Drivhus – oransjeri – vet du forskjellen?

 

God ettermiddag! Sola skinner, men den skarpe vinden er tilbake! Så er ikke så deilig å sitte ute egentlig. Må holde på med noe! Jeg pusler litt i hagen. Skifter jord på potter, og planter litt og sår litt også! Kanskje litt tidlig, men pytt pytt. Kommer det opp noe så er det bonus. Bare sådd litt ringblomster og dill! Hadde ikke så mye blomsterfrø liggende. Øverst her Basilikum. Det er en urt jeg bare elsker…passer til så mye! Så har dette inne og etterhvert plante i litt større potter. Skal dette ut på veranda må det herdes. Det vet dere. Ut og inn i ca 14 dager og ikke i direkte sol til og begynne med og inne om natta! Det nytter ikke bare så inne og når varmen kommer så setter man alt ut og lar det stå til! Det funker ikke! Plantene må herdes. Og aldri direkte rett i sola..Sommerblomstene vi kjøper er ferdig herdet! Det har gartneren ordnet for oss!

 

 

Hva er egentlig forskjellen på drivhus, oransjeri, hagestue og vinterhage?

 

Drivhus er for planter! Oransjeri, hagestue og vinterhage er for mennesker. Oransjeri kan også benyttes til å overvintre ømfintlige planter som ikke tåler frost. Utenfor vintersesongen brukes de gjerne som hagestue i dårlig vær! Mange muligheter altså – for å finne kosen! Jeg har ingen av delene, men ønsker meg et lite drivhus. Til tomater og urter og slikt. Da rekker må å få ting modnet før frosten kommer tenker jeg. Sommeren er så kort her i Norge! Skal tenke litt mer på det og se hva som skjer etterhvert! Men så er det den drømmen om hytta også da! Men uansett viktig for meg å være ute og drive med et eller annet! Er ikke laget til å gro fast i sofaen jeg 🙂

 

Allerede onsdag – snart langhelg! 

16 kommentarer
    1. Pussig! Jeg leste og snakket akkurat om orangeri i dag. Opprinnelig var dette drivhuset til sitrusfrukters bevaring om vinteren. Men de fleste bebor det vel selv nå for tiden. Et nydelig ord som ligger godt i munnen.
      Da vi bodde på Gran Canaria noen år hadde vi fullt gartneri ute. Men det endte med utøy og brant opp i solsteiken. Grønne fingre vokser ikke ut av seg selv, nei!
      Nå har vi dill, gressløk, kruspersille og tomater på verandaen. Nok hagebruk, når man bor i en liten leilighet.

      1. Herlig forklaring hos deg. Jeg elsker dette ordet og dette bygget. De er praktfulle. Mye man kan dyrke i noen potter på veranda og det holder jo i massevis. Jeg har mange planer egentlig jeg, men gidder ikke stresse så mye med hage. Så da blir det mest busker og trær og gress. Og litt blomster i krokker her og der! Tenker at det får være bra nok…
        Ønsker deg en fin kveld…

    2. Kjekt å dyrke litt selv. Jeg har ikke sådd noe i år. Orker ikke å passe på det. Men har kjøpt mynte som jeg har plantet ute i en krukke 🙂 Blir nok å kjøpe noen andre urter også.
      Jeg har jo min hagestue, som jeg nyter å oppholde meg i, det er jo tiden for det nå 😀
      Jeg er nok for tiden ei som gror fast i sofaen, da helsa overhodet ikke er medgjørlig. Men litt hagestell har jeg likevel fått gjort. Enda gjenstår en del. Men litt etter litt, så blir det bra 🙂
      ♥♥

      1. Gøy med drivhus og jeg ønsker meg et. Man kan dyrke mye mer da og få det modent.
        Slippe og tenke på regn og vind. Jobber slik jeg også…litt om gangen og litt hver dag!
        Da blir det fint til slutt. Stresser ikke, det orker jeg ikke.
        Du har en fin hagestue og du har vært flink og fått det til.
        Ønsker deg en god kveld…Klem.

    3. ja som du hvet har jeg omdøpt mitt drivhus til hagestue ,har ikke varme i den så kan ikke overvintre planter der altså ikke et orangeri .I dag skinte solen ,jeg fikk besøk av en nabokone vi satt ute,men så begynte det å dryple bittelitt,vi la putene tilbake i putekassen og gikk inn i drivhuset(hagestuen men lot døra være åpent,vi hadde ikke før sett oss ned før det bare bøtta ned ute ,og under slike forhold er jeg utrolig glad jeg har døpt mitt drivhus til hagestue og satt ut gode stoler

      1. Du har gjort et meget klokt valg der synes jeg. Og i dag fikk du jo sett at det funka. Du var inne mens du var ute! Eller ute mens du var inne! Og det er en fin følelse…Da fikk der sett regnværet skikkelig, men var ikke en del av det! Og det er viktig med gode stoler eller en god sofa! Man skal kose seg der! .-)

    4. Jeg har også holdt på ute i hagen idag. Mye å ta tak i. Og mange roser har dødd i vinter, så nå har jeg plantet noen nye.
      Det blir skritt av å holde på ute. Og med en tur før frokost har jeg nå kommet opp i 11.300 skritt. Da er jeg fornøyd.
      Jeg har også ønsket meg drivhus, stort nok til å kunne sitte i. Men tror ikke det blir noe av nå.

      1. Drivhus er koselig, men krever jo en del og man må følge opp planter og vanning og være hjemme.
        Du er flink til å gå nå altså 🙂 deilig det og så kjekt å ordne i hagen! Masse å gjøre hele tida, men jeg orker ikke stresse. Ønsker deg en fin kveld..

    5. Moro å så litt… jeg ønsker meg også et drivhus – men alt må vente til jeg ikke har bobilen lenger…. Nå er jeg altfor lite hjemme….! Greit å ha noen plander for framtida da! Klem <3

      1. Veldig gøy å bli grønn på fingrene. Må være hjemme og ha tid, hvis ikke blir det bare stående
        der med en haug med søppel og dill og dall. Klem…

    6. Jaha, da vet man det 😀 Nå har jeg faktisk sådd frø ute, så tidlig har jeg aldri gjort det. Men i kasser da.. så får vi se hvordan det blir. 🙂

      1. Orangeri er ikke drivhus, sånn er det jo. Men som sagt et lite drivhus hadde vært
        kjekt. Men blir ikke i år! Spennende med frø som kanskje kommer 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg