utstyr som faktisk hjelper

 

For noen uker siden så hadde jeg besøk på jobben fra to damer fra NAV – hjelpemiddelsentralen. De har vært hos meg før og jeg har vært på hjelpemiddelsentralen. Tidligere fikk jeg en Roger penn – en type mikrofon som ser ut som en penn, men er mikrofon. Den fungerte en stund, men plutselig virket den ikke lenger! Aner ikke hva som skjedde jeg, men ble bare liggende her hjemme i en pose! Jeg har levert den tilbake til hjelpemiddelsentralen.

 

Mulig den ikke var optimal til ReSound høreapparat som jeg bruker. Altså to damer var nede på jobben her for å hjelpe meg med ting og tang i hverdagen. Men mye som ikke funket, det å få sentralbordet rett i øret..fikk jeg jo, men likevel ble lyden veldig dårlig og ikke optimal..Ikke enkelt å svare når folk ringer..hva sa du, kan du gjenta? Sånn 3-4 ganger er ikke greit synes jeg.

 

Så de fant ikke noe som virka brukbart ved telefon på min jobb. Heller ikke det med høre hva folk sier i en kantine hvor mange mennesker er samlet og man sitter ved et langbord og det pågår flere samtaler på en gang. For meg hører jeg bare surr og grøt og vanskelig å delta aktivt her! Blir å snakke med akkurat den ene personen som sitter ved siden av deg og som snakker rett mot meg! Da går det fint, men fort en tredje person blir med i samtalen faller jeg atter en gang ut! Ikke greit å ha det slik, men NAV hadde faktisk ingen løsning!!! 🥰 På et annet område, hadde de et ess i erme! 

 

 

Men for å skrive om noe som virker da, så må jeg fortelle om denne ReSound-mikrofonen. Altså den som snakker setter fast denne mikrofonen på skjorta eller noe, eller henger den i en snor rundt halsen. Jeg kobler mine apparater på riktig program, altså trykker på apparatet til jeg får en trudelutt i øret. Da er de på! Mikrofonen slås på og samtalen kan begynne. Er det flere som skal prate må mikrofonen følge personen. Så egentlig helt optimalt hvis en person holder et foredrag eller et lite møte på 3-4 personer hvor man legger mikrofonen på bordet slik at det er kort avstand fra den som snakker til selve mikrofonen.

 

All lyd her da får jeg rett i øret, og trenger ikke konsentrere meg – lyden bare kommer og man hører hvert eneste ord…Dette var helt fantastisk og et meget bra hjelpemiddel – som jeg var glad jeg fikk/låne fra NAV. Det gjør livet lettere på jobben ved allmøter og andre møter! Mikrofonen er en liten smal sak, 5 -6 cm lang og kanskje 2 cm bred. Lades opp som andre slike dingser! Men mine apparater begynner å bli noen år – snart 6 år og da får man etterhvert nye apparater og da blir det andre hjelpemidler kanskje..For det er jo utvikling på dette området her! TAKK OG PRIS!

 

Eller den kan brukes dersom man sitter i en bil så kan den du sitter med ha denne på jakka si, slik at det blir en helt vanlig samtale for to personer! LYKKE!!! 🥰 

 

Dette er er en dyr sak og flott at NAV bidrar til at livet vårt blir litt enklere i hverdagen! Høre dårlig, nedsatt hørsel er ikke greit…Det er mange humper man må over i løpet av en arbeidsdag eller ute blant folk! Men det finnes glimt av lys og det er viktig å få frem! 

 

 

#hørselblogg #nedsatthørsel #ikkeA4 ❤️

 

20 kommentarer
    1. Fantastisk at verden går fremover også på dette området! Gratulerer, og håper at denne dingsen er holdbar og andre støtter opp om bruken 🙂 God søndag, klem 🙂

      1. Tusen takk, helt suverne og som du sier – de som hører normalt må gidde å bruke denne og
        feste den på jakka si..Litt dill, men det redder dagen for meg. Klem… 🙂

      1. Hehe, min også funka slik..Kunne legge den på et bord i et rom og sitte og høre
        alt i et annet rom…snakk om å være flue på veggen da! Men plutselig virka den ikke lenger,
        De fra NAV fikk det heller ikke til!

      1. Tusen takk, ja – dette ble jeg glad for! Dette var et flott hjelpemiddel
        og kjekt å låne dette av NAV for det er helt syke priser på slike mikrofoner.

    2. Så flott hjelpemiddel! Godt det finnes noe som hjelper, så du kan høre godt, og være med i samtaler. Det må være veldig frustrerende å ikke høre hva andre sier når det blir flere. 🙂

      1. Tusen takk, virka bra…Ja kan snakke med flere om gangen jeg, men ikke i et sånt kantinemas..
        Da blir alle stemmer grøt..skiller ikke stemmene…
        Det er kjedelig og trist, men slik er jo dette livet med å høre dårlig..💜
        Gode samtaler med flere er vanskelig..Går litt bedre utendørs da mange rom har dårlig akustikk.

      1. Tusen takk, deilig…ellers så hører jeg kanskje 3 ord i en setning og 7 ord gjetter jeg.
        Sånn holder jeg på – slitsomt….Men det var godt å få med seg alt!!!
        Klem…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg