Hjemmelaget meiseboller med oppskrift

God ettermiddag….håper du ikke er nedsnødd.. det er ikke jeg asså.

I går morges begynte jeg på disse bollene. Måtte stå 24 timer kaldt før jeg tok dem ut av formen. Brukte kaffekopper og små plastbokser. Jeg hadde ikke alt i skapet. Så dette får bli et prøveprosjekt tenkte jeg.

Oppskrift:

500 g matfett ( jeg brukte Delfiafett. Hadde bare  1 pakke fra jul som jeg ikke fikk brukt) 200 g hvetemel. 200 g mandler, 100 g peanøtter (usaltet) 100 g havregryn.. alle tørrvarer hakkes. Matfettet smelter du på svak varme i en gryte. Bland i det tørre.

Legg litt hyssing i formene og hell over massen. Sett kaldt i 24 timer.

For å løsne meisebollene sett formen et sekund i varmt vann.

Så da er de klare for å henge opp. Som sagt dette var for meg et prøveeksemplar. Så skal på butikken og handle det som trengs. Nå i går hadde jeg bare Delfiafett og solsikkefrø og havregryn  og hvetemel..

Ble litt bra synes jeg da….

Likte du oppskriften? Enkel og grei, og nå får jeg sjekke ut om våre fuglevenner liker det også…

Oppskriften på innholdet fant jeg på birdingbed.no

Alle bildene er mine egne. Tok dem ut av forma nå….

Du kan også plukke store kongler i skogen og dryppe opp og ned slik at massen fester seg rundt konglene…Alt er lov…Bli kreativ!

Andre som også er glad i småfugler er fruensvilje.blogg.no (får ikke linket her nå)…Men sjekk bloggen hennes. Flotte naturbilder og fugler..

#hjemmelaget #meiseboller #oppskrift #blogg

18 kommentarer
    1. Ble veldig fine 🙂 .. på verandaen her er det ikke så lurt med sånt ..mange naboverandaer også..så kan bli litt mye bøss og leven litt for nær.. med hage er det jo veldig koselig med sånt da :)) Koselig med fugler, jeg får ta en tur ut å se om jeg får tatt bilder av noen..men det er ikke lett å komme nær nok syns jeg :)) Klem <3

      1. Tusen takk. Var litt artig å pusle med dette.. Skjønner at det blir bøss på en veranda i en blokk.. Jeg bor i skogen og masse plass 😀gleder med til fuglebildene dine.

    2. Først, jeg æ’kke nedsnødd nå, men jeg var det tidligere i dag 😉
      For det andre – SÅ koselig at du lager mat til fuglene selv! Aldri hørt om det, og jeg liker at du gjør sånt 🙂
      Ønsker deg en god kveld <3 🙂

      1. Tusen takk… Hyggelig.. Første gang jeg lager og må prøve med frem.
        Var gøy dette og enkelt 😀bra du ikke er nedsnødd nå da.. .

    3. Jeg har sett at man lager sånne kjempeboller i vaskebøtter og henger ut i skogen. Populært i barnehager. Antar man må ha tau og ikke hyssing i dem. Da holder det lenge.
      Jeg er nedsnødd og mer skal det visst bli, men skuffer snø alt jeg kan så de forbaska fuglene kan få mat. Noen skal ha det på bakken, det er en haug duer her. Det henger meiseboller og peanøtter og fuglemater med blandingsfrø og kokosnøtt med fett her og der. Går mye mat nå, for jeg har en haug kråker og skjærer også. Alle skal få! I dag oppdaget jeg en svær skogsdue også, den var ny her.
      I fjor laget jeg sånne meiseboller, men brukte melkekartonger som former.

    4. Ja.. Var mye bra her… Tenkte også å bruke melkekartonger. Men hadde ikke. Må spare litt. Liker duer. Har dem her også ikke slemme med småfuglene… Alle må få mat. Så mange venner å passe på og snø da trenger dem enda mer hjelp…. Ha en fin kveld da 😀🌷

    5. Jeg tror jeg mangler fettet, men ellers har jeg det meste som trengs. Må nok en tur i butikken først. Koselig med fuglemater. Har hatt fuglebrett før. Tusen takk for inspirasjon ♥

    6. Så fine disse ble. Herlig med fuglematere og se fuglene kose seg. Jeg så noen i går som hadde hengt opp hele kaffekopper med mat i et tre.Koppene var så vakre at det pyntet skikkelig opp i snøen. Men da ville jeg vel brukt en kopp jeg ikke var redd for tror jeg. Kos deg i vinteren!

      1. Ble bra. Og gøy var det. Ja har tenkt å lage sånne kopper med mat jeg… Kjøpe litt utstyr på loppis og så kan man lime det sammen.. Og henge opp… Veldig fint 😀

    7. Så snille dere er (var nettopp inne hos Fruensvilje) som tenker på småfuglene <3 Jeg har kjøpt ferdige meisboller, eller hva de heter, så jeg mater de jeg også 🙂 Men, så er Petter allergisk mot fugl, så jeg har vel egentlig fått beskjed om at jeg ikke bør mate de i hagen, men herlighet, det er jo fugler over alt, så jeg trur ikke det har så mye å si om jeg mater de litt vinterstid 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg