Hvordan kom jeg egentlig frem til Kristiansand den torsdagen – kaosdagen!

Torsdag, skulle jeg ta toget til Kristiansand. Først tog fra Fredrikstad. Så tog til Kristiansand. Ca. 30 minutter mellom disse togene. Skulle være enkelt. Men….Onsdag kveld begynte jeg å ane uråd – det var klamt og lummert og meldt fryktelig uvær. Torsdag og jeg skulle med 0944 toget fra Fredrikstad og være fremme i Kr.Sand kl. 1601. Slik gikk det ikke…Torsdag morgen stod jeg opp tidlig. Tok taxi tidlig til jernbanen. Tenkte at jeg skulle ta et tog tidligere for å være sikker. For på nyheten haglet det inn meldinger om 40 000 lyn..

 

På stasjonen stod det innstilt. Toget fra Gøteborg var innstilt. Pussig tenkte jeg. Da kan jo umulig mitt tog komme frem til Oslo. Jeg spurte ved en skranke, de visste ingenting. Så jeg tok en spansk en. Gikk til Domkirken her i Fredrikstad og ventet på en buss til Oslo  i stedet. Og det regnet og regnet..Bussen kom til vanlig tid og vi var i Oslo lenge før mitt tog fra Kr.Sand skulle gå. Leste på nettet. Kaos. Innstilte tog. Ras. Flytoget stod. Sjekket Sørlandsbanen. Den gikk som normalt stod det..Jeg pustet lettet ut. 

 

Gikk til perrongen. Plattform 3. Alt ok på tavla. Men kl. ble 1200 og ingen tog kom. Plutselig var det en ny melding. Måtte bytte til plattform 4. Alt normalt. Tog gjøres klart stod det. Meeen plutselig så stod det. INNSTILT. Ingen beskjeder. Ingen ting på høyttaler. Men dura opp til skranka og etterhvert fikk jeg beskjed det var best å finne et tog til Drammen. Og et tog videre til Kongsberg – for å møte Sørlandsbanen. Da var det bare å finne plattformen til toget til Drammen og vente og vente…

 

Toget kom og hoppet av i Drammen. I mellomtiden kom det beskjed på toget at det ikke gikk tog til Kongsberg – ras et sted på veien.  Gikk av i Drammen og vet dere – dere stod 2 busser klare for å frakte oss til Kr.Sand og Stavanger. Deilig følelse..Men ikke hele veien. Bare en liten etappe for å nå toget til Stavanger. Bussen kjørte og kjørte. Og jeg holdt på å tisse i buksa..For lenge siden jeg var på do. Plutselig tok bussen en vending og kjørte oppover mot Drangedal til et sted som het Gjerstad. Der ble vi sluppet av og ble lovet tog til Kr.sand og Stavanger.

 

 

Ble stående der i ca. 1,5 time. Så kom toget 🙂 Veldig øde sted forresten. Jubelen ville ingen ende ta da toget kom. På toget var det gratis kaffe, knekkebrød og vann og ikke minst toalett   🙂 1,5 time senere gikk toget innom Kristiansand 🙂 Litt av en dag. Og jeg leste på nettet. At Østfoldbanen, stod. Kansellert. Det toget jeg skulle ta var innstilt. Og folk som kom seg på et tidligere tog. Brukte 5 timer på å komme seg til Oslo. For det var ingen buss for tog eller taxi for tog..

 

Jeg hadde tenkt å gi opp mange ganger på veien..Men var litt stolt da jeg gikk av toget…jeg greite det….:-) Absolutt alle tog denne dagen var på en eller annen måte innstilt. Toget til Bergen gikk som normalt forresten. Men jeg skulle jo ikke til Bergen.

 

6 kommentarer
    1. Herre Gud! Det er et evig kaos med togene. Det er kun bussene man kan stole på.. Det er buss for tog, buss for bane, buss for trikk og sikkert fly også 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg