Husmorvikaren – yrke som forsvant

 

God fredag….

 

I går kveld var jeg ute hos mamma og rasket med meg et blad da jeg dro hjemover…Et blad om helse! Der stod det om dette yrket HUSMORVIKAREN som forsvant på 80-tallet..I 1980 ble nemlig ordningen nedlagt. Husmorvikar var en del av kommunens sosialhjelp. 

 

En husmorvikar var vikar for husmoren, passet hus og hjem og lagde mat og passet barna. 

 

Jeg kan huske tre tilfeller hvor mamma hadde husmorvikar hjemme, det var de de to yngste brødrene mine ble født og og et annet tilfelle hvor mamma var på sykehuset og husmorvikaren passet oss barna..Husker det var ferme damer med forkle og mye energi..Hus og hjem ble stellet og gode middager ble det på far og oss større barna. Jeg var jo lita selv, men dette er nesten helt klart i hodet mitt..Trist at denne ordningen ble borte, helt sikkert mange som kunne trengt litt ekstra hjelp i heimen ved fødsel og sykdom..enda vil jeg tro..

 

Etterhvert kom alle disse “svarte” dagmammaer – men det var jo ikke det samme..Da måtte man jo som regel frakte barnet av gårde tidlig på morgenen og hente på kvelden..hus og hjem fikk ikke stell..Husker det var utrolig vanskelig på den tida eldste sønn var barn, barnehageplass fantes jo ikke og man måtte ty til dagmamma – litt pest eller kolera spør du meg..For man måtte rett og slett finne annonser i avisa og ringe og som regel helt ukjente mennesker. Men man hadde ikke valg, vi måtte jobbe..begge to og vi hadde akkurat bygd hus og renta lå på 15 %..tider det…Og vi hadde sikkert 10 forskjellige dagmammaer før vi fikk barnehageplass til eldste sønn…Fikk jo nesten ikke plass før han var i skolealderen..Etterhvert skjøt barnehageutbyggingen fart og bare her på lille øya her nå er det vel syv barnehager 🙂 

 

Men altså husmorvikaren var en yrkesgruppe som erstattet husmoren der familien var i en krisesituasjon..For det var jo slik at når en husmor av en eller annen grunn ikke kunne stelle hus og hjem så var det krise i heimen..Det var Norges Husmorforbund som startet kurs for husmorvikarer i 1947..Og så skjedde det ting og i 1948/49 fikk husmorvikarordningen statsstøtte. Og i 1952 var det ca. 1000 husmorvikarer i Norge.. Og i 1976 var det vikarer spredt over hele landet. Men på 1970 tallet ble stadig færre husmødre..Og det ble innført sosiale ordninger og foreldrepermisjoner..Og i 1980 ble ordningen avviklet… – kilde Hjemmet.

 

Yrket som ikke finnes lenger….

 

Gode minner fra en tid på 70-tallet!

16 kommentarer
    1. Ja, det hadde nok vært et nyttig yrke den dag i dag, men det er vel au pair som kanskje har overtatt litt av det med passing av unger og husarbeid. Men det er jo slett ikke det samme som husmorvikar. Husker at en venn av meg hadde det på åttitallet, da hun var veldig syk. Hun var hjemme og lå til sengs, men den damen som kom, fikset det meste. De var dyktige de damene, for damer var det vel bare. Rart å tenke på.

      1. De damene altså, det var damer med tellekanter og energi..håndplukket vil jeg tro.
        Sikkert aldri vært så ryddig hjemme hos oss 🙂 hvit tornado…
        Ja, etterhvert kom jo permisjoner og far kunne ta fri og det hjalp jo veldig. Au pair var nok i vinden
        for de som hadde penger, for oss fattigfolk var ikke dette muligheten.. Og kvinnehelse ble jo bedre også, plutselig
        så var det ingen sykdom å føde..Tidligere lå man jo en evighet på sykehuset etter en fødsel og der kom husmorvikaren inn. Stelte de barna som var hjemme og hus og hjem. Da yngstemann min ble født lå jeg en dag på sykehus..nede og føde ene dagen og hjem neste dag <3
        Tiden forandret seg…God klem..

        1. Ja, tidene forandrer seg og noen har det vel verre ved fødsel enda. Jeg fikk hjelp av familien da jeg skulle ha nummer to. Andre reiste hjem fra føden som du, men jeg fikk ikke lov før etter åtte dager. 🙁 Det var leeeeeeeeeeenge det, men jeg trengte det jo. Mannen min fikk fikse maten selv hos oss, for småen var jo langt unna hos besteforeldrene. Så kom han på en liten visit på kvelden. Rart å tenke på. Men det er vel helsetjenesten med hjemmesykepleie som har litt sånne oppgaver nå kanskje, der familien ikke har andre enn seg selv? Litt artig å tenke på dette. 🙂

          1. Ingen fødsel er lik nei…det er helt klart <3 Ja, jeg også tenkte hjemmesykepleien følger opp her for
            de som trenger hjelp, får håpe det er slik i hvertfall. Da jeg ble skadet i sykkelulykke og var på sykehuset i 4 døgn og
            ble sendt hjem..Så hadde jeg hjemmesykepleier her hjemme. Det føltes godt.
            ..
            Jeg også ble engasjert av å tenke på oppgavene til en husmorvikar <3 klem..

    2. Hadde vært greit å ha en husmorvikar her også, for jeg mangler alt som har med huslige gener å gjøre. Men tror du noen ville vært husmorvikar da? Hvis yrket hadde blitt innført igjen?

      1. Flott yrke dette og jeg tror faktisk det folk som har starta på privatbasis..
        Men kaller det noe annet da…Vil jeg tro…
        Hjelp i hjemmet vil man alltid trenge 🙂

    3. Vi hadde også husmorvikar da broren og søsteren min ble født. Utrolig viktig og så bra for alle parter. Samfunnet har vært i endring, men sannelig fødes det barn og folk blir syke nå også. Virkelig synd at det yrket er helt borte.
      Det utgjorde en utrolig viktig jobb.🥰🤩

      1. Veldig dyktige disse damene som kom hjem! Da hadde arbeidsmoral.
        Ja, folk trengte/trenger hjelp – mange har jo flere små hjemme når de kommer hjem med en ny baby.
        Så en husmorvikar gjorde nok dagen for mange familier <3

    4. Husmorvikar..wow, det er et ord jeg ikke har hørt på ei stund, ja. Vi hadde et par runder med det hjemme hos oss da jeg var lita, fordi mora mi sleit mye. Husker at hun var ei utrolig trivelig dame 🤩

      1. Bra dere også fikk hjelp, de damene der må ha vært noen engler på den tiden!
        Har bare gode minner jeg da husmorvikaren kom hjem til oss <3

    5. Nå må jeg le altså….! Snakka med en klient om det med husmorvikar i går faktisk…! Han er i full jobb – og kona hans også – i eget firma! Nå har ho brekt håndleddet og er hjemme uten å kunne gjøre noe! Han freser fram og tilbake mellom jobb og hjemme – ordner mat og fikser og ordner alt ho ikke klarer uten høyre hånd…..! Så da snakket vi faktisk om at man tidligere hadde husmorvikarer i prekære tilfeller……..! 🙂 du og jeg altså….. 🙂 klem

      1. Nå måtte jeg le også…Noe så pussig dette er altså…Vi to tenker så mye likt, nesten litt skremmende..
        Men egentlig bare morsomt <3 Så da har du fått preka om husmorvikarer de siste dagene…herlig.
        Flotte damer som gjorde en stor forskjell <3 <3 <3 Det må ha vært 40 – 80 tallets engler de damene der altså..Vil aldri bli glemt.. <3 klem til deg..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg