Skal de på 60 sette seg til og bare vente …

 

Da jeg lagde innlegget Mandagskaffekoppen ☕️ denne gangen, fikk jeg kommentarer som jeg synes var mindre hyggelige! 

 

Tore sier dette: ” Finner du aldri ro hjemme, du surrer jo rundt over alt. 61 år, flyr som en 40 åring”.

 

Jeg tenkte hva er dette? sitter det virkelig folk der ute som deler mennesker i en bås? Vi lever i 2024 og er man 60 + i dag så farter man jo jorda rundt! Vi har jo alle muligheter for et godt liv..Ungene er voksne, vi har tid og penger til å reise og kose oss! Er ikke dette livet da, se folk – komme seg ut av døra hjemmefra!  Se nye steder,  “ny mat” til hjernen…Se andre gater. Andre steder…Ta buss, fly, tog eller reise med bil! Kose seg på hotell, drikke et glass vin. Prate med nye mennesker….Jeg kaller det å leve livet! Jeg har hus og hage og jobber mye med alt dette! Men jeg må også gjøre andre ting! Bursdager med familie gjør vi på reise og/eller restaurant! Det synes vi alle er hyggelig! 

 

Berit sier dette: “Nei, som nyskilt 40 åring”.

 

Det er en kommentar til Tore! Berit setter meg også andre mennesker i en bås! Skilte mennesker flyr……..Synes det er å definere mennesker på en stygg måte! Både alder og sivilstanden til en person! 

 

Jeg synes egentlig sånt er trist å lese! Vi som blogger liker å dele fra livet vårt og kanskje påvirke andre til gå ut den døra – motvirke ensomhet og være livsglade..Glede seg over livet! Det prøver mange av oss å fortelle leserne våre! Vi deler bilder og opplevelser for å være hyggelige og kanskje gjøre reiseruten eller kaffekoppen der ute – enklere for folk! 

 

Liker du/dere ikke reiser, mat, opplevelser – så la bare være å lese tenker jeg! 

 

Håpløst………

18 kommentarer
    1. Hjelp, for kommentarer. Jeg måtte faktisk le oppgitt av dette, men så tenkte jeg etter. Tenk at du blir sammenlignet med en 40-åring da! Ung og sprek du !!!!Jepp, du er i farten, og det SKAL vi da jammen være etter 60 også. Hvem trives ved å bli satt på plass uten grunn, eller sette seg hjemme når man er frisk og vil ut. De er bare misunnelige tenker jeg. Fortsett du, for det gjør jammen jeg også. Min mamma er over nitti, og har fortsatt utferdstrang!!!!! Vi skal slett ikke sette oss ned! Klemsiklem:)

      1. Tusen takk, viktig å være i bevegelse tenker jeg. Ut på tur i skog eller by! Viktig…
        Sette seg til da blir man gammel før tida…Vi vil jo leve livet vårt..
        Mange 40 åringer som er late og daffe. Mange på 80 som er spreke og i farta! Man kan ikke dele opp folk etter alder..
        Men hvordan man tar dagen! Mye rart…Må være noe misunnelse eller noe..herlig med din mor og deg og dere…
        Klemmer…

    2. Svigermor er 86. Hun kom hjem fra en måneds besøk hos datteren sin i USA på lørdag. I går mandag var hun på et venninnetreff på formiddagen, og et besøk hos GGG på ettermiddagen, på fredag reiser hun på hytta for å stenge den for høsten, neste uke (eller var det uka etter det?) reiser hun til boligen i Spania…..
      Så lenge du ønsker og orker så må du da få farte rundt. Gjøre det du vil.
      Sånne kommentarer er bare dumme.
      Du inspirerer sikkert mange til å komme seg ut selv om de er alene – og over 60.

      1. Din svigermor er herlig fri…farter rundt og lever livet! Liker å lese om eldre som har det slik..
        Disse kommentarene skjønte jeg ikke..Har jo ikke vært på sommerferie en gang i år..Tre dager på Hamar og da er jeg flyfille..Drikke kaffe ute, trenger alle å gjøre, se folk og være en del av noe. Sundt å se folk…!
        Tror helt sikkert vi kan påvirke noen til å komme seg ut den døra ja! Så viktig…

    3. Er det mulig – noe så idiotisk! Mange folk med begrensninger rundt oss tydeligvis….! Verst for dem – jeg digger at du fyker rundt og opplever masse flott! Sånn skal det være <3 og jeg følger alltid prinsippet om at dersom jeg ikke har noe vettug å kommentere, så lar jeg det heller være! klemmer til deg <3

      1. Ikke sant…Mal på hva en på 60 skal gjøre? Hva er det??? Det skjønner jeg ikke…
        Sitte og se på TV fra morgen til kveld? Jeg skjønner ikke hva Tore og Berit mener…Jeg drikker kaffe ute hver mandag. Er det så mye? Og i hele sommer her jeg jo ikke vært på ferie. Bare vært her hjemme! Hva leser dem mellom linjene nei – jeg forstår ikke! Hadde jeg fartet veldig mye hadde jeg skjønt det! Men jeg forstår ikke!
        God klem…

    4. vel jeg er 61 og liker å farte fortsatt ,skal ut og farte på fredag ,tar bobilen og kjører til Trøndelag ,føler meg overhode ikke for gammel til det nei,vi får sitte inne i en stol tidlig nok

      1. Viktig å komme seg på tur og kose seg. Se folk og besøke familie..
        Jeg er på sykehjemmet hos mamma 2 ganger per uke. Der sitter dem ❤️❤️
        Kos dere på tur.. Lev livet 🌞

    5. Seriøst??!
      Det er ikke satt noen alder på reiser og kaffekopper og mandagskaffe og bade eller noe!!! Misunnelse tenker jeg! DU har en flott blogg og reiser og opplever akkurat som det passer DEG 🙂 Det er fint det, Solveig. Fortsett slik, så får vi andre tips om hvor vi kan farte hen, når vi er i de områdene! Og du gjør noe av det som gleder DEG i livet ditt! klems og gode ønsker for dagen i dag 🙂

      1. Tusen takk, så fin kommentar! Jeg ble rett og slett sjokka over disse menneskene…
        Begrensninger på alder…? Rareste jeg har lest….Gå turer og sykle og svømme og gå til jobb burde mange gjøre.
        Det er da ikke noe spesielt med det. Det er mosjon. All mosjon teller! Og man får luft og overskudd til å være i jobb.
        Kaffe og turer er kos! Og vi på blogg deler jo for å dele med andre! Gi tips til alt mulig..Det er koselig å lese synes jeg. At andre hygger seg og gir meg og andre inspirasjon…God klem,,,🩷

    6. Det er ikke greit å komme med slike kommentarer! Du er i jobb og har stor hage du tar vare på, og skulle bare mangle at du ikke unner deg litt annet! Det er viktig å komme seg ut, gå turer og oppleve ting, – gjør godt for både kropp og sjel.🥰 Dessuten inspirerer du oss til å gå og vi får gode tips om steder å besøke! 👏 Jeg ser fram til flere slike innlegg 👍

      1. Tusen takk…Så fint å lese.
        Jeg tror det er viktig å være i farta, gå og sykle og svømme. Være på tur, se folk.
        Hvis man kan og har lyst. Og hvis det gir energi. Jeg får energi av å gjøre noe.
        Hvis jeg er ferdig med å vaske huset kl 0900 en dag – så kan man da ikke sitte og glane til man skal legge seg.
        Jeg skjønner ikke hva de mener jeg. Skal jeg mure meg inne og slå på TV og sitte der til klokka blir natt..
        Uforståelig kommentar! Gå på konserter og høre musikk er jo hyggelig om man er 20 eller 80! Det kommer an på interessen. Og jeg er i jobb og man må ha påfyll og ikke bare jobbe! Leve livet og kaffe er kos! 🩷

    7. Fy søren. Er det mulig. Beklager at jeg ikke fikk med meg dette før nå. Så nett-trolla har funnet veien til din blogg også nå. Uforskammet. Håper at de to leser dette innlegget også, og skammer seg, hvis de har vett til det.
      Det er nesten så en må synes synd på slike folk, for de må da ha det fryktelig vondt med seg sjøl og andre, som spyr ut av seg slikt? Stå på, Solliv. Elsker bloggen din🥰

      1. Takk takk og snille deg! 🌸 Synes det er trist med slike nett-troll som dukker opp slik!
        Synes det var fryktelig stygt og slemt sagt! Men noen hamrer løs og tenker ikke følgende! De får jo bare lese andre ting tenker jeg! Min blogg handler om livsstil og da handler ikke min blogg om å være her hjemme fra jeg står opp til jeg legger meg! Det er ikke meg og har aldri vært meg! Jeg er alltid på farta! Før og nå! Og alder og sivilstand trenger man ikke rote med synes jeg! Man definerer ikke et menneske som ei flyfille fordi man er 60 + ..Men jeg undres hva vil Tore og Berit jeg skal gjøre! Sette meg til??? Jeg fatter ikke….Synes slike mennesker bør gå inn i seg selv og skamme seg! Men fortsetter de og spy ut dritt, så blir dem anmeldt! Har jo både mail og ip-adresse! Og i grunn hele navnet også! De røper seg!

    8. Å herregud, om de der hadde landet hos meg…
      Jeg anbefaler virkelig å se komikken i dette her, for ikjke snakke om de muligheter som byr seg i det forsøk på å være ufin fjerner våre restriksjoner i hht å slå tilbake!! For det er tross alt DU som er skribenten for denne utgivelsen; Ergo er det DU som er den verbalt overlegne..
      – Men siden du ant. er hakket mindre kynisk enn meg når det drar seg til, så “HVIS JEG VAR DEG” *hehe* ville det nok blitt lydende noe ala dette:..
      “Hvorvidt jeg kan finne denne roen hjemme, kan jeg dessverre ikke svare på, da jeg verken har giddet- eller, når sant skal sies, kommer til å gidde å lete.. – Og dersom jeg mot formodning skulle slumpe til å snuble over den, vil den nok etter alt å dømme gå rett i dunken grunnet manglende interesse..”

      Hun der Berit derimot, ville fått følgende svar om jeg så var meg eller deg i gjerningsøyeblikket *hehe*:
      “…
      ???…

      Sorry, men jeg er så hinsides satt ut at jeg dessverre ikke er i stand til å avgi noen relevant respons på kommentaren din, da den faktisk utfordrer grunnleggende deler av vårt felles virkelighetsbilde.. Jeg mener.. Du er altså etter alle solemerker fremdeles fysisk sett i blant oss.. – Samtidig fremgår det så helt tydelig at du har sluttet å leve..
      ???

      Leve- og ikke leve, på en og samme gang??..
      – Det går jo ikke!!..
      …??
      Nei, gud bevare meg vel.. Dette ble for meget å fordøye for en gammel dame..”

      M.a.o er det ikke DU som har grunn til å være trist her, da du tross alt går ut og lever livet til fulle! De her går jo tydeligvis avgått ved døden før ‘skrotten har tatt kvelden’, hvilket vitterlig høres ut som et helvete av en sjebne så langt jeg evner å se.. ‘

      ¤

      [ TORE & BERIT:
      Hvis dere slumper til å se dette]

      ~ RIP, and may the force be against you.. ~

      ¤

      1. Takk takk Gry!
        Det er nok dessverre mange mennesker der ute som tror livet er blant de fire veggene! Og til slutt blir det helt normalt! Og det utenfor er unormalt!!!

        Og for oss andre som ønsker å leve et liv! Vi lever! Men dessverre så sitter de og sitter og sitter og har ikke andre evner enn å kristisere og stigmatisere alder og sivilstand!
        Hadde disse to her vært moren og faren min hadde jeg sparket dem ut på restaurant og bedt dem begynne å leve livet før det var for sent! 🩷

        1. Det er faktisk ingenting som irriterer meg mer enn det aldersopphenget som råder i dagens samfunn generelt, og den undermineringen av kvinner som inntrer i det vi har blitt med moderplaneten et visst antall runder rundt solen spesielt. (- Og det sier vel vitterlig sitt *hehe*)
          Jeg mener.. Det er jo noe som er grunnleggende, og derav fundamentalt galt i et samfunn som tillater at folks anseelse og respekt SVEKKES med årene- og derav innhøstet livserfaring!!
          – Og det verste, er at en betydelig del av skylden for at den her ‘giften’ forblir, er vår egen..
          Så lenge vi ukritisk fortsetter å kjøpe klær, kosmetikk o.l fra produsenter som hovedsakelig benytter ‘jentunger’ til å markedsføre varene sine, for ikke snakke om at vi innkluderer TV-kanaler som caster folk til programmene sine som om folk over 35 simpelthen ikke eksisterer, osv, så vil en ønsket utvikling neppe skje..
          Men om en ønsker noe skal skje, kan en heller ikke bare sitte på gjerdet å beklage seg over at det ikke tas grep. Den eneste en kan styre i så måte, er en selv. Så selv om f.eks jeg neppe kan endre verden, kan jeg kanskje endre/bevisstgjøre noen, som igjen bevisstgjør noen, osv. I praksis innebærer dette at jeg er meg bevisst ethvert firmas markedsføring, og derav ALDRI kjøper pridukter/handler i forretninger der det markedføres på et vis som støtter opp om dette her. Av hudpleie, bruker jeg f.eks Vendela (Kirsebom) diamonds. Produktene hennes er både svært gode, jeg stoler på henne som person, og tviler derfor ikke på at hun både er involvert i hele produksjonen og at hun bruker de selv, og ikke minst benytter hun utelukkende seg selv i markedsføringen (forutsatt at det ikke er produkter for en helt annen aldersgruppe selvfølgelig).
          Ellers var Elizabeth Arden de første som kuttet ut ‘jentunger’ i hht å fronte produktene sine, og L’Oreal er også flinke på enkelte områder..
          Det HAR skjedd en merkbar endring de siste tiårene, -.ellers ville f.eks aldri jeg ha fått muligheten til å gjenoppta den modellgreia da jeg forlengst hadde passert 35. Problemet er bare at det er så til de grader sterke krefter som drar i motsatt retning slik at utviklingen dermed går så alt for sakte, for ikke snakke om kan stanse når som helst.
          Det er m.a.o en grunn til at jeg konsekvent ALDRI oppgir alderen min. Dette er på en måte mitt lille opprør mot samfunnets degradering av voksne jenter, da jeg rett og slett nekter å la meg infisere av den giften i hht at samfunnet- og folket det består av skal kunne sette all verdens rammer for meg og mitt liv ut i fra det forbannede tallet i passet..
          90-tallets supermodeller kan ikke gjøre jobben alene. Vi må dra vår del av lasset vi andre også for at noe skal skje.. 😉

          1. Så flott kommentar takk og takk…
            Jeg hater at alder blir blandet inn i livet på denne måten!
            Og i sommer leste jeg at damer i 60-årene kunne ikke bruke singlet på byen! Jeg fikk hakeslepp for å si det mildt!
            Der var ikke rettet mot meg, men hentet fra folk på byen! Altså skal jeg gå en tur og ta meg en en pubrunde så kan
            jeg ikke bruke singlet, men det kan de som er yngre.! Men ikke damer på 60 og 60 + Er ikke det stigma så vet ikke jeg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg