Shoppingbyen Moss – kontra Fredrikstad og Halden

 

Moss: I går tok jeg toget til Moss, ikke for å shoppe. Men for å være på tur rundt ved Jeløy, der liker jeg meg godt! Men hører med å tusle en runde rundt i gågater og innom et senter! Senteret i Moss er rotete og det er i flere deler, man går ut i gata og inn fra gata et annet sted. Det er også veldig mange tomme lokaler, sånt er jo trist og ødelegger! Gågata er ganske kort og her også var det butikker jeg har sett før som har blitt borte! Men egentlig ikke noe butikker som jeg besøke egentlig unntatt Fretex, den er diger og helt rå! Pluss at det er en meget flott kjolebutikk et stykke opp i gata der, hvis man skal ha festantrekk til bryllup eller noe, kan virkelig anbefales. Når jeg titter i byer så liker jeg også interiørbutikker og det synes jeg det er dårlig med i Moss, mulig de ligger i andre gater, er ikke godt kjent der! 

 

 

Halden: Halden er en koselig by, har en del fine interiørbutikker, blomsterbutikker og garnbutikker! På senteret er det ikke noe spesielt, de vanlige kjedebutikkene og de orker ikke jeg alltid, men de har en veldig stor og fin bokhandel i Tistasenteret og en stor HM butikk, der kan man jo finne noe billig og kult, hvis man gidder å lete! Men Nille, Kid, Princess og  Byoung etc.. hopper jeg glatt over! De finnes de fleste steder, og har ikke noe som roper Solliv! Men Halden har noen fine klesbutikker nede ved kanalen. De er verdt et besøk! Og så finnes Erlandsen Conditori! Beste stedet ever!!!

 

Fredrikstad: Har i grunn mange butikker som ikke er kjeder. Mange dyre butikker også, ikke alle ligger i senteret eller i gågata, men man må vite om dem og kundene kommer igjen og igjen..Flotte interiørbutikker med stive priser og dyre klesbutikker! Jeg kjøper jo aldri klær fordi det er mote, men liker klassiske ting egentlig! Jeg liker merker som Gant, Polo fordi det er klær man bruker nesten hele livet, blir aldri utslitt. Kjøper du deg ei skjorte fra Polo, så kan du sikkert bruke den i 10 år og den ser like fin ut! Jeg har veldig mange skjorter/bluser derfra de er boende i skapet og går aldri ut når jeg rydder i klesskapet! Ganni er også et merke jeg liker godt, dyrt – men her roper fargene og snittet etter meg! Klær man blir forelsket i der og da! Men kan bli fort lei, fordi de er veldig spesielle! 

 

Konklusjon…Er du på jakt etter noe spesielt så vil jeg anbefale Fredrikstad. Moss har for kort vei til Oslo og CC Vest og det er nok ikke enkelt å drive med handel i Moss tenker jeg. Halden har kort vei til Nordby og Strømstad, Halden satser litt mer på blomster – og stæsj til festen og strikketøy til innekosen på lørdagskvelden! Fredrikstad er restaurantbyen, med et stort utvalg av spisesteder og en del fine butikker utenfor kjøpesenteret! Gamlebyen har også et flott utvalg av stilige butikker! 

 

 

Har ikke glemt Sarpsborg, Sarpsborg har et fint kjøpesenter og en fin park..Gågata går du fort igjennom! 

 

 

Når det gjelder shopping går jeg for Fredrikstad

22 kommentarer
      1. Fretex i Moss bør dere absolutt dra til, ta med henger sier jeg….
        Denne butikken er GULL og så rimelig! Helt utrolig hva man får for kr. 15.-
        Fredrikstad er fin sommerby og fint ved brygga en deilig sommerdag! Bare å sitte ute og glane på bylivet og folk, herlig!

    1. Takker for tips 😊
      Fredrikstad er jo absolutt en koselig by..var jo der og tusla noen ganger, når jeg bodde i Sarpsborg..og i sistnevnte var jeg daglig i Kulåsparken. Men det er jo faktisk over 4 år siden..jøsses som tida flyr..

      1. Tida går fort, Fredrikstad er en fin by og mange fine butikker. Og flotte steder å spise!
        Sarpsborg har den flotte parken, den har ikke vi her i Fredrikstad…Vi misunner dem Kulåsparken vil jeg tro..
        Tenk at tida går så fort! 🙂

    2. Liker nok best Fredrikstad av disse byene. Men Moss hadde et par “rare” og morsomme butikker i en sidegate. Halden synes jeg er litt stusslig. Spesielt når det ikke er sommer 😀 Hvis jeg skal ha klær år etter år må de være veldig spesielle å fine, vanlig snitt og farger, da kjøper jeg like godt billig. Lite opptatt av merker, men har noen favoritter jeg også. Men de er ganske billige merker. Desigual etc. Ikke så veldig dyrt.

      1. Moss har et par fine/rare butikker i en sidegate. Blant annet han som var med på
        symesterskapet. Jeg liker som sagt klassisk og med litt annet som frisker opp til tider.
        Det merket du nevner der, liker jeg godt! Men vanskelig å få tak i, sist jeg var i Gøteborg (100 får siden)
        Så fant jeg ikke den butikken..Kanskje man kan bestille på nettet!
        Gant har faktisk masse fint til damer, sterke fine farger! Ikke så dyrt når man aldri sliter de ut…
        Gensere derfra mister aldri fasongen eller blir full av nupper!

      1. Det skjønner jeg godt for det er koselig å gå i butikker,,,jeg liker klær, blomster og interiør best da!
        Selvsagt også garnbutikker!

    3. Halden har jeg så vidt vært innom.. mange år siden så husker ikke så mye derfra ! Har vært i gamlebyen i Fredrikstad og der var det veldig koselig.. Moss var vi innom i høst en gang.. fikk ikke helt “take” på den byen..men har vært i bryllup på Jeløya for mange år siden og det husker jeg som fint.. så innlegget ditt derfra også… Klem og fin dag videre <3

      1. Enig med deg, Moss er vel ikke akkurat noe jeg har fått helt take på heller! Litt lang og og rar og slitte
        butikker! Kjøpesenteret er litt rart…
        Men Jeløy er nydelig og jeg kunne fint ha flyttet dit, for der er det så vakkert med fjorden..
        Men måtte være i en leilighet helt nede ved fjorden og havutsikt! Da hadde jeg kosa meg, så hadde
        jeg tatt toget til Oslo for å shoppe! <3 klem ..

    4. Lenge siden jeg var vært i Fredrikstad, og Moss har jeg vel ikke vært i på det jeg kan huske. I selve sentrum altså 🙂
      Fint at du skriver om disse byene 😀

    5. Jeg kan godt gå på en senter, men helst når det ikke er så mange folk der. Det er stressende og da klarer jeg ikke å konsentrere meg. Mye hyggeligere å besøke de litt mindre butikkene, som kanskje har ting som ingen andre har 😉 Fredrikstad blir det i sommer, så får vi se om det blir noen av de andre byene også 😉

      1. Tusen takk, jeg liker best selv byen – gågate og sånt! Senter er mye støy for meg og rar akustikk.
        Men kan farte gjennom i stor fart! Men koser meg ikke i flere timer altså..
        Fredrikstad er en fin by – du er velkommen vettu…klem…

    6. Jeg er helt enig i din konklusjon – ikke bare på shoppingsida faktisk…:! Moss er en by en bare freser av ferga fra Horten og gjennom…… Halden er litt for dø egentlig…. Fredrikstad lever på alle måter…! Har ikke vært i Sarpsborg, så….! Klem <3

      1. Fredrikstad er en flott by som bare vokser og vokser! Den er levende..
        Men av de andre er det Halden jeg er mest svak for! På grunn av kanalen og festningen og fint rundt ved Tista!
        Men butikker og senteret er jo ikke høydare egentlig..Men kan finne et par fine butikker der.
        Klem…
        Så vi er stort sett enige vi vettu….

    7. Spørs hva man er ute etter som du sier. Jeg var mye i Moss før. Elsket bare den blomsterbutikken i bakken og så fant jeg faktisk andre klesbutikker enn i vår by. Men nå er det sikkert fem år siden sist jeg gikk gatelangs der og ting forandrer seg. Ha en fin ny uke. Klemsiklem:)

      1. Alle byer har sin sjarm tenker jeg…men Moss har blitt annerledes og mange tomme lokaler nå.
        Sterk konkurranse fra Oslo vet du..5 år er nok mye forandret!
        Jeg er jo en del i Moss for jeg liker å farte rundt! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg