Hørselbloggen – nå får jeg kontakt med deg

 

God ettermiddag, tenker jeg skal begynne å ha hørselblogg igjen. Jeg har mange lesere hver gang jeg har hørselblogg. Det er mange rundt omkring som har litt eller mere nedsatt hørsel. Og flere blir det. Så tenker jeg tar en runde med hørselblogg en gang i uka eller når jeg føler for det! Det å høre dårlig er ikke akkurat kjekt. Du henger alltid etter. Selv med 1000-vis av hjelpemidler. Det er et handikapp. Et stort usynlig handikapp. Det er noe trist over dette….Synes jeg. Jeg snakker om erfaring. 

I går på jobben hadde vi besøk av en tidligere kollega. Hun ble bedt med ned på kantina. Et langbord som er plassert i et rom. Rundt dette bordet sitter det 20 – 30 mennesker på denne halvtimen og spiser. Pensjonisten pratet og pratet og tittet litt bort på meg og jeg nikket og fulgte med. Men bidro ikke så mye med praten selv. Henger jo ikke med i slike lokaler. Hun husket ikke dette, og det var ikke så store forhold på den tiden hun var ansatt. Vi har blitt mye større på disse årene. Hun ble med opp på kontorene etter lunsjen. Og kom inn til meg før hun dro. Da var det jo bare oss to og pratet rett mot hverandre. Nå merker jeg at du er med sa hun. Ja, da er det ikke noe problem for meg å delta og prate masse og kommentere. Jeg henger med. Jeg sa, når jeg hører 3 av ti 10 ord i en setning, så må jeg gjette de andre 7 ordene. Det blir jeg lei vettu! Det skjønte hun godt! Det å sitte å gjette og gjette hele samtalen blir helt håpløst. Ved et sånt langbord så er det kanskje 7 samtaler på gang rundt dette bordet. VANSKELIG…

Dagens hjertesukk…

#hørselblogg #nedsatthørsel #handikapp

12 kommentarer
    1. Ja, du beskriver slik d r. Og flott du fikk avslutte gjette-stunden med 1:1 samtalen.
      I dag er d min manns 70 års feiring (/noise / bråk og utenforskap) hjemme hos meg. Men han må være/r midtpunkt og jeg tåler d. Klarer ikke å gjette noesomhelsr, så beskjeftig meg m «å ordne». Slitsomt. Må legge til rette for hvile etterpå.
      Takk at vi kan dele og oppmuntre……

      1. Ja, det er slik og slitsomt. Gjette gjette og til slutt gir man opp! Gratulerer med din mann som fylker 70 år. Du får bidra med å ordne og smile – og hvile deg etterpå. For man blir utrolig sliten av stemmer og folk og mas og lyder man må gjette! God kveld og kos deg så godt du kan 🙂 <3

    2. Skjønner deg veldig godt, selv om jeg på langt nær er så plaget som deg. Jeg fikk jo en annen verden med høreapparat. Masse lykke til 😀

    3. Det syns jeg er fint at du tar opp😊
      Jeg forstår godt at det er et slitsomt handikap for mange rundt i Norges land.
      Ønsker deg en fin søndag😙

    4. Jeg skjønner det der så veldig godt! Du er god som tar det opp! Må være så utrolig slitsomt! Snakker jo endel med prinsessa nå om det med dårlig og nesten ingen hørsel… får mye mer innblikk i problemene føler jeg! Mange gode klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg