Her blir det liv Rai Rai

 

 

Jeg har en potteplante som jeg toppet og satt toppen i vann! Denne har rotet seg fort og jeg kan snart plante den for seg selv. Tror den heter praktspragle. Har ikke hatt den før, men kjøpte en i våres og den døde nesten. Først var det nok for lite lys og etterpå for mye lys. Men den kom seg etterhvert, men nesten hele planta var død og bare en liten vekst igjen. Puslete med andre ord.

 

Nå har planten stått i et vindu med sterk sol, men tatt den ned på gulvet og vekk fra sola når sola har vært på det sterkeste. Så dette er nok en plante som er glad i lys, men ikke stekende sol! Etterhvert trivdes den og vokste fort. Uansett så lagde jeg en stikling og det ser bra ut, så da kan jeg trygt lage flere tenker jeg. Det er gøy å lage egne planter! 

 

 

Dette har grodd på 14 dager!

 

 

Kom til og med en blomst på denne toppen jeg satt i vann! Dette er en plate som trives ute og inne. Men nå er det nok innendørs som gjelder. Sommeren vet dere…..Den slipper taket nå! 

 

Ha en fin dag!

20 kommentarer
    1. God morgen!
      Det er så artig å få ting til å “røte” seg og plante videre. Jeg gjør det av og til 😀

      Lag deg en fin fredag 🙂

      klem

      1. Tusen takk, var jo litt gøy da. Men gjenstår å se om den trives når den kommer i jord 🙂 Moro hvis jeg får det til.
        Fin fredag til deg! Klem.

      1. Veldig gøy altså, men tok sin tid før jeg fant rett plass til denne planten.
        Den må flyttes litt hit og dit før den finner seg hjemme.

    2. Dette er Praktspragle ja. Og den er utrolig enkel og ta stiklinger av. Det går greit og bare knipe av ett skudd og sette rett i jord.
      Men du har jo fått store, fine røtter på din.
      Det er en plante som er blitt veldig «in» for tiden.

      1. Herlig, denne er så vakker. Klippet av en ny topp jeg nå! Den andre (den i glasset) plantet jeg i jord.
        Skjønner at den er populær for den er nydelig i fargene også!

    3. Som Signe nevner så arr denne planten blitt “in” og det er jo bra. Hadde mye av den på 80 tallet, men så flyttet jeg og her er det kun et vindu med vindusbrett som jeg har. Er en flott plante og lettstelt. God helg til deg. Klem

      1. Tusen takk, denne er helt skjønn men må ha lyset sitt for å trives. skjønner at det er en populær
        plante nå for den passer jo fint inn i et interiør med de skjønne fargene.. Orkideer er ut og inn kommer disse gamle plantene tilbake. Topp.
        Fin kveld og klem…

      1. Ikke sant, denne første planta gikk nesten i søpla for den trives jo ikke.
        Men etter at jeg hadde prøvd alt – lite vann – mye vann – lite sol – mye sol. Så fant jeg løsningen og nå plutselig får
        jeg kanskje en haug med planter….haha…Klem.

    4. dette er vakre stueplanter ,jeg hadde en i mange år før den til slutt takket for seg ,og jeg forsynte et par venninner med stiklinger hver vår i flere år :=) veldig kjekt når en kan lage seg nye planter av det en har

      1. Utrolig fine, nå får jeg se om om jeg får laget en hel drøss nye planter. Gøy er det og planta er så fin med
        rosa og grønne blader!

    5. Praktspragle kaller vi disse potteplantene.
      De finnes i utrolig mange varianter.
      Gøy med avleggere.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg