Ensomhet er en subjektiv følelse

 

 

Ensomhet

 

Det er noe man tenker mye over. Hva er det egentlig..? “En subjektiv følelse som bor i oss og henger ikke nødvendigvis sammen hvor mange venner man har”.

 

Tror mange tolker ensomhet at man er alene! 1 person = ensomhet..Slik jeg tolker det når jeg leser en artikkel i Aftenposten så er det et personlighetstrekk. Genetikk. Påvirkes av gener. Det bor hos mennesker, slik som angst. Når jeg leser så tenker jeg sosial angst og ensomhet er som skjorte og slips..Det følger hverandre. Mine ord og ikke journalisten..

 

🥰Men det anbefales å ha noen nære venner -selv om du har en stor venneflokk. 

 

🥰Komme seg ut, trene på det. Ensomheten blir ikke mindre av å sitte hjemme. 

 

🥰Se seg rundt, altså man blir opptatt av noe og hjernen blir opptatt av noe annet enn å produsere følelser.

 

Jeg er jo mye alene her i livet, men føler meg aldri ensom – men det er meg. Men etter å lest meg opp litt så skjønner jeg at det er et personlighetstrekk ❤️ Men det er håp og man kan faktisk overstyre personlighetstrekk man er født med! Øve, øve – små skritt….

 

Aftenposten er en fin avis, mye å lese bare man tar seg tid. Jeg er heldig om dagen for det er ferietid og noen har overført avisa si til meg…DET GLEDES…

 

 

20 kommentarer
    1. Jeg trives godt i eget selskap, og tror sjelden jeg føler meg ensom. Kan egentlig føle meg mer ensom sammen med mange enn i eget selskap. Tror du skjønner hva jeg mener.

      1. Bra du ikke føler deg ensom. Ja skjønner det og mange sier det. Jeg føler heller at det kjedelig med en diger gjeng. Liker å snakke med få mennesker om ganger. Men elsker store folkemengder. Da er jeg i hundre..

    2. Min enslige onkel sa alltid at han var aleine, ikke ensom….! Tenker ofte på det, og føler meg ytterst sjelden ensom selvom jeg er mye aleine! Jeg koser meg med på gjøre de tinga jeg har lyst til… klem 😘😘

      1. God morgen, bra du ikke føler deg ensom. Det er farligere enn å røke har jeg lest. Så har man den følelsen
        så må man jobbe på. Jeg også koser mg med masse ting og hus og hage blant annet..God klem..

    3. Fine tanker!
      Jeg føler meg sjelden ensom, men er jeg med mennesker jeg ikke føler meg vel sammen med, kan jeg føle meg ensom.
      En gang i blant kan jeg føle meg ensom når jeg er alene, men det går fort over 🙂

      1. Takk, bra du ikke føler deg ensom. For er man det må man jobbe med den personliheten.
        For det finnes løsninger, et skritt om gangen..
        God fin dag, klem <3

        1. Det er sant. Har alltid kost meg i eget selskap. Nøt å ha rom og tid for meg selv når jeg en sjelden gang hadde det. Vi var jo 6 søsken, så vi delte alltid rom med noen 😀

          1. God følelse når man trives med seg selv og i sitt eget selskap. Er nok en del som sliter der,
            men det kan jo jobbes med som det sies her. Fin dag videre <3
            Vi er jo fire, men siden jeg var jente så hadde jeg eget rom, det var deilig..

    4. Jeg er også så heldig at jeg trives bra med meg sjøl. Alene. Men blir ikke helt riktig, for har Barney i nærheten hele tida😅🐩 Men koselig å være sammen med folk, når jeg sjøl vil. Fine tanker som du og Aftenposten har der….

      1. Bra du ikke er ensom for det er både vondt og farlig.
        Dyr hjelper, og mye selskap. Jeg hadde jo katt i mange år, utrolig koselig..
        Alltid noen som venter på deg og blir glad. Aftenposten er en fin avis, man blir litt klokere av
        å lese denne avisa..
        Ønsker deg en fin dag! 🙂

    5. Ja det å være alene og være ensom… kan være sammen – men også hver for seg 🙂 Jeg trives med alenetiden min – og har trivdes i mange år alene – og av og til følt på ensomheten – men ikke mye 🙂 Det er godt å være alene og godt å være to. Alt til sin tid. Ensomheten er tung tenker jeg. Og vond også. Fint skrive, Solveig! De småe skritta, øve seg på å gå ut… <3 klems

      1. Tusen takk, bra du ikke følger på ensomheten. For det er forsket på det og
        er like farlig som å røke. Man mangler tilhørighet til noe og noen. Men det kan jobbes med som jeg
        leste, små skritt. Så er man ensom så må man ta tak selv, men gå ut og spise alene på restaurant er vel
        ikke det man bør begynne med. Men gå turer dit det er folk. Ta kollektiv transport. Møte mennesker – litt etter litt.
        Ikke sitte alene og gruble, det hjelper lite på ensomheten..

        God fin dag til dere..Klem..

    6. Viktig tema du skriver om og ikke minst at det kan øves på 🙂 Det er jo dessverre mange som føler seg ensomme rundt om av ulike årsaker. Men andre igjen trives godt med å være alene, så ja det har med personlighetstrekk å gjøre. Jeg er en som trives godt i eget selskap og er glad for det. Men samtidig liker jeg også å være sosial.

      1. Personligheten styrer dette. Det er forsket på det. Til og med eneggede tvillinger er delt her.
        Den ene tvillingen føler på ensomhet og den andre ikke…
        Men det kan jobbes med og tas tak i..Det er flott.
        Bra du ikke føler på ensomhet.

    7. Jeg tenker også at det er en subjektiv følelse, og har egentlig ikke så mye med alenehet å gjøre. Noen liker å være alene, og er overhode ikke ensomme. Og det å ha sosial angst betyr ikke at man er ensom, eller MÅ trene på å være sosial. Alt henger så sammen når man begynner å tenke litt. Dette med ekstrovert og introvert osv også. Jeg liker å være sammen med folk. Men helst en av gangen. Føler meg mest ensom hvis jeg er med mange samtidig egentlig. Men som oftest føler jeg meg ikke ensom. Og alene sjelden den følelsen dukker opp 🙂 Jeg ble inspirert til et eget innlegg om temaet, linket selvfølgelig inn her til deg. Du som satte meg på inspirasjonen 🙂

      1. Det henger sammen. Det ene tar det andre og man må jobbe seg frem. Lett å si, men det er mulig å komme videre.
        Men man må jobbe med det litt og litt. Bra du ikke er ensom <3
        Tusen takk for flott tilbakemelding og innlegg hos deg og link..

    8. Jeg tror at det å være ensom er en forsterkelse av det å være mye alene uten nær familie, slekt og venner.

      Jeg er en sosial person som er mye sammen med venner, slekt og familie, men synes det er godt å være alene hvor jeg kan sysle med mine ting. Jeg føler meg ikke ensom.

      Kjenner jo noen som sier de føler seg ensom, men de har ingen rundt seg av familie, slekt og venner og sitter mye for seg selv.

      Ønsker deg en kjempefin torsdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Godt å høre Torild at du har god familie og mange venner og at du ikke føler på ensomhet.
        Takk for flott kommentar her og jeg ønsker deg en fin kveld. God klem fra meg.

    9. Helt nydelige bilder <3 Nå har jo jeg mannen min og det er hyggelig at vi trives sammen ! Men jeg velger ofte å være alene i stedet for å møte venner..liker bedre å holde på med bilder og slikt i stedet for å sitte å skravle…hehe.. men hyggelig å treffe noen innimellom da.. Men kan føle med di som virkelig kjenner på ensomhet og lider under det.. finnes sikkert di også.. <3 Klem <3

      1. Tusen takk, jeg liker å lese aviser og kose meg med ting her hjemme i huset og i hagen.
        Så da rekker man ikke tenke så mye, dagene gå i ett..Skravle blir man sliten av..
        Jeg liker best gode samtaler i fred og ro..Ikke en haug med folk på grillparty.. eller sånt..
        Bra du ikke føler ensomhet, for det er jo ikke bra og er skadelig for helsa. Det er det forsket bredt på.
        ..
        God sommer og klem til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg