Hvordan kan rike Norge basere seg på oss pårørende???

 

Er det oss pårørende som skal gå opp veien…..gå alle skrittene…Ta hele ansvaret, slik at vi også blir sykmeldte, utbrente og utvasket og dønn slitne…Er det riktig av Norge som samfunn å gi oss dette ansvaret??? Det burde det ikke være…Alle arbeidsoppgavene for at de gamle skal bo lengst mulig hjemme selv om de ikke er i stand til å ta vare på seg selv! Mange er demente, de kan det helt elementære..Det å gå på do når blæra trykker på..Men går det galt fra soverommet til badet, så stopper det der..Da har de ikke kapasitet til å gjøre noe med det! De greier å sette seg ned å tisse, ta på trusa og gå tilbake til senga..Dra ned, sjekke om papiret er på rett sted og vaske hender etter et slikt  besøk – der stopper det opp! Det er de pårørende som må rydde opp “restene”….dag etter dag etter dag!

 

Hjemmesykepleier tar ikke i sånt, de deler ut piller, varmer middag og fyller opp et glass vann – slår av en prat..Er det bra med deg i dag frue? Ja, sier fruen..Da har hjemmesykepleier fulgt opp – de har ikke mer tid! De er for få folk, de er avhengig av de pårørende..Siste besøk er ca. kl. 2000 på kvelden..etter det må de gamle skifte til pysj, pusser tenner – gå på toalettet..Pusse tenner glemmer de…og tennene råtner på rot etterhvert…Er det slik vi skal ha det i Norge når ansvaret er pålagt til de pårørende 24/7/365 minus 5 minutter ganger 4 daglig…Norge er dessverre så dårlig på eldreomsorgen, og stille opp selv med det de har pålagt de eldre..De eldre skal bo hjemme så lenge som mulig…De pårørende skal: vaske toaletter, rydde, vaske klær, handle, prate, kjøre til tannlege, kjøre til lege, sjekke om varmen i huset er ok..for det sitter i hodet på de eldre…slå av alt! Spare sparer spare…Dag etter dag! Pluss en mengde andre usynlige oppgaver…Som man bare gjør.

 

Men de gamle skal bo hjemme så lenge som mulig, i kalde hus, mat som ligger på kjøkkenbenken som pårørende ikke vet er fra fryser eller kjøleskap eller hvor mange timer det har stått fremme…Melkeglass med klumper i alle rom…men de eldre skal bo hjemme så lenge som mulig! Pårørende stiller opp for de tar dette ansvaret for det er jo min mamma/pappa som passet på meg når jeg var lita..Jeg må gjøre gjengjeld..De tør ikke stole på samfunnet…De eldre skal bo hjemme så lenge som mulig..Det har NORGE bestemt..De pårørende stiller opp, før og etter arbeidstid..i alle helger og i alle ferier…

 

For det er slikt det er å være pårørende, det er en jobb/plikt som trykker på inne i brystet døgnet rundt..de pårørende får ikke fred og blir syke selv…For sånn er samfunnet…bygd opp! De pårørende skal følge opp kommunikasjon med hjemmesykepleier som igjen ikke er lett da det veldig mange forskjellige personer å forholde seg til…Noen kjører jo doble vakter og tenker penger penger…men ingen sjel! 

 

Hvordan finner vi oss pårørende i oss alt dette…Det er meg en gåte, men det er vel slik vi er skapt her i livet…omsorg omsorg omsorg..Men er det riktig at vi skal gjøre SÅ mye gratis arbeid for en så stor del av samfunnet!!! Jeg tenker nei…Det er overhodet ikke riktig!

*

Mamma ❤️ har jo fast plass på et sykehjem nå, i hvert fall et år for sent! Min sønn var med ned i jula og han undres hvordan bestemor hadde greit seg hjemme alene…Det gjorde hun jo ikke heller, men hva er alternativet….? Det er ikke noe alternativ, når det ikke er plasser på sykehjem. Det er for lang kø, det er for mange som venter der ute…Mange ligger hjemme og dør i sitt eget hjem, en sakte og vond død! En trist død…Det kunne vært så meget bedre, i dette rike landet Norge! 🇳🇴

 

Når skal NORGE våkne opp  – jeg undres!!!

30 kommentarer
    1. Når det kommer til eldreomsorgen her til lands så er nok hele Norge våkne, vi vet alle hva som pågår, nedlegging av plasser, underbemannelse, nedprioritert og så videre. Dette har vært tema i veldig mange år, vi klager om det hele tiden. Mitt spørsmål er heller, når skal nordmenn gjøre noe?

      Jeg savner aktivisme. Hver en demonstrasjon, kampanje og markering jeg er på så lurer jeg på hvor det blir av folk? Til eksempel, hvor mange får du til å dele dette innlegget? Dette er et viktig innlegg, gode skildringer av situasjonen, velskrevet. Du får sikkert noen positive tilbakemeldinger på det og noen omtenksomme ord, men vil det få noen til å aktivt gjøre noe? Klem til deg ❤️

      1. Takk, ja det blir ord og ord ord – hva hjelper??? Hvordan jobbe mot byråkratiet?
        Jeg har ingen svar…jeg er bare trist! Takk for ditt engasjement…
        Men når jeg frem til et menneske med makt så har jeg vunnet en kamp i dag!

    2. Så trist å lese og jeg håper at vi ikke kommer i den situasjon hverdag når vi blir då gamle og sliter ut våre barn.
      Jeg jobbet før i helsevesen og det har skjedd noen ganger at brukeren har bæsjet i bukse( sitter i rullestol) når jeg ankommer på på stedet. Og jeg syntes virkelig synd på henne. Hun kom seg in til sykehjemmet til slutt.

    3. Flott innlegg! “De eldre vil bo hjemme så lenge som mulig” er den oppleste sannheten. Og ja, alle vil vel bo hjemme sp lenge som mulig. På samme måte som alle vil være friske og raske og klare i hodet så lenge som mulig. Men de eldre i dag bor hjemme lenge etter at det har blitt umulig.
      Pårørende innsatsen, som det heter utgjør i dag omtrent like mange årsverk som det arbeider i eldreomsorgen i Norge. I 2020 innførte regjeringen Solberg en pårørendestrategi. Det heter så fint at den skal bidra til at pårørende får annerkjennelse for sitt viktige arbeid, men sannheten er at det er en strategi med mange fine ord og flotte tiltak som forhåpentligvis skal få de pårørende til å holde ut litt lenger. Motvirke det opprøret Bunny mener “noen” bør sette i gang.
      Det ville jo bli krise hvis halvparten av årsverkene i eldreomsorgen opphørte over natta. (Hvis alle de pårørende la ned arbeidet).
      Selvsagt gjør vi pårørende ikke det. Legger ned arbeidet, mener jeg. Det ville jo bare ramme de vi er glad i. Våre foreldre og besteforeldre. Det vet myndighetene.
      Hva man kan gjøre?
      Jeg har ikke alle svarene. For Norge står overfor en kommende eldrebølge og er langt fra rustet til å ta i mot den tsunamien vi alle vet at kommer.
      I min kommune trenger vi rundt 120 nye sykehjemsplasser de neste 10 årene for å holde en så stor sykehjemsdekning som vi har i dag. Det vil kreve mange årsverk – og i tillegg må vi ruste opp hjemmetjenesten med rundt regnet 40 stillinger. Da har vi en dekkningsgrad som ligger 30% lavere enn landsgjennomsnittet.
      Vi må først og fremst satse på å beholde de ansatte vi har. Da må vi ikke ha rigide turnusordninger, men mer turnusordninger som er tilpasset den enkelte ansattes livssituasjon. Det som passer for meg , passer ikke nødvendigvis for deg.
      Vi må gjøre det atraktivt å arbeide i eldreomsorgen. Blant annet med å la de gjøre jobben sin. Ha tid til å ta seg av brukerne på en god måte. Se brukeren. Det tror jeg på sikt vil gavne helsen til de eldre, og føre til at de forfaller langsommere. ….

      Jeg kunne skrive sidevis om temaet,

      1. Jeg kunne skrevet en bok…Dette er så trist så trist..Norge har en slett eldreomsorg..
        Henger ikke på grep i dette rike landet! Men de som har makt får sine eldre inn, de har ikke de samme opplevelsen..
        Igjen er det forskjell på Per og Pål! <3

    4. Jeg husker hvor frustrert jeg var da min mor ble syk i 2006, og skulle få både hjemmesykepleie og hjemmehjelp. Mamma har alltid likt å stå opp tidlig og stelle seg, noe hjemmesykepleien skulle hjelpe henne med. De kom ikke før kl 12, og da hadde mamma forsøkt så godt hun kunne å stelle seg selv. Hjemmehjelpen skulle komme hver 14 dag, men henne som mamma hadde ble ofte overført til hjemmesykepleie for de hadde ikke nok folk der…. Det er 17 år siden, og man skulle jo tro at ting har blitt bedre. Dessverre så virker det nesten som om det er verre, i alle fall i enkelte kommuner. Naboen er gammel og skal ha tilsyn flere ganger om dagen, og de kommer men som du skriver så har de ikke tid til å sitte ned noen minutter å snakke med henne. Hun føler seg ensom, og er en person som har behov av menneskelig kontakt. Jeg blir både frustrert og forbanna over at et sånt rikt land som Norge ikke klarer å klemme fram nok penger til at gamle og syke kan få den hjelpen de trenger 🤬

    5. Jeg husker hvor frustrert jeg var da min mor ble syk i 2006, og skulle få både hjemmesykepleie og hjemmehjelp. Mamma har alltid likt å stå opp tidlig og stelle seg, noe hjemmesykepleien skulle hjelpe henne med. De kom ikke før kl 12, og da hadde mamma forsøkt så godt hun kunne å stelle seg selv. Hjemmehjelpen skulle komme hver 14 dag, men henne som mamma hadde ble ofte overført til hjemmesykepleie for de hadde ikke nok folk der…. Det er 17 år siden, og man skulle jo tro at ting har blitt bedre. Mange av de oppgavene som det offentlige skulle gjøre, gjorde jeg for at mamma skulle ha det bra. Å det var ikke et tema engang å sitte med armene i fanget å vente på at de skulle komme. De som jobber i hjemmesykepleien gjør så godt de kan, og det er ikke deres feil men de får mye kjeft for at de ikke kommer i tide og ikke har tid. Dessverre så virker det nesten som om det er verre, i alle fall i enkelte kommuner. Naboen er gammel og skal ha tilsyn flere ganger om dagen, og de kommer men som du skriver så har de ikke tid til å sitte ned noen minutter å snakke med henne. Hun føler seg ensom, og er en person som har behov av menneskelig kontakt. Jeg blir både frustrert og forbanna over at et sånt rikt land som Norge ikke klarer å klemme fram nok penger til at gamle og syke kan få den hjelpen de trenger 🤬

      1. <3 Tror nesten det har blitt verre jeg…Det er så mange historier der ute, så hjertet mitt brister!
        Hjemmesykepleier har ikke tid – de vil, men tiden går, det er mange som venter der ute!
        Et ord – trist!!!
        Gode tanker til din nabo -🥰

    6. det er bare så trist ,det er her regjeringen feiler med et stort smell for jeg tror ikke folk flest vil ha det sånn,det er bare noen få som tror det norske folk mener dette er greit ,jeg har ennå til gode å snakke med noen som mener dette er greit ,jeg hvet det er noe som heter omsorgslønn ,men hvem som kan få det har jeg ikke lest meg opp på .
      Her må regjeringen og ALLE partier jobbe for att det blir flere sykeheimsplasser og ikke nedleggelser som mange komuner sliter med i dag

      1. Enig, alle partier og regjeringen må jobbe i lag og få dette på plass før den store bølgen kommer…
        Men det skulle vært klart i går! For det er trist og helt umenneskelig å la blant annet demente
        bo i åresvis hjemme alene…

    7. Godt at du tar dette opp. Rike Norge stuver vekk de eldre. De som sitter med makt får inn sin mor eller far på sykehjem, mens andre står i årelang kø og venter på plass som de aldri får. Vet av eldre som samlet opp medisiner og tok selvmord. Jeg forstår dem, for mange bor jo alene. Klem til deg fra meg.

      1. Takk, ja skjønner dem godt jeg…De bor alene og har et innmari trist liv……..
        Rike Norge stuer vekk og er ikke en gang flaue!
        Klem tilbake til deg..<3

      1. Takk, ikke sant…Det å komme til sykehjem er nesten som å komme til himmelriket..
        Hadde ønsket at mamma hadde fått plass før, da hun hatt mer glede av det også..Nå er hun for syk dessverre..
        Klem..

    8. Eldreomsorgen er rett og slett en skam.
      De som bor hjemme får på langt nær den hjelpen de trenger og mange eldre demente er redde og utrygge og helt avhengige av pårørende som stiller opp for dem og de pårørende sliter seg helt ut.
      Det er fryktelig vondt for pårørende å være i en slik situasjon og samvittigheten gnager konstant. Mer penger og mennesker må til og lønna må opp til de som utfører jobben. Det er helt utrolig at det er slik vi tar vare på de eldre her i landet!

      1. Helt enig, de som jobber i denne sektoren må opp og frem i lønn! Uten dem er vi ingenting…
        Eldreomsorgen er trist og blir verre og verre synes jeg…
        Det med mamma var en så slitsom prosess så har ikke ord….<3

    9. Bra skrivi – så sant og så håpløst rett og slett! Det skjer ingenting – selvom alle vet at dette ikke er riktig og ikke fungerer. De som bestemmer har ikke peiling. Det fryktelig for pårørende – umenneskelig.

    10. ❤ Veit ikke hva en skal skrive. Vært både pårørende og ansatt selv. Krevende for alle parter. Hardt arbeid. Dårlig samvittighet. Man blir syk selv. Strekker ikke til der en burde, for man er ikke et team. Og undrer på hvordan ens egen fremtid vil bli. Trist er det. Og uverdig. Og setter ringvirkninger i mange år, i form av vonde minner. Ekstremt viktig tema, som må tas opp til det kjedsommelige! Mase og kreve. Lage støy. Kreve å bli tatt på alvor og bli sett og hørt. Men ikke alle finner overskudd til dette. Bra, Solveig, at du tar opp dette temaet igjen. ❤

      1. Hei på deg Lis, tema er viktig..Men som du sier det må om og om igjen…Lage støy var et bra ord for dette.
        For det er så fryktelig trist..Og mer jeg tenker på dette så mer lei meg blir jeg også!
        Man stanger i veggen…Alle vet om dette, men allikevel så skjer det så lite!
        Er ikke dette en kjempestor elefant i rommet så vet ikke jeg!

        Vakker nydelig kveld til deg og takk for flott kommentar! 🥰

    11. Veldig bra innlegg, og dessverre så sant.
      Hadde vært ille om ikke pårørende gjorde så mye som de gjør, for det er altfor få folk på jobb stort sett overalt ser det ut til. Her på Kyrksæterøra er det visst veldig bra, og det så vi når svigerfar var der. Så det er vel her vi bør bli gamle 🙂 leit at det skal være sånn <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg