Det er mange ensomme der ute

 

God kveld! Håper jula har vært hyggelig. Jula kan både være hyggelig og vanskelig. Kanskje vi må ta tilbake den “gamle” jula igjen. Hvor vi brukte mer tid på hverandre enn ting. Det hjelper ikke å få 30 presanger. Hvis du ikke har noen å snakke med eller ringe til. Besøke hverandre og se hverandre litt mer.  I stedet for å shoppe og shoppe. Og være helt utslitt når jula kommer! Fordi det er laget pakkekalendere og kjøpt inn en haug med gaver og mat. Masse styr for et par dager! Kanskje styre litt mindre og heller droppe en kjøpesenter og besøke en ensom nabo <3 Det skal pyntes til vi spyr. Før hadde vi en stake i vinduet eller en stjerne.

Nå skal det helst være staker og stjerner og lys i alle vinduer og etasjer! Det er ingen grense lenger. ute holder det ikke med en lysslynge. Det skal dekke hele hagen og garasjen og bjeller på taket. Som blinker rødt og grønt! Har det blitt for mye? Jeg tror det! 

Vi er fortsatt flinke til å besøke hverandre: Julaften, 1. dag og 2. dag. Men jula er ikke 3 dager. Det er mange røde dager og etterpå kommer januar hvor kanskje enda flere sliter. Det flyr ikke folk ned hos meg akkurat heller. Men jeg kommer meg ut på grunn av turene mine. Og prøver å følge opp mamma. Jeg er ikke den flinkeste til å ringe, men kjører heller ut der. Det er min greie <3 Hun kommer seg jo ikke ut og dagsenteret er stengt! Men har heldigvis hjemmesykepleier som titter innom 4 ganger om dagen. Men du trenger ikke være eldre for å være ensom. Ikke mange som ringer meg heller akkurat….Legger du noe på Facebook er det nesten ingen som kommenterer. Trykker likes og borte blir det. Akkurat i jula så kommenterer folk med God Jul, men alle de andre dagene…Nei, da har folk nok med seg selv. Jeg prøver å by på meg selv jeg. Med å blogge og dele livet mitt. Dele bilder og opplevelser på face. Uten dette hadde jeg nok vært enda mer ensom. Det skal jeg være ærlig på! 

 

Så både DU og JEG må igjen prøve å ta kontakt med andre mennesker. TA den telefonen eller ring på dørklokka til en nabo eller slektning. Det koster så lite, men betyr som mye.

 

Takk for oppmerksomheten!

 

Solliv

14 kommentarer
    1. ja det er mange ensome rundt omkring,er jo forskjell på å være alene og å være ensom ,for noen liker å være alene,andre kan ha mange rundt seg og alikavel føle seg ensome .
      Jeg også svarer på det meste her inne,men noen ganger liker eg bare ,kommer litt ann på hva det er,er det strikkesider og en hel rekke med nye har lagt ut noe ferdig ,da liker eg mer enn å komentere,men mine venner prøver jeg å komentere mest mulig :=) i dag fikk vi besøk av datter og mann og lille Ragnar,ja tintin også,men ikke et bilde tok eg,alt blir vansklig med en fot og krykker,hi hi får ta bilder når jeg blir friskmeldt igjen :=)

      1. Ja stor forskjell. Jeg føler meg ofte ensom sammen med mange. Da henger jeg ikke med. Noen mennesker må ha mange folk rundt seg hele tida. Vi er forskjellig helt klart. Vi som blogger er flinke synes jeg. Vi kommenterer og er hyggelige. Men mange andre gidder ikke. Men de er på face. Fort det er noe de kan vinne så så deler de og liker! Merkelig…Koselig med besøk hos dere da.

    2. Det er mange ensomme- hele året. Og jeg er enig i at samfunnet, oss, har blitt mer opptatte av materielle ting enn av å se menneskene rundt oss. Jeg er kanskje ikke den flinkeste til å skrive kommentarer på sosiale medier. Jeg kommenterer bare når jeg har innspill. Men jeg leser nok de fleste av innleggene dine. Du er en av de bloggene jeg klikker meg inn fordi jeg ser det er ditt innlegg.
      Du tar mange fine bilder, og har reflekterte tanker om mye.

      1. Tusen takk. Er ikke så flink på facebook jeg heller. For er ikke så mye der nå. Rekker ikke over alt. Men folk sitter og trykker på telefonene sine. Det ser du nå ved juletider. Og er det noe å vinne så både liker dem og kommenterer. Men jeg tror vi bloggere er flinke til å støtte hverandre <3 Vi har det litt under huden.
        Tusen takk for hyggelig kommentar.

    3. Mange som er ensomme ja…og alle trenger å “bli sett” av noen <3 Selv har jeg valgt å ikke være sammen med så mange etter jeg ble syk..men har jo mannen og gutta ..og egentlig mange jeg kan kontakte om jeg orker..:) Før var det besøk og vi var hos andre både på formiddager og kvelder hele jula.. Jula blir satdig enklere her..men litt ekstra blir det jo.. Jeg kommenterer lite på Fb..mest sånn gratulerer og god jul.. (Fb bruker jeg nesten bare til å dele blogginnlegg)..men når jeg "er på" bloggen"kommenterer jeg hos andre bloggere..men må begrense meg pga nakken..likes på Fb er for å vise at jeg har sett innlegg..(og da har jeg vært inne å lest altså).. Fine tanker du deler her og et nydelig bilde <3 Klem <3

      1. Du er flink til å støtte andre ved koselige kommentarer. Jeg er ikke så flink på Facebook. Er ikke så mye der lenger. Var flinkere før. Men Facebook har også blitt annerledes. Det var mye mer personlig før synes jeg. jeg heller orker ikke det sosiale livet. Henger ikke med. Faller utenfor. Så da blir man ganske så ensom her og der. Og holder seg mest for seg selv <3 Og enklere å invitere andre når man er to synes jeg. Jeg synes det er ganske slitsomt å invitere folk etter at jeg ble alene….Og tusen takk for hyggelig kommentar.

    4. Det er mange som er ensomme – mange dager i året! Men jul er spesielt tøft! Vondt å være ensom og vondt å være den som ingen har tid til! Kjenner at jeg er innmari sår om dagen – det er litt rart, men…… takk for at du setter ord på dette Solveig! Du betyr mye for mange via bloggen din! God klem fra meg <3

      1. Tusen takk <3
        Det er mange triste sjeler der ute. Og det er jo viktig å tenke litt på hva man kan gjøre.
        Og vi blir ikke mindre ensomme i denne verden hvor alt skal være perfekt utad <3 God klem til deg.

    5. Flotte og sanne tanker 🙂 Det har svinget litt i det siste hva jeg har klart å engasjere meg og få med meg, men prøver så godt man kan. Jeg har vurdert om jeg skal slutte å kommentere så mye på selve innleggene. Ser med meg selv at jeg ikke er flink å gå tilbake for å se på svar på en kommentar man har gitt. Men prøver å svare på alle kommentarer jeg får. Men hos de man er venn med på fb av bloggere, så hadde det kanskje vært like greit å kommentere under innlegget der,, altså på fb.. 🙂 Har nå hatt svoger og svigerinne på kaffe her i dag. Men blir ikke så mange vi besøker heller.. sånn har det blitt

      1. Tusen takk. Noen mennesker er flinke til å be folk. Men de ber folk som allerede har masse venner og er opptatt. Det jeg tenker er å tenke litt utenfor boksen. Hva med de som har få rundt seg. Ikke alle trives med å sitte å glo alene…Men vi er flinke til å se på TV. Det har alle tid til! Jeg går alltid tilbake og ser på svar jeg. Det hører med til en god dialog synes jeg..Facebook er jeg ikke så mye på om dagen. Bare deler noen bilder egentlig og bloggen på Solliv.

    6. Ja, mange er ensomme. Noen har fysiske plager som gjør dem lite mobile,og da er det ekstra utfordrende å komme seg ut og være sosial. Jeg trives godt i eget selskap. Noen ganger kan jeg føle meg mer ensom i samvær med andre enn om jeg er alene. Vi kan absolutt være bevisst på å vise andre omtanke/inkludere…Så er det også viktig å ta ansvar for sin egen situasjon – ikke klandre andre for sin ensomhet. Ingen har jo lyst til å besøke noen som bare sutrer eller anklager.😊

      1. Ja, og man har et ansvar selv som du sier. Det har jeg skrevet om om mange ganger. Vil du være sosial rundt juletider. Så må du begynne tidlig på året og lage deg gode bekjentskaper. Må prøve å være engasjert og kanskje ha litt å by på. Hjemmebakte boller eller en kake er alltid godt…Mye man kan gjøre selv og ved å ta ansvar for sitt liv.

    7. Ja det er mange ensomme der ute. Det går jo an å prøve å ta kontakt med noen rundt seg. Men det er vel ikke like lett alltid.
      Jeg har sett tidligere år at noen har lagt ut innlegg f.eks på Facebook om at de har plass til noen ensomme sjeler til julemiddag og en hyggelig kveld. Fremmede mennesker. Men hvorfor ikke? Det kan bli riktig så koselig det😊
      Jeg er så heldig at jeg har mye familie, så vi blir nok ikke alene noen julaften på maange år enda.
      Når du nevner Facebook er jeg ikke så aktiv der lenger. Jeg syns jeg har nok med bloggen. Det er mye koseligere her inne😊

    8. Helt enig, blogg er mye koseligere enn facebook. Engasjerer meg lite der jeg også. Før bloggen var jeg kjempeivrig. Men det ikke så mye som skjer der. Dere som blogger er flinke. Men andre folk gidder jo knapt å se på et bilde! Blogg er triveligere. Ensomheten vokser det er helt klart. Er ikke lett å knytte forbindelser på eldre dager. Bra du har folk rundt deg. Jeg har jo gutta og mamma <3 klem til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg