Domkirkeodden – verdens vakreste museum

God søndag..

 

Denne uka har jeg hatt ferie og reist hit og dit..Noe jeg liker godt. Jeg liker å være på tur, det å ta tog og buss..Koser meg veldig da! 

 

Jeg dro grytidlig en dag i ferien min og tok tog til Oslo og så toget til Hamar. Tog til Hamar går kjapt, ca 1 time og 15 minutter. Flott måte å reise på. Da jeg satt på toget så googlet jeg litt for å finne ting jeg kunn oppleve i Hamar. Bade i Mjøsa skulle jeg absolutt, men greit med flere planer. Se om Skibladner var inne hadde jeg også planer om. Men Domkirkeodden vekket min nysgjerrighet. Kort vei fra jernbane, ca. 2 kilometer i en koselig sti ved Mjøsa. 

 

Det må være verdens vakreste museum tenker jeg. Det var absolutt mye man kunne se på her. Men man må sette av kanskje en hel dag eller flere dager. Det er guidet turer rundt på museumet, urtehage og masse spisesteder og rosinen i pølsa for meg var ruinene etter Hamars gamle Domkirke. Veldig spesielt å se dette..Inne i dette glasshuset tror jeg det også er lagt opp til forskjellige konserter..

 

Jeg legger ved noen bilder under her. Jeg vil virkelig anbefale å lese deg opp litt her: DOMKIRKEODDEN

 

Jeg kommer nok tilbake allerede denne sommeren vil jeg tro. For det var mye å fordøye. Været da jeg var der var veldig lummert og det ble mørkt i horisonten og et massivt regnvær var på vei..Så la en liten demper på besøket.

 

Jeg rakk et bad i Mjøsa før regnet datt ned..Jeg kom meg tilbake til sentrum og travet i gågata der og spiste lunsj på CC Hamar. Og tuslet i kjøpesenteret mens det regnet. Det var et fint senter så det er sagt. 

 

Etterhvert så hadde jeg sett nok denne dagen følte jeg. Så tok toget hjemover til Oslo og så videre til Fredrikstad. Overnattet ikke denne gangen..Men sommeren er lang og Solliv er på tur, så blir nok til det senere..Feriepengene skal jo strekke til hele sommeren og jeg kan ikke brenne opp alt kruttet på en uke! Legger ved noen bilder fra Domkirkeodden under her. Har du ikke vært der, så vil jeg anbefale en tur, det er en flott opplevelse for store og små. 

 

22 kommentarer
      1. Ja, enkelt for deg som bor i Oslo. Jeg må jo først til Fredrikstad og så til Oslo..
        Men jeg liker å være på tur 🙂 Tog til Hamar går hver time. Ut på tur………….juhu…

    1. Der vettu….kom innlegget. Venta på det, for så både på FB og IG at du hadde vært i byen «min» Hamar😀 Og Domkirkeodden. Der og i nærheten gikk Barney og jeg turene våre da jeg bodde på Hamar vest. Det var den kanten av byen jeg bodde da jeg bestemte meg for å flytte til Oslo nærmere barn og barnebarn. Har skrevet mye om den prosessen på bloggen min☺️ Ellers har jeg bodd flere steder i Hamar også. Artig å lese og se dette på bloggen din😀

      1. Så herlig..Ikke rukket før nå..Sitter jo ikk så mye inne jeg vet du. Og mye på farta, blir fort 15 timer daglig hos meg.
        Men det var et flott sted. Synd med været. Men drar tilbake. Masse kjekt å titte på. Du bodde bra, jeg
        kunne fint hatt en leilighet der føler jeg. Masse å finne på og sentralt både til det ene og andre.
        Så blir flere turer til Hamar, er jo ikke lange veien. På toget slapper man jo godt av, jeg kjører ikke bil på
        slike turer. Jeg vil bare nyte turen. Tusen takk for at du likte innlegget 🥰

    2. Takk for omvisningen 🥰 Har tenkt meg dit i løpet av sommeren jeg også. Har familie ikke langt fra Hamar som skal besøkes, og da skal jeg også innom byen hadde jeg tenkt. Ha en fortsatt fin søndag, klems 🤗

      1. Tusen takk, ja – det er jo det derfor jeg blogger. For å dele slik at andre kan
        få noen tanker og finne noen turer hit og dit..Mye man kan finne på uten at
        man blir altfor blakk. Jeg er jo delvis trygdet, så har ingen store inntekter, men ønsker
        å finne livsglede i det enkle..Det er det jeg vil påvirke med bloggen.

    3. Jeg har vært på Domkirkeodden, både inni glasshuset med kirkeruinene og i området rundt. Mye å se på der, men er en stund siden, så kunne godt tatt turen igjen. I det hele tatt er det masse å se på i Hamar og omegn, bl.a. Vikingskipet fra OL og Løiten Lys på Løten, men ved besøk på sistnevnte må man nok bruke bil, – litt usikker på bussforbindelser dit.

      1. Hamar er flott og man bør nok sette av flere dager. Regnet kom og da ble det guffent etterpå. Så var greit
        å dra hjem. Men lett å komme seg dit igjen. Jernbanemuseet var også i nærheten så jeg. Jeg rakk ikke det da det plasket ned.
        Løiten er flott, der har jeg vært en gang. Og Vera har jo blogget om dette stedet, mener jeg googlet i etterkant og
        fant bussforbindelse dit. Men ikke sjekket nå.

        1. Jeg sjekket Entur-appen, og det går buss hver 1/2-time fra Hamar til Brenneriroa, og da er det bare 200 m å gå til Løiten Brenneri/Lys. Der er det også en enmannsforestilling som heter En akevisitt, artig å se når man likevel er der! 😀

    4. Der er det flott altså. prinsessa og jeg var der for 3 år siden…. var julegave fra henne til meg! Helt enig, må ha god tid og godt vær! Klem 🥰🥰

      1. Moro, og det er jo slikt jeg blogger om. At andre kan finne noen ideer å komme seg på tur.
        Kan jeg med min lommebok, så kan de fleste reise på denne måten.
        Billig ferie. Være på tur, så enkelt som mulig er mitt motto. Nyte dagene.

    5. Så fint å ta slike turer.
      Har vært i Hamar flere ganger, og badet mye der. Da vi var ved Domkirkeodden sist gang, så var det bryllup inne i dette glasshuset 🙂 Veldig fint å se. Har bilder av det også 😉
      God mandag. Klem ❤️

      1. Så herlig, jeg har vært i Hamar flere ganger. Kanskje vært her også, men det må være lenge siden.
        Så husker ikke.
        Men tog til Hamar har jeg tatt. Flere ganger.
        Flott sted, et sted jeg kunne hatt en ferieleilighet. Klem <3
        Moro at du har hatt fine opplevelser der.

      1. Tusen takk for hyggelig kommentar. Ja, jeg liker det godt. Rusle rundt. Når været er fint og man har tid.
        Mye å se og mye å lære..God klem..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg