er du fryktelig redd for sparegrisen – biter den deg?

 

Økonomi – og personlig økonomi bør alle ha et forhold til tenker jeg. Synes du det er ekkelt og tråkig og ikke kunne bruke pengene dine til kosen her og nå! Du føler kanskje at når du sparer at du mister enda mer å rutte med. Kanskje har man lite fra før! Og man hater virkelig at det står igjen 1505.- kroner og det er 25 dager til neste lønning.

 

Det var slik for meg denne måneden. Jeg er vant til å spare hardt og aldri masse kroner igjen på konto – altså brukskontoen. De andre kontoene er forskjellige sparekonti og regningskonto! April var en måned med mange regninger – jeg visste jeg ville slite. Enda så satt jeg av store beløp (i forhold til lønning) til sparing. En av de regningene jeg ikke er glad i er fakturaen fra Fredrikstad kommune med eiendomsskatt, kommunale avgifter etc…den suger skikkelig. Den må man også betale til fast tid – kan ikke la den ligge noen dager over tiden – da baller det seg på! 

 

 

De to dagene i måneden det kommer penger i på min konto. Altså lønn fra jobben og trygd fra KLP, da tar jeg grep og flytter penger til de forskjellige konti jeg har på nettbanken. En del går til vanlig sparekonto. Tenker at det er en regning som alt annet! Og når alt er sortert så står det ikke mye igjen akkurat! De må jeg være streng med meg selv og tenke hver gang man drar kortet. For jeg vet med meg selv at det å sette til sparing de siste dagene før neste lønning er ikke et smart valg. Da er er det ganske tomt! Men jeg tenker at om jeg har spart for mye så er det jo bare å flytte penger tilbake til brukskonto igjen.

 

Går jo helt fint, for det er 12 uttak som ikke belastes gebyr! Denne måneden var en slik måned …Men kan ikke gjøre det hver enste måned da flytter man jo bare penger og det blir det ikke sparing av. Men hvis du f.eks setter inn 5.000.- og må krype til korset og ta tilbake 3.000 så har du vært flink likevel og spart 2.000.- Da blir det en positiv måned allikevel 🙂 Det er i hvertfall min måte å jobbe på inne i på nettbanken. Er nesten like mye der som jeg er på blogg…hehe! 

 

Bildene over var frokosten i dag…Deilig ost ble med hjem fra butikken på fredag. Siden det var 1. mai på lørdag så var det masse deilig ost nedsatt til 40 %. Slik ost som du kjøper i ferskvaredisken vettu…på Mega! Kjøpte flere ostestykker og kjeks – så blir min hygge til kvelden tenker jeg. Tror jeg er litt livsnyter på det området. Elsker å kose meg med god mat og drikke! Vel, noen svakheter har alle mennesker! 🙂 #økonomiblogg #hørselblogg (selv de som hører dårlig må spare penger til dagene som kommer).

 

Det er søndag – kos deg!

 

 

16 kommentarer
    1. Jeg setter inn penger på sparekonto hver måned av trygden. Da har jeg til den forhatte eiendomsskatten, og annet uforutsette ting. Kan jo være at noe ryker i huset, som stekeovnen før jul, kaffe maskinen. Jeg har også en spareapp. Ett fast beløp, + 10 kr for hver gang jeg bruker kortet. Blitt penger der også. Blir nye briller i sommer. Må ha og jeg har utsatt og utsatt. Men vi er jo to i huset så vi gjør litt hver måned for å legge av, handle en gang kanskje to ganger i uka. Sjekke tilbud, og ikke minst lappen på hylla angående kilopris.
      Mye godt man kan kose seg med. Gjerne god middag på en fredag, + litt rødt i glasset. God søndag til deg. Klem

      1. Tusen takk, viktig å ha hyggelige dager. Men det får man alikevel. Man blir bare mer bevisst hva
        man bruker penger på! Høres ut som dere har kontroll – og veldig smart altså.
        Kos deg med kvelden og en klem herfra.

    2. Ikke tvil om at du er flink med økonomi.
      Likte innlegget ditt.
      Og det er godt å ha litt reserver i tilfelle uforutsette ting dukker opp.
      Vi er to i familien, og da er det litt enklere. Men det må settes av hvis og når en av oss blir alene. For den tiden kommer.
      Men det er viktig og kose seg litt også.

      1. Tusen takk, viktig å tenke litt lenger enn nesa rekker. Og pengene er jo der.
        De blir ikke borte og de er ikke øset bort på tull og fanteri.
        Kose seg er livet. Det gjør jeg hele tida. Klem og fin kveld..

    3. greit å spare ja og alle har vi godt av å ha det litt trangt økonomisk innimellom ,da får vi et bedre perspektiv på hva ting koster :=) flink du iallefall ,og det er smart å handle på nedsatt pris ,det gjør jeg også hver gang jeg er på kolonialen :=)

      1. Ikke sant…hvis ikke får man ikke noe forhold til penger. Det er jo ikke penger som blir
        borte disse sparepengene. Man får jo heller et bedre liv! <3 Ikke alle som skjønner det.

    4. Mange flotte poenger og innspill. 🤗 Du er et dyktig, inspirerende og flott forbilde for mange og på mange områder. 👏🤗 klem

    5. Det er viktig å spare – viktig å ha noe i bakhånd! Om man må ta noe tilbake innimellom, så har man fortsatt spart noe! Jeg sparer forholdsvis hardt – spesielt i årsoppgjøret når jeg jobber mye…… ! Og jeg har en regningskonto som jeg overfører til! Det fungerer bra nå! Tidligere da ungene var små, var det bare såvidt pengene strakk til hver måned, og jeg var veldig bevisst på at jeg MÅTTE ha noe i reserve…. så jeg har også vært sånn som dette i maaaange år! klemmer og takk for at du påminner <3

      1. Takk, ja – det har vært tøffe tider og man venner seg til et lite forbruk. Men med ferre i huset så er jo lettere å spare også. Nå som alt var nedstengt så var det greit å spare masse! Men man koser seg veldig allikevel, men tenker bare annerledes. Trenger jeg det? Fylle skuffene igjen…3 nye gensere? Trenger jeg alle 3, kanskje bare en…Jeg er ikke den som kommer ut av senteret med 7 poser i hendene. Jeg kjøper heller den ene tingen som jeg elsker og som ropte på meg! Det blir en livsstil, men man er ikke gjerrig. Bare tenker seg om…Klem…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg