God Jul fra Fredrikstad og Solliv

 

GOD JUL

 

Hei alle sammen, ønsker dere alle en God og avslappende Jul, sitter her med kaffe og har hentet avisa – Aftenposten! Så tenker jeg skal lese litt og nyte kaffekopp nr. 2. Julegjestene sover..Etterhvert skal jeg gå en tur. Lage surkål fra bunnen av, surkålpakker bruker vi aldri i jula her i huset. Det må være hjemmelaget! Tenker også at jeg tar meg en tur i kirken, den har gudstjeneste hver time på ettermiddagen i dag. Jeg titter inn og ser, er det masse folk så snur jeg i døra og heller bare går rundt på gravene og får julestemning blant alle lysa! Mamma får eller skal på besøk til en bror av meg, så henne trenger jeg ikke tenke på!

 

Ellers så gleder jeg meg til å ha fri i mange dager og bare kose meg her hjemme og gå turer her i Fredrikstad altså Kråkerøy! Det blir jeg aldri lei, været er flott. Noen få kuldegrader og helt bart – det er slik julevær jeg elsker!

 

Jula er tradisjon, så for meg er det vanlig julemat som gjelder, pakker, juletre og pynt!

 

Kos dere masse og så håper jeg at flest mulig finner den indre roen og dere som er alene hele julen, tenk positivt. Kos dere med TV, god mat og fin julemusikk! Noen ganger må/bør man ta grep om sitt eget liv, du kan ikke regne med at alle andre finner lykken for deg. Du lager den selv inne i deg. Jula i år er igjen spesiell med flere restriksjoner og flere mennesker som er i isolasjon eller karantene, slik er trist! For det er ikke noe man har valgt!

 

Ta vare på deg selv og de rundt deg og finn din indre ro! Les bøker, gjør noe hyggelig i disse dagene og ikke bare tenk stakkars meg, noen ganger bør man snu tankegangen litt og jeg tenker også at folk som misliker julen og det å være alene så start i 2022 med å komme ut av denne ensomme boblen man er i!

 

Det er absolutt kanskje litt for sent å synes synd på seg selv de siste dagene i jula. Ensomhet er noe man bør jobbe med over tid, hvis man er i en slik situasjon man ikke trives med! Men husk det aldri for sent eller for tidlig å ringe en god nabo, venn eller familiemedlem! Ta den telefonen eller send en melding eller hvis du har mange konfektesker liggende så pakk den inn da vel og skriv et fint kort og ring på en nabodør som du vet har det litt ensomt eller er alene i jula og trenger litt oppmerksomhet! Alle kan gjøre noe for alle mennesker, man må snu tankegangen litt og ikke bare se seg selv! ❤️

 

 

God juleklem sendes i vei….til nord og sør og øst og vest!

 

 

 

 

 

 

22 kommentarer
    1. Tusen takk for så kloke og gode ord! Det er akkurat sånn jeg tenker – ansvar for egen lykke! Og gjett om det nytes her – på den første av ti fridager….! Snart skal jeg ut og gå – kanskje et par turer…..! Så er det julelunsj hos sønn og svigerdatter, og så er det julaften hos lillesøstra mi! Det blir spennende – har nok aldri feiret jul med henne etter vi ble orntlig voksne – blei for mye annenhver gang med foreldre osv osv………! Kos deg alle disse deilige dagene, Solveig! Her kommer en god juleklem susende over fjorden! <333

      1. Kan bli for mye hit og dit også. Jeg valgte i år å være her hjemme alene <3
        Deilig synes jeg, pluss i greit og ikke være sammen med så mange. Mange nærkontakter…
        Tusen takk, må lage seg hygge selv om man er alene tenker jeg.
        Ikke bare tenkte stakkars meg…<3 Mye man kan finne på alene som ikke koster penger!
        God Jul….Juleklem…

        1. Så innmari sant! Håper du har kosa deg max! Jeg kom nettopp hjem fra søstera mi! Vi har ikke feire jul sammen på sikkert 30 år…..😘🎅

          1. Så bra dere fikk feiret sammen i år da. Jeg ble bedt til eldste bror, men takket nei..Synes faktisk det er deilig å være alene og må være obs på hvor mange nærkontakter man har om dagen. Jeg fikk vært i kirken og det var magi når jeg kom ut..<3 Klem.

    2. god morgen ,vi tar med svigermor og drar til kirken snart,der treffer vi yngste datter med barna og svigermora hennes ,hos oss må en melde seg på for å få plass,etterpå blir dei nok med hjem til oss for en julelunch før dei kjører til Volda igjen ,men i skrivende stund sitter jeg og mannen og nyter freden og fin julemusikk på radio ,og igjen god jul ,ble tur på meg i går også ,lagde bare ikke innlegg da jeg ikke fikk tid til det

    3. Så fint du har skrevet Solliv. Mye til ettertanke her.
      Må smile litt når det gjelder surkål.
      I alle år har jeg kokt helt fra bunnen av på julaften.
      Men i år har jeg kapitulert.
      Er nødt til å senke litt på krava, i år blir det pakker.
      God jul til deg og julegjestene dine.

    4. Ja, det er mye opp til oss sjøl hvordan vi har det. Noen ganger byr livet på veldig store utfordringer, men “hverdagshumpene” må vi øve oss på å takle. God jul til deg!🎅

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg