Kirkens liturgiske farger – med vekt på påsken

 

1. Hvitt (eller gyllent) er fargen for Kristus-høytidene, fest og glede.

2. Fiolett er fargen for forberedelse, bot og sorg.

3. Rødt er fargen for Ånden og kirken, blod, ild og martyriu.

4. Grønt er fargen for vekst og livskraft!

(stjålet fra Kråkerøy menighetsblad)

 

Det er tross alt Langfredag i dag og jeg starter dagen med disse fargene. Tenker at grønt er fargen min – vekst og livskraft. Det er for meg vår og naturen viser igjen tegn til liv! Jeg elsker grønt! Ellers så blir det å nyte fridagen….ikke stresse og ikke mase…bare kose meg! Sola skinner og ut på tur blir det, men gåavstand fra hjemmet..Liker det best, er ikke den typen som må bruke bilen for å komme meg på tur, liker marka her på øya jeg 💚 Alltid en sti å finne, nye muligheter og være i nuet! 

 

Jeg føler meg heldig som bor her på Kråkerøy, ved skogen ved sjøen….Det er for meg et godt liv! Husker da jeg var barn så var langfredag veldig laaaang…Vi kjedet oss litt og det fantes ikke en åpen kiosk eller en åpen bensinstasjon. Vi var godtesjuke på den tida, og påskeharen kom ikke før på lørdag..Påskeaften! Var tider det….Nå tar jeg det som det kommer 💚

 

Ønsker dere alle en fin og koselig Langfredag med mening!

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. Grønt er skjønt og vitner om liv.🌱
      Jeg elsker våren når naturen våkner til liv igjen.
      Det er godt å komme seg ut på tur og jeg trenger heller ikke å dra så langt. Det er bare å ta på seg skoene og gå ut døra hjemme.😊
      Kos deg masse i dag!🐥🐣💛

      1. Tusen takk, ikke sant – grønt gir tegn om at våren er på vei og vår betyr liv for meg..
        Ja, godt å komme seg ut og bare gå ut den døra ja :-). herlig….

    2. Rødt her…. ild… ånden…..! Ja…..! Her kom påskeharen allerede på onsdag – et sted må han jo begynne å hoppe….! Deilig med godteri og bare å nyte! God klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg