Kjære deg altså! Er det nå det begynner?

 

Julens magi…

 

Noen kaller det stress og utgifter. Andre elsker julen…Mens noen synes det blir deilig med litt fri!

 

Jeg koser meg med jul jeg, stresser aldri..Begynner tidlig med å tenke litt vasking og rydding! Litt hver dag i hele november..Behøver ikke være så mye hver dag, men en dag kan jeg vaske bokhylla, en annen dag rydder jeg i kjøkkenskapet etc…og – da hele november har gått da..Så kan man begynne å pynte med litt til advent! Advent er advent og jul er jul for meg! Den siste uka frem til jul kommer julepynten frem! I desember baker jeg litt, ikke mye – men litt! 🙂

 

Julegaver handler jeg litt etter litt når jeg får en ide eller man lager litt småtteri! Men liker best å handle noen gaver de siste par ukene før jul, koselig med stemning i butikkene! Det er litt jul for meg og kose meg med julepyntede butikker! Og masse julemusikk…Og man handler ikke så mange julegaver lenger heller så det er helt overkommelig! Og så prøver jeg alltid å få meg meg en hel drøss med julemarkeder og der finner man jo masse fint, gaver til seg selv og andre! Maten handler jeg inn sånn litt etter litt..Stek og ribbe er kjekt å få i hus, man løper ikke rundt på lille julaften for å få tak i det akkurat! Julestemning er jo noe man lager selv … Og man får ikke julestemning av stress!!!

 

 

 

Ønsker deg en fin mandagskveld!

22 kommentarer
    1. Når ribba var billigere i nabolandet farta vi dit. Nå kan jeg få vaske litt, pusse vinduer, henge opp de røde gardinene jeg handla på romjulssalg i fjor. Bake litt, handle gaver. 5 er i boks. Julaften sette lys på gravene. Hjem å pynte seg og spise middag hos datter. Vi blir 7 til bords. Planlegge meny og skrive julebrev. Gleder meg jeg! 😁

      1. Herlig, du har gode planer og tar ting etterhvert. og du gleder deg, man skal glede seg til jul tenker jeg.
        Kjekt å dra til naboen og handle inn litt juleribbe! Og sikkert litt vin også..
        Pusle litt hver dag 🙂 og vi kan bare kose oss…Klem og fin kveld.

    2. Nettopp, man får ikke julestemning av stress….! Så det er det HELT slutt på her i huset – null stress! Jeg koser meg med litt rydding, ordning og fiksing utover nå! Og litt julegaver innimellom – noen hekla selvfølgelig…! Og så pynter jeg med noen store nisser allerede først i desember – og resten noen dager før jul! Det blir sååå bra! Baking gjør jeg lite av, kanskje jeg skal prøve litt mer i år! Det er jo så koselig og det lukter så deilig….! <3 klem

      1. Viktig å kose seg med tiden før jul og lage masse hygge for seg selv og andre.
        Gå på markeder og messer og kanskje en julekonsert. Alt dette kan man gjøre i sitt eget tempo og det er jo bare hyggelig.
        Stresse trenger vi ikke gjøre, man ordner litt hver dag. Og du har jo kontroll på kjøkkenet ditt og der kan
        du helt sikkert bake litt til jul! Fint med litt hjemmebakt..
        God klem..

          1. Veldig bra, du kan nyte kjøkkenet ditt nå vettu og lage litt småkaker og slikt..Eller kanskje litt gjærbakst til fryseren..Du kan kose deg nå <3 Belønning for at du har stått på med all den jobben.Klem..

    3. jeg har ingen planer om å stresse ,er nesten ferdig med julegavene ,dei som skal langt avgårde er levert,julemiddagen er innkjøpt julegodisen også :=) i dag kom juledrikken i hus ,vinduene er pusset,når advent kommer da kan jeg bake litt og kose meg med lys og kanskje litt kaffebesøk

      1. Herlig du er alltid flink til å hygge deg og lage god stemning..
        Du er flink, jeg synes det er litt sjarmerende med butikker og markeder litt før jul og litt folk og
        kanskje en konsert også! Alt dette er hygge for meg…liker å kjenne på julefølelsen i byer!

        1. skulle gjerne gått litt i julebutikker og på julemarkeder jeg også ,men her langt ute på landet er der jo ikke noe ,eller det er julemarked i helgen ,ikke julete mer en marked der en kan kjøpe lokale varer i søm/trevarebakst osv så der er nok ikke julepynt og nisser

          1. God morgen…Det er nok annerledes på landet ja. Byene baserer seg på salg og salg..
            Men jeg synes det er koselig..
            Julemarkedet i Oslo åpner allerede på fredag. Blir nok noen turer inn der for meg!

    4. Jeg stresser aldri i jula.. Desember er min måned liksom 🙂 Det er fred rundt denne tiden for meg… selv om folk jager rundt meg.
      Lag deg en fin fin tirsdag 🙂 klem

      1. Veldig bra, jeg liker litt at det skjer mye..Mye folk og konserter og markeder og
        masse shopping! 🙂 Det er lissom da jeg lever…
        Koser meg da… Her hjemme – gjøres det litt hver dag og ikke stress på den måten. Klem..

    5. Når man begynner litt tidlig trenger det ikke å bli stress.
      Det gjelder å planlegge godt slik at man unngår det, men innimellom klasker livet til å gjør at planene går i vasken.😅
      Det er godt når man kan kose seg og pusle til jul uten stress og kav.
      Da blir det en koselig førjulstid.🎄🎅🏻
      Jeg koser meg like mye med forberedelsene som selve jula jeg.🤩

      1. Ja, man begynner tidlig med som skal ryddes og vaskes i heimen.
        For meg hører det med til jul, ordne litt rundt her inne..
        Veldig koselig med tida før jul, den liker jeg godt..:-)
        Ja, jeg ble jo skadet i en ulykke på høsten for noen år siden og da ble jula rar… :-/
        En annen jul døde min pappa like før advent <3
        Men jeg er glad i tiden nå og utover..Gjøre ting! Jeg er glad i å ha noe å gjøre!

    6. Er så enig ned deg når det gjelder juleforberedelser.
      Og først må det være advent.
      Må nok innrømme at den tiden jeg var i full jobb og hadde tre unger hjemme, kunne det bli en del stress de siste ukene. Men vi kom alltid i mål.
      Nå har jeg all verdens tid. Tror jeg starter med noen kjøkkenskap i morgen.

      1. Takk, ja koselig å ordne litt nå og utover synes jeg..
        Klart man ble stresset før om årene, da pyntet man jo alt lille julaften også!
        Så da jeg la meg rundt midnatt da så var jeg temmelig utkjørt.
        Og vi vær mange tilbords tidligere, da med svigerforeldre og foreldre + noen flere..
        Nå er jo det ferre folk i min famile!
        Nå har jeg stort sett bare meg å tenke på, så jeg koser meg masse med konserter og markeder…Det liker jeg godt! 🙂
        Ha en fin kveld….

    7. Jeg pleide å stresse med vasking og pynting rett før jul, inntil jeg rett og slett ikke orket mer. Nå gjør jeg som du, rydder og vasker litt nå og da i november. Så kjører jeg på litt mer til enten 1 desember eller 1 søndag i advent, kommer ann på hvem som er først. Jeg elsker julen og når desember storkoser jeg meg, klems 🤗

      1. Herlig, ja jeg liker å rydde og vaske litt hver dag frem til jul…Trenger ikke være så
        mye hver dag..Men alltid som mål å gjøre noe. I dag ryddet jeg i en skuff på badet!
        Du koser deg med advent og jul…herlig. Mye selskap i jul og nisser..
        Julesanger og litt baking og fly i butikker…koselig! November og desember blir koselige
        når man lager seg gode planer <3 klem…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg