Hørselbloggen – dårlig hørsel tar ikke juleferie

 

God morgen! Det nærmer seg jul og juleferie for mange. Så det på facebook i går. Den ene etter den andre meldte om “nå er der ferie” – koselig det da. Selv har jeg ikke ferie enda. Skjønner jo det at mange benytter anledningen til å søke fri disse dagene før julen og mellom jul og nytt år. Da blir det en ferie på en måte og ikke bare julefeiring. Så ser den. Lade batterier og koble av. Kanskje mange reiser bort – på hytta eller andre steder! Eller bare skal slappe av hjemme. Kanskje være flink til å gå turer! Det er lurt å komme seg ut på tur hver eneste dag! 

 

Men dårlig hørsel tar ikke juleferie. Den er der hele tida. Denne usynlige greia. Som folk egentlig ikke skjønner. Det mumles og snakkes slik at at en ikke får med oss hva som  blir sagt! Jeg må hele tida forklare. Du må se på meg. Jeg må ha øyekontakt. Ikke stå med ryggen til meg. Gjerne prikke meg på armen slik at jeg vet det er meg du snakker til! Hvis ikke så har jeg ikke mulighet til å henge med. Dårlig hørsel er før jul og i jula og etter jul! Må bare leve med det. Men det er tungt til tider. Og det er lett for å bli ensom! Det er trist å ha det slik. Det skal jeg være ærlig på! Så dere der ute! Ta hensyn og inkludere alle i samtalen. Da blir det litt finere for alle mennesker! <3 

 

God lørdag…

8 kommentarer
    1. God lørdag,
      Jeg har tatt “ferie”. Føles ikke helt slik ennå. Masse som skal ordnes, men jeg har tatt ut ei ferieuke til uka
      selvsagt skal alle inkluderes, og det r da ikke SÅ vanskelig å ta hensyn til de som hører dårlig – hvis det ikke er alt for mange i rommet samtidig

      1. Tusen takk og God Ferie.
        Det er fryktelig vanskelig…<3 Mange i et rom har jeg gitt opp. Men trist hvis man gi opp de enkle samtalene også!

    2. Takk for påminnelsen. Vi har nok lett for å glemme oss bort. Husker en gammel slektning fra jeg var liten, som ikke hørte. Den gangen var det heller ikke så fine høreapparater. Hun satt å så på oss i selskap, for delta i praten kunne hun ikke. Det nyttet heller ikke å snakke høyt til henne. Men hun var så vakker med håret flettet og satt opp i krans rundt hodet. Når i skulle skilles ba hun oss alltid, uansett når på året det var, om at vi sammen kunne synge Deilig er jorden. Da sang hun med og hun synes hun hørte det når alle stemte i. Glemmer henne aldri.
      Ønsker deg en fin juletid, selv om du ikke har ferie. Her blir det hjemmejul og litt besøk. Turer skal jeg gå, og jeg håper det ikke blir glatt. Klem til deg 🙂

      1. Det var en nydelig historie i det tråkige <3 Viktig å inkludere alle, men folk glemmer. Orker ikke, gidder ikke…Kos deg masse i julen med besøk og turer. klem fra meg <3

    3. Jeg skjønner at det blir plundrete i mange situasjoner ja. . Og at du blir sliten av det. Full konsentrasjon hele tida . Slitsom.
      Ønsker deg en flott dag❤

      1. Tusen takk, ja dette blir man sliten av. Og mange ganger velger man heller å bli hjemme og pusle her hjemme med mitt. ..<3 ikke greit….Fin dag og klem.

    4. Nei, dårlig hørsel har man til alle tider. Jeg er jo så vant med folk som hører dårlig, eller IKKE hører, så veldig vant med å se på de som hører dårlig. Og ta borti så klart. Håper du får det hyggelig i juledagene, selv om det blir hørselsproblemer <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg