De fleste liker å jåle seg opp litt

 

God onsdag lesere..

 

I dag ble jeg glad! 

 

Det kan jo være litt opp og og ned å se sin egen mor bli eldre og mer og mer borte og at den triste sykdommen herjer i kroppen..Men man må jo bare tenke positivt..At det er en plass hvor hun kan ha noen fine dager innimellom..Det å bo hjemme er jo ikke noe alternativ. Det var ikke det for et år siden heller…Det fysiske skallet har blitt bedre, selv om det som er innvendig forfaller og sliter og herjer i kroppen hennes…Men hun kjenner meg igjen og er stolt av å fortelle at hun har en datter…Jeg har jo også blitt kjent med flere av de som bor der og vi prater alltid. Noen har reist….og nye mennesker har kommet! De nye kjenner jeg ikke så godt, men jeg kjenner de som var der da mamma kom på sykehjemmet for et år siden! 

 

Mamma satt ute på stua da jeg kom, og hun sang julesanger og var blid og fornøyd..Neglene hadde fått nydelig neglelakk, så tenker det må ha skjedd (kanskje) hos fotpleier..Jeg aner ikke helt det..Prater ikke så mye med de som jobber der, de har annet å gjøre enn å skravle med oss som kommer på besøk! Så det skjønner jeg..Og jeg står ikke på liste for pårørende..på grunn av hørselen..Jeg hører ikke så godt slike samtaler….Da er det bedre at andre har den jobben…Kontakten med sykehjemmet..Jeg kommer heller innom titt og ofte og føler og ser hva som skjer!

 

Men jeg ble glad, mamma var stelt og fin i tøyet. Vakre negler og hun sang noen av de mest kjente julesangene…Det gjorde mitt besøk litt lettere i dag…Man føler jo mange ganger at man ikke trenger inn i sjelen hennes lenger..og at man bare er en person som kommer innom og henter tøy og bretter tøy og rydder og slikt..og går igjen…

 

I dag følte jeg at det var moren min jeg så og snakket med på sykehjemmet..Det gjorde godt innvendig! <3 

 

16 kommentarer
    1. Det nå godt for deg å se at din mor kjente deg igjen og hadde en flott dag. Jeg var eneste pårørende for min far, og det gikk veldig greit selv om jeg hørte dårlig. Om en måned får jeg mine høreapparater. Gleder meg til det. Kos deg med kvelden. Klemsiklem fra nord.

      1. Veldig fin dag i dag synes jeg. Hun var glad og fornøyd. Det går opp og ned…
        Men som sagt, fin kontakt i dag. Det var gledelig.
        Telefon og slikt vil jeg ikke ha, jeg prater ikke lenger i en telefon..Nei, det blir
        for mye gjetting og det orker jeg ikke.
        En måned bare – det blir bra. Gleder meg til å høre hvordan apparatene virker..
        Klemmer herfra meg… <3

    2. Å, så koselig 🥰 Det er veldig godt når en får følelsen av at mamma er litt tilstede, og seg selv.
      Det burde være mulig for deg også p snakke med de ansatte når du er innom. Får alltid gjort det når jeg er innom. Bare ta kontakt med dem, for det er godt for deg også å snakke med dem.
      Om du ønsker det selvfølgelig ☺️

      1. Takk takk, jeg prater med dem når de kommer inn på på rommet og slikt og ute i stua..
        Men det blir mer prat om vær og vind…:-) De andre dype samtalene får broren min ta..
        Og så har vi en bok som vi kan skrive spørsmål og ting og tang i, det fungerer greit..
        Og telefon hjem til meg vil jeg ikke ha, jeg prater ikke lenger i en telefon…Dessverre…
        God kveld og klem herfra <3

        1. Det forstår jeg. Fint du har en bror som kan ta seg av det. Eldste søstra mi som gjør det for oss. Greit at de har en å forholde seg til, også gjør vi andre slik som du, snakker med dem om alt og ingenting. Jeg spør litt om hvordan hun har det og sånn, men bare enkelt.

          Ikke enkelt å prate i tlf når hørselen er dårlig, det forstår jeg veldig godt. Leit, men du er flink synes jeg. God klem <3

          1. Mange takk..Det er tungt å slite med hørselen, så unngår det jeg blir
            veldig sliten av og det er blant annet å prate i en mobil.
            Ikke sant, slike små enkle samtaler har jeg også, men ikke dybden. Det får andre ta
            seg av. Og er det noen spesielt så får man sikkert høre det..
            Jeg følger opp 2 -3 besøk pr. uke og får med meg henens tilstand godt vil jeg tro..
            Dagene er jo veldig opp og ned..Og noen ganger er hun veldig trøtt og vil bare ligge i senga..Det
            lar jeg hun gjøre, og kommer helelr tilbake dagen etter.
            Takk for fin kommentar og gode klemmeer herfra meg..<3

    3. Så koselig med en varm og god følelse etter besøket! Vanskelig når man ikke får kontakt alltid – da varmer dette ekstra! God klem til deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg