Tante Korona eller onkel Ensomhet

 

Hvor mange planer har eldre og ensomme denne julen! Vi hører hele tiden om plan A og at vi må ha en plan B sier Bent Høie! Ikke enkelt å være gammel eller ensom eller gammel og ensom! Mange sliter og mange har slitt veldig lenge, helt siden mars måned da Norge stengte ned! Våre eldre som bor på eldresenter eller omsorgsbolig, har hatt tøffe tak!

 

Mange ensomme dager og uker og måneder uten besøk fra kjære familiemedlemmer. Det ble jo løsnet litt på regimet utover sommeren – da gikk jo alt så bra igjen! Men så kom høsten og tilbake til isolasjon! Kjenner litt på det selv – det å miste friheten min! Men jeg er heldig, jeg har en jobb og jeg har alle turene mine! Det er ikke alle som er så heldige. Livet ble annerledes. Tante Korona er ikke kjekk – hun er infam og vi vet ikke hvor vi har henne! Kommer og går! Skikkelig stygg og finner hun det for godt så dreper hun deg!

 

Alternativ jul ar avlyst over hele landet. Hva kirkene gjør er jeg usikker på – men tror jeg hørte et rykte om utendørs på skjerm! Men jeg vet ikke! 

 

Onkel Ensomhet er en kald fisk, han lar deg råtne innvendig! Jeg vil ikke ha noen av disse hjem til meg! Og ingen vil ha besøk av disse på et eldresenter heller! Det er styggedom. Men hvis vi aldri har annet besøk enn onkel Ensomhet i måned etter måned etter måned. Kanskje flere år! Vi vet ikke hvor lenge tante Korona kommer til å plage oss med sin lumske adferd. Kanskje går det enda en vår, sommer, høst og vinter og JUL! Tankene stopper aldri selv om det er snart er advent og inn i den største høytiden vi feirer her i landet <3 Hvem skal til slutt ta livet vårt! Tante Korona eller onkel Ensomhet!

 

Vær forsiktig når du besøker eldre mennesker – ta alle dine forholdsregler! Men ikke la de sitte der alene hele julen! Men virkelig ikke lett verken med plan A eller B!  Men vi lever her og nå! Vi kan ikke slutte å leve!

 

En plan C bør være innkjøp av rødvin og pjolter og kanskje en sigar til alle som ønsker dette på eldresenteret eller omsorgsboligen! Kjøp flere kasser rødvin! Marsipan, delfiakake, julekaker og rødbrus. Jeg vil ikke se en eneste lusen tallerken med inntørket ribbe og dårlige poteter på en tallerken på et eldresenter i jula! Plan D – Høie kjøp så det holder! Det skal bugne <3 

 

Det var det jeg hadde på hjertet i dag <3 

14 kommentarer
    1. Er en vanskelig situasjon for mange nå..jeg merker ikke så mye til det, men liker at samfunnet fungerer .. 🙂 Nå har jeg jo ingen “gamle” å besøke lenger..men hadde mamma og mor fortsatt vært i live og vært på sykehjem slik di var den siste tida hadde det føltes veldig vondt å ikke kunne besøkt dem.. det er jo besøk som er dagens høydepunkt for di fleste som bor slike steder..
      Og mange som lever alene merker nok også ensomheten ekstra i disse tider.. du skriver fint om det her <3 Ha en fin kveld <3

    2. Fin tanke for de eldre. Jeg er heldig som får gi litt glede til dem som aktivitør og jeg elsker det. Jeg vil ikke ha tante korona eller onkel ensomhet til noen av oss, ung eller gammel, men vi får ta en dag om gangen.

    3. Tusen takk for et flott innlegg! Vet ikke hvem som er verst av den tanta og den onkelen….! Vil ikke ha dem her noen av dem! Enig med deg – i år bør det bugne på alle institusjoner 😘😘klem

      1. Slike tanter og onkler vil vi ikke ha….
        Ja, håper virkelig ikke det blir spart på ei krone til julekosen <3 Er det et år det skal bugne, så er det dette året! Klem…:-)
        Takker….

    4. Nei det er ikke enkelt. Det er det slett ikke… Må bare innrømme at det tar på å tenke på det…. Det er ikke lett å finne ut hvordan man kan få gjort noe…. vondt..

    5. Ja, la julebordene bugne på våre institusjoner!!
      Og det er lov å bruke hode. De eldre vil nok gjerne ha besøk, selv om du bruker munnbind og avstår fra den klemmen.
      Kirkene skal ha utendørsgudstjenester her har jeg hørt. Det kan bli veldig fint. Vi hadde utendørsgudstjenester på branntomta i flere år etter at Hønefoss kirke brant ned. (Nå har vi bygd flott ny kirke)

      1. Jepp, la alle beboere blir behandlet som en julegjest i år! Klem er ikke det viktigste. Det er få føle at man har noen rundt seg som er glad i dem! Det kan man vise på flere måter….Utendørs-gudstjeneste høres fint ut..Litt ekstra magi mørket!

    6. Jeg synes ikke de skal få ta livet av oss, heller at vi gjør så godt vi kan med å få tatt livet av DEM. Prøve å ta var på hverandre, med sosiale greier på nett. Møte andre men være UTE osv. Da fikk vi tatt HAN i alle fall. Men selve tanta får noen andre ta livet av, får vel noe snart som kan KVÆLE henne litt sakte men sikkert i alle fall 🙂 Ha en god helg Solveig. <3

      1. Viktig å finne på ting utendørs eller bare med en god venn eller venninne. Ensomhet er utrolig utmattende. Er som sagt litt kjent med det! Men prøver alt jeg kan og slippe å få den onkelen inn i huset mitt.
        Men jeg har 2 gutter. De er flinke.
        Yngste sønn kom på besøk nå i kveld!

    7. Klok dame med friske fraspark du. Nei, ikke en tallerken med tørr ribbe og noe må det da gå an å få til for at alle skal kunne ha det rimelig greit denne jula også. Vi heier på det. Kem fra meg 🙂

      1. Takker…Her må det være noe for alle. Seig ribbe til gamle mennesker med dårlig tenner er ikke greit. Mange eldre er glad i lutefisk eller juletorsk! Og marsipan <3 Håper alle på en institusjon blir behandlet som julegjester denne jula! Klem..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg