Gåskolen 11 – se opp og frem

Bildet er fra bladet fuglevennen – Høst 2019

 

Fin torsdag fra denne gåskolen. Torsdag er som alle andre dager i året. Det er en gådag! Du er en gåer og skal gå alle dager i året. 7 dager i uka! Komme seg litt ut. Bevege kroppen. Hoftekulene må i bevegelse, hvis ikke stivner dem. Må smøre ledd. Jeg kunne stivnet helt for 4 år siden. Da jeg  brakk bekkenet på 3 steder. Etter en grusom ulykke. Måtte gå til fysioterapi flere ganger i uka, i 4 måneder. Jeg fikk streng beskjed.  Du må gå, bevege hoftene! Mer rolig du sitter, jo mer stiv blir du! Dette var tøffe måneder for meg. Jeg fikk ikke gått turene mine, som jeg har gjort i over 25 år! Første turen etter ulykka var magisk! Jeg gikk på krykker i flere kilometer og gråt og gråt!  Jeg var i gang i igjen. Ikke nok med at jeg ødela bekkenet. Jeg hadde ødelagte sener i lårmuskelen også. Men er i dag helt frisk. Men merker bittelitt ved mye trappegåing! <3 

 

Men over til overskriften. Hvorfor ikke kombinere gåturen med å titte opp fra mobilen. Se våre venner, fuglene <3 De er der. De er mange. Vakre og stolte. Selv om du går i byen så finnes det fugler. På lyktestolper her og der. Du må følge med! Jeg elsker fugler. Er med i en fugleklubb også, og mottar masse informasjon. Artig å studere og lese se opp. Ikke alltid lett å ta bilder av fugler, men SE OPP og se etter dem og høre de vakre sangene. Jeg kan ikke høre alle toner, men hører en god del…I dag torsdag, og du er sikkert på jobb! Men gå litt i pausa på jobben. Og etter jobben så gå deg en tur med det samme. Rengjøringa kan du ta etterpå. (Vet at det er mange som ordner dette på torsdagen). Da har du masse ENERGI og det går lekende lett å svinge moppen 🙂 og hive ut noen tepper! Så til neste gåskole så vil hjemmeleksen være: SE ETTER FUGLER! – SÅ DU NOEN! OG FANT DU UT NAVNET OGSÅ! Ja, da er du superflink 🙂 Gåskolen 10 finner du, når du klikker på det blå! HER ER LINKEN  kommer tilbake med ny gåskole i helgen eller tidlig neste uke <3 

 

NYT TUREN OG DAGEN OG HUSK REFLEKS. DET ER TIDLIG MØRKT! VI GÅES 🙂

14 kommentarer
    1. Flinke du 🙂 Fy fader, du har vært gjennom noe sånt også. Det visste jeg jo ikke. Du er tøff og har en beundringsverdig og flott vilje 🙂 Skal prøve å henge meg på etterhvert. Men nå vil jeg bli frisk av lungebetennelsen.. den satte seg jaggu fast gitt…..

      1. Tusen takk, akkurat dette var ikke greit. Så mye smerter! <3 men men er på beina igjen! Og føler at jeg livet i gave på nytt. Kunne vært død…<3 Håper du snart blir frisk og rask igjen og er klar for å bli med på gåinga 🙂 God bedring…

    2. Så flink du er til å motivere. Dette står det respekt av! Ja, man må se rundt seg når man er ute og går tur. Jeg ble spurt hvordan i all verden jeg klarte å ta bilde av en ugle. Man MÅ se opp og inn mellon greinene i skogen, så kanskje du oppdager den. Turene blir spennende ved å gå avsted med kameraet på jakt. Jeg skal gå en tur i dag også, bare fordi jeg liker det. Tenk at vi kan gå! Det er jo så fint at man klarer det. Tenker på deg med krykkene den gangen, men for en lettelse det må ha vært å kunne gå avsted igjen. Jeg slo hoftemuskelen min for mange år siden, og det tok et år å øve seg opp igjen til å gå vanlig. Sykle gikk ikke og hele vinteren var det øve og øve. Så glad jeg var da alt var ok igjen. Fin følelse det. Kos deg på onsdagen! Klemsiklem 🙂

      1. Tusen takk, – det er tøft å være menneske. Og det å karre seg tilbake er gull. Flott at du kom igang igjen..<3 Du er en mester med kamera. Så mye å se. Så mange opplevelser. Tenk alt dette får vi ved å gå ut døra hjemmefra. Det er GULL…klem herfra…<3

    3. Fin motivasjonskole altså😊
      Jeg skal se etter fugler i dag… Og etter premien min. Nå ligger den sikkert i postkassa😁
      Posten kommer bare annenhver dag nå, så det tar litt tid.
      Ha en fin torsdag😙

      1. Tusen takk, mye å se på tur. Bare man er tilstede…Og at man er på tur! Håper premien kommer. Sendte på lørdag formiddag. Ting tar tid altså! 🙂

    4. ja her fikk vi en helt ny side av deg,jammen er du tøff,og et forbilde på att det nytter å gå og trene :=) jeg har gått tur nå jeg,ei kjekk tantejente er her oppe med svigermor,kom i går og reiser i morgen,hun og jeg gikk lang tur sammen i dag,er fadderen hennes og vi snakket om alt mulig :=) veldig kjekt,innlegg får jeg lage senere ,nå skal jeg steke 6-8 potetlomper så lovet jeg å ta med strikketøyet og komme opp til damen en stund :=) skal nok se etter fugler innen neste gåskole :=)

      1. Tusen takk, ja viktig å trene og trene…Må aldri gi opp! Alternativet var for meg å få ei stiv hofte! Gleder meg til å se innlegget om tantebarnet <3 Fugler er fine ..

    5. Du er kjempeflink, og du peker på viktige ting ved å gå. Det å bruke kroppen sin 🙂

      De dagene jeg trener styrke går jeg på tredemølle, men de dagene jeg har fri fra styrketreningen går jeg tur ute hvis været er bra. Har vært et par ganger i høst at jeg har tatt turen på treningssenteret og gått på tredemølle. Da har det plaskregnet ute.

      Noen dager når jeg går tur så går jeg tur med formål for å fotografere, og da har jeg øyne og sanser åpner for et fint fotomotiv.

      Ønsker deg en kjempefin torsdag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

      1. Tusen takk, du er så flink. Det er så viktig å komme seg ut. Har tenkt å skrive litt mer om det å ta bilder jeg også..på gåskolen. Ha en fin kveld, flinke deg…klem <3

    6. Oj ! Har aldri brukket noe jeg..heldigvis ! Da er det nok ekstra viktig å komme seg opp og ut igjen ja.. Fin denne gåskolen din.. Når jeg er ute å går kikker jeg ofte etter fugler, og ser jo en del også..men di forsvinner alltid så fort om jeg skal ta bilde..hehe.. Kos deg med kvelden <3

      1. Tusen takk…i hvertfall ikke gøy å brekke bekkenet. Da er du ganske handikappet. …Moro å se fugler. Ikke lett å ta bilder nei..Men gøy å se <3 fin kveld…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg