monica: Takk for din kommentar.
      Du har helt rett. Men dessverre ble mamma dement for 12 år siden og da hadde jeg aldri hørt om fremtidsfullmakt.
      Så da jeg var på kurs og lærte meg om dette, så kunne det ikke brukes i mammas situasjon.
      Nå handlet ikke dette innlegget om fremtidsfullmakt heller. Det handlet om hva pengene går til – de 85 % som går ut av pensjonen når man komme på et sykehjem.
      Ønsker deg en fin dag og håper dagen din blir hyggelig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg