Jeg skal aldri mer kjøpe meg en softis

 

Dere vet softis – det smaker deilig altså!

 

Men jeg tenker at jeg aldri mer skal kjøpe meg en softis på en vanlig lørdag. Til bursdag og sånn så kan man kanskje unne seg det. Men når man går i byen og de siste 5 minuttene kjøper seg en softis og spiser denne på 3 minutter, mens man sitter ned på en krakk for å hvile bena før man går videre hjemover! Det er bortkastet med penger!!! Det er som å hive pengene på gata og rope pell opp! 

 

Når man kjøper seg en flaske med deilig hvitvin, en fransk hvitvin Chardonna så har jeg denne i flere dager og kan kose meg flere kvelder, med et glass til maten eller bare nyte et glass kald hvitvin på verandaen! Man føler seg glad og man får mye for pengene! Denne flaska har vært druer som senere har blitt vin etter en lang prosess og så tappet på flasker og så fraktet med bil fra Frankrike til Norge! Det herligheten koster ikke mer enn 129.90 og er en skikkelig god vin! 

 

Softisen (gadd ikke ta bilde en gang) jeg kjøpte meg i går kostet 42.- med jorbærstrøssel! Altså iskrem det er er pumpet luft i for å doble massen og få isen luftig! Dette produktet kan ikke koste allverdens å kjøpe inn! Men skal en familie på fire personer kjøpe seg seg softis en lørdag vil det koste 168.- hvis jeg regnet riktig! Er det verdt det??? Nei, mener Solliv – prisen er altfor høy og jeg tenker det må være veldig stor avanse i dette markedet! Få deg en kiosk og en maskin og på et populært sted og bli styrtrik! Softis er oppskrytt og har steget altfor mye i pris de senere årene! 

 

Konklusjonen min er: hva og hvorfor kan denne isen komme opp i så svimlende sum…Jeg bare spør for jeg skjønner ikke bæra! 🙂 Dette begriper jeg rett og slett ikke..Hvor er softis-politiet?

 

Er du opptatt av at ting skal være riktig priset?

18 kommentarer
    1. Kjøper ikke så ofte, men er veldig godt da.. Hos Munchs kafe i Åsgårdstran koster den rundt 90 kr..da nytter det ikke å være en hel famile med flere barn i alle fall… Pris bør stå i stil med det man føler det er verdt ..og luet å kjøpe noe man kan kose seg med i mer enn noen minutter… Ha en fin kveld 🙂 Klem <3

      1. 90 kroner da prekær vi alttå…mor og far og 3 barn da så….
        Men alt er jo dyrt på den kafeen, men koselig sted…! Skal unne meg en kopp kaffe der en gang håper jeg! Åsgårdstrand leverer alltid, godt å komme dit og finne ro og fred..Gleder meg til å bade der i sommer.
        Klem til deg! 🙂

    2. Det har blitt dyrt ja. Før måtte jeg alltid ha softis 17.mai, men er slutt på det nå. Ikke mye softis å få tak i her 😄
      Blir kanskje pavlova til kaffen her…eller bare krem og frukt.
      Hvis vi kjøper softis, så kjøper vi en og deler, for jeg synes det blir for mye ellers. 😀

      1. Veldig stiv pris på denne isen…er ikke verdt det altså..
        Nei, jeg kjøper meg heller en flaske god hvitvin som denne og koser meg i flere dager, enn 3 minutter på torvet.
        Pavlova er godt da! Ja, det var lurt å. deler en is…Fin kveld da..

    3. Hmmm – ja, det er jammen dyrt blitt! Så sånn sett er jeg enig med deg……… men – jeg kommer nok til å kjøpe meg en softis innimellom likevel! Klem…. 🙂

    4. Jo, det vet jeg faktisk litt om.
      De aller fleste som selger softis tjener faktisk ikke noe sørlig med penger. Tro det eller ei!
      Grunnene er flere. Å kjøpe en maskin koster veldig mye. Eventuelt kan du leie den hvis du klarer å komme opp i det årlige salget som utleieren krever. Å leie en maskin koster en god del. En slik maskin må rengjøres veldig ofte og er en tidkrevende prosess, som koster arbeidskraft. Da må du ofte tømme ut råvarene som er inni maskinen og fylle den på nytt. Altså svinn. Blir den stående noen dager, f.eks når det regner og du ikke får solgt noe, må du også kaste råvarer. De færreste tjener penger på softismsskinen i seg selv, men den trekker kunder som handler andre ting de tjener penger på. Hvis man er heldig og det er godt vær over lang tid og godt salg, kan man tjene litt på maskinen.🤗

      1. Ja, jeg vet litt om slike maskiner. Har faktisk jobbet med det jeg også..
        Men jeg kjenner folk som selger softis i sommerhalvåret og de tjener nok penger til å leve i sus og dus på vinteren…
        Men det er dyrt synes jeg! Så dessverre blir det færre softis på meg utover…
        Ha en super kveld!

    5. Ja, is er dyrt. Det meste av småis koster ca kr 30, og softis kr 40,-. Vi pleier å kjøpe 3 liters vaniljeisen de har på Rema. Når den blir sånn passe myk er den nesten som softis, og koster kr 20 for hele boksen. Pleier å ha på sjokoladetrekk som stivner på isen. 😋

      1. Ja, den varianten der blir softis – rører inn luft så har du en myk og god is.
        Deilig med sjokolade over da….lurt å gjøre det slik! 🙂
        Ønsker deg en fin 17. mai 🇳🇴

    6. Det er horrible priser, ja.. Jeg er ikke så veldig for soft-is, men bruker å kjøpe meg én, kanskje to igjennom en hel sesong.. men da må det klaffe sånn at jeg får salt lakris på ene halvparten og sitron på den andre 😁

      1. Ja, synes det er godt jeg og den varianten din høres deilig ut..
        Men for en pris altså, men man skal unne seg gleder her i livet!
        Men sån på en lørdag – gidder jeg ikke! Da kjøper jeg meg heller pølse og brød og blir mett!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg