trenger jeg bruke bilen til jobben hver dag – tenke tenke tanker

 

Jeg gjør jo ikke det. Jeg kan sykle og ta ferje. Ferje går her Kråkerøy til Gamlebyen, så er ikke noe problem det. Men må bare våres litt til først. Jeg kan også busse. Ta buss til byen. Og buss fra byen til jobben. Må altså bytte buss. Går greit det. Men må stå opp litt tidligere altså! Jeg kan også kjøre et stykke her på Kråkerøy. Parkere ved ferja. Og ta ferja til Gamlebyen og gå fra Gamlebyen og ut til arbeidsplassen.

Det er egentlig der jeg er mest nå tenker jeg. For da får man en tur på morgenen og det er jo aldri feil… Frisk luft før arbeidsdagen begynner. Rusletur gjennom Gamlebyen og så en veldig kjip vei nedover gata og industri på alle kanter. Men det blir ikke denne uka. Men jeg skal begynne å tenke litt. Denne måneden her fikk jeg regning på kr. 1440.-  for bompenger. Det er sykt mye altså. Ganger man det med 12 så blir det flere sydenturer eller masse annet kos for disse pengene!

Jeg visste det var dyrt med bommen, men det er først nå jeg ser hvor mye penger det koster meg hver måned! For i desember ble det ikke så mye kjøring. Januar var det mye kjøring og den regninga kom nå i februar…..<3 Ja ja….Noen tenker det er et luksusproblem. Men er jo ikke det for meg. Jeg har ikke all verdens inntekter på en 60 % stilling! Så liker å være økonomisk. Spare og tenke økonomi det er slik jeg er. Men så kan jeg også kose meg ute på middager en og annen gang. Men det er jo derfor jeg får råd til det fordi jeg er nøktern det meste av tiden. Ikke synd på på meg altså, men skader aldri tenke gjennom sine regninger og utgifter. Ta litt evaluering! En gang i blant….God mandag!

 

Tanken bak spiller ingen rolle. Det er gavens størrelse det kommer an på.

8 kommentarer
    1. det er mye penger,noe jeg føler regjeringen ikke tenker over,dei har uansett en lønning som overgår mannen i gata sin .
      Er bommen satt opp slik att det ikke finnes et smutthul å kjøre om den ? hvet att dei ble kreative der på Sandnes,kjøre litt omveier for å unngå bommen

      1. Det er mange forskjellige bommer. Begge bruene ut av Kråkerøy har bom. Kan kjøre rundt og rundt her på øya. Men da kommer jeg verken på jobb eller ut til mor mi! 🙂 For å komme til mamma må jeg også over en bru og der står den enda en bom. Så jeg har rett og slett ikke mulighet for å velge en annen rute. Men som jeg skriver. Jeg kan busse, gå, sykle. På bussen kan jeg kjøpe månedskort.

    2. Et luksusproblem? Nei. Det er tyveri. Det er tyveri av folks penger, tid og helse. De som sitter og bestemmer alt dette er jo ikke akkurat blant de lavtlønte. Så de har vel ingen anelse om hvilken krise de skaper for ganske mange som sliter allerede. Alle kan ikke sykle, gå eller ta buss. Jeg kan ikke det. Jeg kan gå, når helsa mi sier at det er greit. Men jeg kan ikke gå på kommando. Buss….ikke noe drar mer energi ut av denne kroppen enn å skulle gjete på en buss som kanskje ikke dukker opp når den skal. Og bytte buss fordi den ikke går direkte. Og ikke minst, kanskje får man ikke sitte, for bussen er full av folk som har betalt billett for seg, men ikke for veska si. Eller så er bussen bare full, enkelt og greit. Det går ikke for meg det.
      Men som Fruensvilje sier, i Sandnes har vi muligheten til å være kreative, å kjøre rundt, enkelte plasser i alle fall. Men om man skal inn til bykjernen går det ikke å kjøre rundt. Det finnes ingen smutthull. Når jeg skal til legen, som heldigvis ligger utenfor bykjernen, så kjører jeg rundt. Selv om det er kortere å kjøre gjennom byen. Jeg kjører hybrid, så da er det mye el-kjøring, heldigvis. Så for meg svarer det seg absolutt å kjøre rundt. Men det er også et prinsipp. For bompengetyvene skal ikke tjene for mye penger på meg. Så med en vanlig bensin eller dieselbil, taper de absolutt på miljøgevinsten, i tillegg til at de taper pengene de hadde håpet å innkreve.
      Siden jeg ikke kjører så mye, bilen står oftest parkert uansett, så er min bomregning mager, heldigvis. Men det er fortsatt mye mer enn jeg liker. Og jeg har blitt mer isolert. Mine ærender i byen har minket betraktelig. Jeg kjører heller til noen av nabokommunene som ikke har bom, for å ordne ting. Og det skjer ikke så ofte det heller, for jeg orker ikke å bruke så mye tid og energi. Jeg er tross alt ikke blant de bedrestilte når det gjelder helsen.
      Håper du finner ut av det. Synd at det skal være sånt. Jeg skjønner vi må bidra til ting og tang i samfunnet, men de kunne funnet en mer rettferdig måte å gjøre det på.

      1. Takk, her må jeg rett og slett finne en løsning som ikke koster alt for mye krefter også. For det å vente på busser og bytte busser er slitsomt. Suger mange krefter. Jeg må bruke 4 busser tur/retur jobb hver dag. Så ikke optimalt. Sykle er bedre. Men da må det bli vår og være 100 % sikker på at det ikke er glatt!
        Som sagt det er bom på begge bruene herfra Kråkerøy. Så har ikke noen mulighet for omvei. Jeg kan kjøre her på øya. Men må over til Fredrikstad for å komme på jobb og til mamma. For å komme til mamma må jeg kjøre over Fredrikstad brua. Der står også en bom. Og kjører jeg via Sarpsborg så er det også en bom mellom Fredrikstad og Sarpsborg. Så samme hva jeg gjør med kjøringa så går det lissom ikke. Får rett og slett prøve og kutte ut bilen og finne det alt. som suger minst krefter. Det er et RAN for oss fattigfolk. Betale mellom 17 000 og 20 000 hvert år suger altså. Det er penger som jeg bruker til kose meg for i løpet av et år! Triste greier….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg