Gåskolen del 1 – hvordan komme i gang!

 

God formiddag! 

Hvordan komme i gang? Det er det vi skal prøve å løse sammen nå! For det sitter langt inne hos noen. Det å gå. Veldig enkelt, samtidig veldig veldig vanskelig. Vi går da litt, men altfor lite! Nå tar jeg for meg den gruppen som sliter med å finne den motivasjonen. Det er vanskelig å komme i gang. For meg er det naturlig – det er rutine. Men jeg går jo ikke bare på rutine. Jeg går for fordi det gir meg mening. For kropp og sjel og også det sosiale. For det er folk det ute! Etterhvert møter man på de samme folka og da blir det naturlig med et nikk og litt prat! Mange av oss har et hektisk liv. Det har jeg også hatt. Små barn og full jobb og masse aktiviteter for barna hele uka 🙂

 

Det er så lett å finne unnskyldninger. Tid, sliten, regn, vind, kaldt, mørkt, tv, familie, orker ikke, gidder ikke, vondt overalt. Men det er da du må begynne. Når du er sliten. Du blir ikke mindre sliten av å bomse ned i sofaen etter jobb å se tv. Tv er der. Den kan du ta siden vet du. Du må snu tankemønsteret ditt. Endre tankene rett og slett og går du lite, må du begynne pent. Mange er flinke til å gå i helga, søndagsturer. Men du kan ikke leve på den turen hele uka. Det løser ikke gåturene for de andre 6 dagene. En uke består av 7 dager – du skal gå 7 dager i uka! 

 

Hvordan du skal få det til? Vel, når du kommer fra jobb i dag. Så ta det første skrittet bokstavelig talt. Du trenger ikke komme med noen unnskyldninger. For du har en jakke som du kan ta på deg og et par spasersko. Til å begynne med trenger du ikke joggesko til kr. 1000.- men etterhvert når turene blir lenger så må du litt demping slik at ryggen ikke blir hardt belastet. 

 

Del 1 av gåskolen! Det sitter i hodet. Begynn i det små. I dag vil jeg rett og slett anbefale deg å ta noen skritt i pausa på jobben eller i det du parkerer bilen. Da er du i farta. Ha et par lave sko. Gå litt rundt kvartalet der du jobber. Eller når du kommer hjem. Gå noen runder rundt på feltet før du GÅR inn og setter deg ned! Tror rett og slett vi begynner der! Vi begynner på 0.

 

Jeg vil fortsette med denne gåskolen flere ganger i uka. For jeg tror du trenger et puff..

 

DET SITTER I HODET – DET HAR IKKE NOE MED TIDEN DIN Å GJØRE ELLER OM VÆRET ER DÅRLIG!

 

Foto: Solliv (bilde tatt 24. september på Astrup Fearnley Museet).

 

Jeg vil påstå at det å gå gir livet mer mening! 

12 kommentarer
    1. Ja, så enkelt (og så “vanskelig” kan det være). For min del blir det en del gå-turer på grunn av at jeg ikke har bil. Det blir fort 6000 skritt som er mitt “Minstekrav” til meg sjøl. (Men det hender jo at jeg ikke oppfyller minstekravet også!) 🙂

    2. i dag var jeg på trening,styrketrening hos fysio,da jeg kom hjem skiftet jeg bukse og gikk rett ut igjen,gikk til skogen med traktkantareller,det ble 1.5 time med gåing i skog og på vei :=) så i dag har jeg også vært flinke

    3. Følger med på gåskolen din..selv om det for meg ikke er mangel på tid eller motivasjon som stopper meg ! Gikk tur så si hver dag før jeg ble syk..og prøver fortsatt å være ute og i litt bevegelse..men ME`n gjør at om det blir “trening/ for mye..så virker det negativt i stede for positivt.. Litt dårlig vær kan faktisk være det beste å være ute i ..men ikke på badetur da..hehe.. Vakkert bilde forresten..Klem <3

      1. Tusen takk, ja det vet jeg. Du ville gjerne godt masse. Men din sykdom stopper dette. Men er nok en del andre sofaslitere jeg skal få lura ut av sofaen, hehe….Liker best å gå jeg også, når det er litt kaldere! Gå i steikende sol er ikke behagelig. Men må gjøres det også. Bad er deilig i sol og varme 🙂

    4. Jeg går litt lange turer i helgene. Da har jeg mulighet til det. Det er viktig med gode sko, for meg i alle fall. Jeg knekker både her og der om det ikke er riktige sko ser det ut til. Og i asfalten her er det ikke bra å traske småturer en gang i dårlige sko. Snakker av erfaring…

      1. Deilig med litt lengde på turene. Men her er det snakk om helt fra ingenting. Jeg går i mokasiner jeg på jobben. Og går bra med de noen runder ute på parkeringsplassen. Det som er viktig her er å ikke sitte. Det er der skolen er nå! 🙂

    5. Flott innlegg! Jeg tror også det er sånn… det sitter i hue…. etter ei stund blir man helt avhengig av å gå, og det er sååå enkelt å få det til! 🙂

      1. Det er enkelt. Krevet lite av alt egentlig. Deilig er det også. Tusen takk 🙂 må jo prøve å med meg noen her på blogg! Kan jo ikke kalle det blokka, men et samfunn kanskje! Klem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg