Det er greit å ha noe å pusle med – hobby

 

God søndag folkens! I dag er ordet hobby – fra Frodith.blogg.no

 

Hobby er viktig – sitte og kjede seg er roten til alt vondt! Det er greit å kjede seg i ny og ne, men ikke i timesvis hver dag. Da blir det ikke sundt for man kan bli selvsentrert og kan tenke for mye på stakkars meg..synd på meg, ensom, økonomien er skrall, alle andre har et så fint liv, med sine store hus, hytter på fjellet, biler, reiser..og jeg har stått sist i køen! Hjelpes…Derfor viktig å fylle livet sitt fullt av ting man har interesse for innen sin egen økonomi og helse! Slik tenker jeg…Ikke kopiert fra noen steder. Alt jeg skriver er mitt eget hode! 

 

 

Den aller største hobbyen min er gå, være ute! Selv da det var 21 minus her så var jeg sikkert til sammen på en dag  ute sånn 4 timer pr. dag! Jeg er ute-menneske så det gjaller i veggene! Jeg går og går, kan gå den samme løypa hver gang – det gjør meg ingen ting. Det er det å være ute. som teller for meg! Se etter tegn, ta bilder, dokumentere det jeg ser. Fylle lungene med luft. Rense hodet for slagg.. Bare gå og gå og gå! Det er meg! Er nok ute og går 4 -5 timer hver dag når været er flott!

 

 

Jeg elsker også å være på dagsturer. Dra av gårde før 0900 og hjemme ved 2300 – 2400 tiden..Da er jeg veldig fornøyd altså..Helst en gang pr. uke prøver jeg å få til en slik tur. Når det er sesong for det og været er fint! 

 

 

En annen stor hobby er hus og hjem. Beste jeg vet er å pusle rundt veggene her og male og dille med et eller annet. Klipp hekk eller busker og gress..Se ting gror i hagen fra dag til dag,,Hele hagen er full av busker, hekk og trær! Og innvendig i huset elsker jeg interiør…Jeg traver mye rundt i slike butikker, går på loppis, bruktmarkeder, leser masse magasiner…Magasiner kan man kjøpe litt av slik jeg gjør, gå på biblioteket og sitte der noen timer å bla! På nettet finnes det mange gratis-steder å finne magasiner fra hele verden. Jeg bare elsker interiør til en billig penge. Alle kan få det fint med å bruke masse penger…Men jeg liker å se meg rundt på sparebluss egentlig. Synes det er mye mer spennende! Litt mer sjel enn å kjøpe en sofa til 30.000.-.

 

 

Håndarbeid er gøy, men jeg er litt for rastløs til å sitte rolig med slikt i mange timer. Men elsker å strikke å hekle..Har heklet mye mer enn jeg har strikket. Masse gardiner, tepper, hundrevis av duker! Og jeg elsker å bla i slike bøker…Se på garn, farger, oppskrifter..Det er skikkelig gøy! Tråle garnbutikker og strikkefestivaler.

 

 

Økonomi er også en stor hobby for meg! Kjøpe og selge…Tenke lurt! Jeg er nok inne på nettbanken min 4 -5 ganger daglig for å lese om fond..Penger gir frihet. Viktig å ha god økonomi og være bevist og smart! Jeg bruker mye tid på dette! Elsker tall…

 

 

Mat er også en stor greie for meg..Lage mat og spise mat..Derfor elsker jeg å gå på restaurant og kanskje spise noe jeg ikke lager her hjemme og få ideer og lære meg nye matretter! Til og være en person så bruker jeg mye tid på kjøkkenet. Smøre seg bare en brødskive og steke et egg er ikke middager jeg bruker å ha! Jeg har tid til å lage meg god mat hver eneste dag når jeg har fri! De dagen jeg har vært på jobb blir ikke interessen like stor, men da kan man spise rester! Og ha noe på lur i fryseren..

 

Og de sener år har jeg fått helt dilla på å være på konserter og festivaler! 

 

Noen ganger får jeg nesten ikke tid til å blogge!

 

HOBBY ER SUNDT DERE! 🥳

 

 

10 kommentarer
    1. Det å finne noe å fylle dagene med er viktig. Hva tror jeg er mindre viktig. Enkelte, ganske mange i grunn, bruker alt for mye tid på å fokusere på alt de av helsemessige eller økonomiske grunner ikke kan gjøre i stedet for å se hva de kan gjøre. Eller de sitter og venter på at andre skal komme å bestemme hva de skal gjøre. Jeg skal ta et eksempel. For en del år siden delte jeg et bilde fra en av mine mange rusleturer på fb. Ei jeg kjenner kommenterte raskt, “Så fint bilde! Skulle ønske jeg kunne dra ut i skogen som deg.Men du vet når en ikke har råd til bil og ingen vil ta en med….”
      Jeg svarte raskt at bildet var tatt max 500 meter fra hennes utgangsdør, og hvor det var tatt.
      Hun har bodd i det området hele livet, og stedet var ingen “hemmelig perle”, men et veldig godt besøkt område for små formuddagsturer

      1. Akkurat slik som du beskiver er det for mange. Hvorfor tenker jeg også..? Det er jo så enkelt, alle noenlunde oppegående
        mennesker trenger ikke ha bil eller god økonomi for å gå ut den døra..Jeg fatter virkelig ikke..
        Skulle jeg tatt en mastergrad en gang. Ville jeg dykket ned i dette..For jeg skjønner rett og slett ikke..Hvorfor
        så mange hindringer..??? Jeg tenker ofte på det! For man både hører og leser om dette nesten daglig.
        Fylle dagene er viktig, om det er det eller det. Sykle, gå, svømme, løpe etc..Strikke, sy, puslespill, perler, lese, kryssord..
        Og strikker man så er det samme hva man strikker om det er een vaskeklut eller en jakke…Det er meditasjon.

    2. Det er så bra. Fine hobbyer har du. Jeg bør vel også kanskje kalle mine turer for hobby. Det er i hvert fall en livsstil å gå turer med Barney. Det er noe jeg må gjøre, men samtidig er det en veldig fin måte å komme seg ut på.

      1. Takk takk, ja jeg føler jeg har mer enn nok egentlig å holde på med.
        Det å gå er en flott hobby og du liker jo naturen så ut på tur er skikkelig bra.

    3. Du har masse å ordne med – det er så topp! Sunn hovedhobby – helt nødvendig for kropp og sjel – både for deg og meg! Det er viktig å ha hobbyer – kjede seg er unødvendig bruk av dyrebar tid! Klem <3

      1. Tusen takk vennen, Det å gå er nyttig. Man kommer frem på jobb, man kommer uti skogen, man får luft og tømme hodet…Trim, D-vitaminer og bedre holdning..Så det er en flott hobby ja.
        De fleste mennesker vil jeg tro…har gått av en gåtur..Jeg snakker ikke om de med alvorlige sykdommer.
        Tiden må vi passe på – helt klart – God klem <3

    4. du har mange fine hobbyer ,og jeg synes du får masse tid til bloggen din også :=) jeg får nok ikke gått på et par dager for jeg fikk akuutt betendelse i et kne og det er svært smertefullt ,beskjed fra legen er å holde meg i ro noen dager og spise betendelsesdempende

      1. Tusen takk, liker å ha noe å ordene med ja. Noe som er lystbetont og gir energi.
        Koser meg jeg. Ja, prøver å holde bloggen ved like, på denne årstiden..Sommeren kan jeg falle av litt.
        Jeg sitter jo ikke inne og blogger når sola skinner og badevannet lokker..på meg!
        Uff da, det er kjedelig. Skal titte innom hos deg nå etterpå.
        Men masse god bedring. Ta det med ro som legen sier.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg