Det er fremdeles mange minstepensjonister

 

God formiddag, det er fremdeles pinse! Jeg skal holde på her inne litt, nok å rydde og nok å gjøre! Selv om man jobber en god del her i livet så kan man ende opp med lite pensjon.Og alle har ikke hatt gode pensjonsvilkår på jobben. Akkurat dette har vel kanskje også blitt bedre de siste årene. Minstepensjon er på ca. 17.000 hver måned og så betaler man skatt på det og får kanskje utbetalt 14.000 – 15.000 pr. måned. Det er ikke fryktelig mange penger! Man tenker kanskje at vi er jo to så går det veldig greit, men det har man ingen garanti for, plutselig så er man alene om alle utgiftene! 

 

Regninger skal betales, mat og drikke, klær, medisiner og sånt man bare må ha som: toalettpapir, kremer, strømpebukser, truser, deodorant, shampoo (husholdningsartikler) etc. etc.. Har man bil så kommer disse utgiftene i tillegg. Pengene går, og det sier jeg selv – det er ikke fett! 

 

Når man blir pensjonist vil man kanskje være med venner på shopping, ut og spise, en vinflaske i ny og ne. Reise på korte og lange turer. Skal man klare dette på en lav pensjon så må man rett og slett spare! Du tenker kanskje, jeg har så lite nå så jeg makter ikke spare. Men du får ikke mer penger når du blir pensjonist – du får mindre! Så mitt råd er: Opprett en sparekonto eller fond eller hva som du liker best. Sett av penger hver måned til din pensjonisttilværelse, hver eneste krone teller. Noen ganger, greier du kanskje å spare bare 100.- og andre ganger så greier du mye mer. Jeg tenker det er så utrolig viktig! Hver eneste krone teller her…!

 

Opprett en konto i nettbanken. og kall den “pensjon” eller kjøp fond som du kaller “pensjonsfondet”. Jeg selv har en god pensjonsordning på jobben dersom jeg venter med å gå av til jeg er 67 år. Men går jeg av før det, ved 62 år, så er ikke denne pensjonsordningen like bra. Så jeg tenker, skal jeg klare meg ved å gå av tidlig så må jeg rett og slett spare! Slik at jeg har et ok liv mellom 62 – 67 år! Det er jo ikke noen morsomt å ha masse fritid, hvis man ikke kan gjøre noe ….som koster penger! Gå i skogen er gratis, men hyggelig å gjøre noe annet også da!

 

 

Vet du – lag deg en god plan. Jo, før jo bedre! Til dagene som kommer…!

18 kommentarer
    1. Kloke ord du kommer med der. Nei, det er ikke mye å rutte med. Men å gå av ved 62 år må man sjekke nøye om hva det innebærer. Hørte på debatten på NRK for en tid tilbake hvor en minstepensjonist hadde bare 13000 å klare seg med. Satt med hus, og utgifter. Hun hadde knapt råd til å kjøpe seg litt mat.
      Har opprettet konto for flere år siden, og setter inn hver måned. Vi er to, men når en av oss blir alene så vil man neppe klare seg i det hele tatt. De fattige blir fattigere, og de rike blir rikere. Nå skal jeg strikke tøfler for første gang i mitt liv. Ha en fin 2 pinsedag! Klem

      1. Takk. Det er veldig lite å leve av hver måned. Hvis man er minstepensjonist og kanskje blir alene også da. Derfor bør alle begynne å spare og tenke på forbruket sitt, 13 000 er veldig lite, da må man være nøktern for at kabalen skal gå opp! Og den, går jo ikke opp….Som du sier fattig blir enda fattigere..Trist, og vanskelig.
        Bra dere er flinke, kos deg med strikking. Skal ut etterhvert her jeg nå. Klem og fin dag.

    2. Det er ett veldig viktig tema det du tar opp her.
      Jeg er ikke minstepensjonist, men ser at det kan bli vanskelig å greie seg hvis jeg blir alene.
      Så da er det godt å ha noe i bakhånd.
      Minstepensjon er ikke mye å greie seg på, men jeg er usikker på om de blir trukket noe særlig skatt.
      Du er ett fornuftig menneske og det er fint å lese dine betraktninger om ett og hint.
      Nå har regnværet gitt seg her og sola skinner.
      Fin dag til deg.

      1. Tusen takk – det var hyggelige å høre!
        Viktig å tenke sparing til dager som kommer. Alene eller to…Vi ønsker oss et godt liv!
        Det er sol her ute nå og jeg får vel komme meg ut på tur 🙂
        Ønsker deg en fi dag videre.

    3. Ja, det er en fin balansegang det der, mellom å leve LITT nå også, men samtidig sette av litt til senere. Jeg vil ha litt penger senere, absolutt. Men jeg vil også ikke BARE sitte inne å spare nå heller. Man får finne en gylden middelvei 🙂

      1. Klart det, vi slutter ikke å leve nå for å leve om ti år! Men tenke litt på forbruket sitt. Trenger jeg 4 nye gensere denne måneden. Trenger jeg å kjøpe kaffe ute hver dag! Trenger jeg å kjøpe vann, kan jeg ikke heller ta med litt vann i sekken. Trenger jeg ny pute sofaen, jeg har 7 fra før. Trenger jeg nye kopper til kjøkkenet jeg har skapet fullt….etc…Bare tenke litt før man drar kortet. Og tidligere man kan begynne å spare – mindre må man ut med hver måned.

    4. Disse blå blomstene har jeg i hagen også. Blomstrer ikke enda her.
      Er det Honningknoppurt de heter tro.

    5. Vakre bilder her <3 Fine tips også.. Vi har heldigvis en god økonomi.. siden vi hadde nedbetalt huslån før vi var 40 år.. (vi betalte alltid på lån før vi unna oss noe.. så ann hva vi hadde råd til før vi brukte penger..) Jeg liker ikke å sløse nå heller..men deilig å ikke måtte snu på krona.. Klem og fin kveld til deg <3

      1. Dere er jo flinke, og er jo helt suverent å betale huslån før 40. Nå er dere to, men hvis man plutselige skulle bli alene så må man ha penger et annet sted enn trygden som kommer inn. Men dere har vært flinke i mange år, dessverre ikke alle som lever slik! Men bruker det man har hver eneste måned. Og det er det vi ikke skal gjøre..tusen takk 🙂 Fin kveld bortover til deg! Klem..

    6. Jeg prøver å spare. Jeg ser det nå når jeg jobber mindre og søkte aap at jeg får mindre betalt. Men når helsa ikke strekke til, må man klare med mindre. Jeg lider allikevel ikke i nød ettersom jeg har mann og vi deler på utgiftene og vi ikke har mer gjeld.
      Kanskje jeg går av når jeg blir 62 år.

      1. Økonomien forandrer seg for oss som ikke kan jobbe 100 %. Slik er det. Jeg jobber 60 % –
        makter ikke jobbe mer enn det. 40 % trygd så går greit! 62 er helt max for meg. Da er jeg
        ferdig med å jobbe tenker jeg. Ønsker deg en fin kveld. Klem…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg