Burde det være en øvre aldersgrense for å få en toppjobb?

 

Jeg ble litt overrasket da jeg leste lokalavisa denne uka…(f-b)..

 

Jeg har fått med meg at det har vært en prosess her i byen for å få på plass en ny kommunedirektør..Forrige sluttet 1. mai – ny ordfører fra høyre og vår tidligere kommunedirektør hadde bakgrunn fra arbeiderpartiet..Så da ble det laget en avtale med påfølgende etterlønn for å slutte! Vet ikke helt hvorfor vi ikke kunne beholde henne…Hun var meget dyktig! Og dyrt blir det med etterlønn både her og der! Men det må være noe politisk tenker jeg! Mellom linjene ser man sikkert det…Snakker vel ikke samme stammespråket! 

 

Nå har det kommet opp en kandidat som bystyre skal velge inn – altså en kandidat…Burde jo være flere å velge mellom!? Litt rart det også…Men hun ble visst enstemmig valgt i dette utvalget! 

 

Og det er en kvinne på 62 år og tidligere jobbet i Arendal kommune som kommunedirektør som også har en pakke med seg derfra – etterlønn derfra! På 2,8 mill…Verdt 16 måneders lønn. Etter knapt 1 år i jobben…Var visst noe uenighet..Nå er altså Inger Hegna (62) innstilt som ny kommunedirektør i Fredrikstad..Og det blir et ekstraordinært bystyremøte med en sak på agendaen! 

 

Jeg skal ikke kritisere prosessen eller kvinnen! Men for meg er 62 år – da man kanskje burde tenke på at det er en tid for alt..I hvert fall en slik jobb..Jeg er jo i den alderen selv (nesten) og jeg er faktisk sliten når en uke er ferdig og på kvelden etter en arbeidsdag er det ikke mye krutt igjen her! Og jeg spiser sunt, trener og går og sykler og svømmer…Så jeg tenker er ikke 62 år gammelt for en slik krevende jobb! Det er det spørsmålet jeg stiller meg..Er mennesker så forskjellig?? At noen 62 åringer er fulle av krutt og noen nesten daue etter en arbeidsdag! Jeg får det lissom ikke ut av hodet…Skjønner jo folk som går av i politiet når dem er 57 og ser seg om etter noe å gjøre…F.eks innen sikkerhet! Men det blir jo noe annet..Det er jo snakk om å trappe ned, ikke trappe opp! ⬆️

 

Men det er kanskje jeg som er bak mål og 62 år i dag er som 40 og dette er kosten Fredrikstad kommune trenger! Ikke vet jeg..Men jeg synes faktisk det burde vært en øvre aldersgrense – men så klart – ikke politisk riktig! Men er vel jo lov å tenke høyt i dette landet! Søker du opp navnet og f-b så finner du sikkert noe å lese om saken! 

 

Alle barn

Kvinner og menn – En riktig fin 17. mai til dere alle 🇳🇴 

 

 

14 kommentarer
    1. Hmmm – enig med deg! Det bør være en øvre aldersgrense! Ikke for at ho har gått ut på datoen – men for at det koster krefter med en slik jobb! Men – klart – noen gønner på mer enn oss andre…. klemmer <3

      1. Jeg føler at det å ta en ny toppjobb i denne alderen kan være farlig for egen helse..
        Men folk er forskjellig…Jeg er sliten etter alle disse årene i arbeidslivet..
        Klemmer…

    2. Det er lov å tenke høyt hvis du følger strømmen. Når det kommer til dette med alder er jeg uenig med deg. På jobben til snuppen min er ei dame på 78 år, hun lærer nye datasystemer raskere enn de som er under halve hennes alder, hun er aldri syk, nesten samtlige ellers sykemelder seg hver 14 dag nå. Når hun er ferdig på jobb går hun de kilometerne hjem. På fritiden har hun ALLTID noe for seg, hun er på fest i helgene, på besøk, kafeer. Kjenner ingen som er så energisk som den dama. Hvis hun slutter å jobbe, så tenker at hun vil forfalle, at det vil ha en negativ effekt. Til slutt vil jeg påpeke, mitt store idol Madonna, hun avsluttet nettopp en arena-turne på over 80 show. Og her snakker vi ikke bare om å stå rett opp og ned foran en mikrofon. Dette er show, pakke opp, pakke ned, reise, fram og tilbake, soundsheck, avgjørelser osv osv.. hun avsluttet det hele med et megashow i Brasil foran et publikum på 1,6 millioner mennesker. Dama blir 66 i år. Og hun har prosjekter på gang. En må ikke la alder hindre en fra å gjøre hva en er god på og hva en elsker å gjøre. Enten det er som performer eller politiker. Kjør på sier nå jeg 🐰

      1. Artig å lese din kommentar..Hvor forskjellig energien virker på hvert menneske..
        Noen er unike og får masse energi av å jobbe. Jeg blir tappet for energi av å jobbe.
        Noen er utrolig spreke, men denne dama på 78 er jo helt spesiell..
        Igjen flott å se at folk er forskjellig..Jeg skal ikke bytte jobb når jeg er 62!
        God natt Bunny 🥰

    3. Uenig med det med øvre aldersgrense.
      Men synes det med prosessen rundt ny Kommunedirektør var interessant. Vi skal og ha ny Kommunedirektør. Vår nåværende går av med pensjon til høsten etter eget ønske. Han er “høyremann”, selv om en slik stilling bør være upolitisk. Han har vært Rådmann/Kommunedirektør i 11 år eller noe slikt. Vi hadde AP ordfører frem til I høst. Så ønsket om skifte kommer nok mer av personkjemi eller faglig uenighet enn ren partipolitikk.
      Ekstraordinært kommunestyremøte for en sak hørtes råflott ut. Her i kommunen ville et slikt møte ha kostet ca 100.000. kr.

      Jeg har nå googlet den nye Kommunedirektøren deres. Tøff dame. Hu fikk vel nærmest sparken i Arendal etter ett drøyt år i jobben og med 16 måneders etterlønn. Jeg aner ikke hva hun tjente i Arendal eller hva dere har tenkt å gi henne i lønn. Vår kommunedirektør ble veldig snurt da jeg snakket på talerstolen om at det beløpet som virket som småpenger for en med 1,5 millioner i lønn gjorde et vesentlig større innhogg i månedsbudsjettet til for eksempel en på minstesats sosialtrygd.
      Så googler jeg den kommunedirektøren dere ikke ønsker å ha lenger. Vi er som sagt på leting etter en ny. Jeg ville nok heller ha den gamle kommunedirektøren deres enn den nye. Spennende tider for kommunen din.

      1. Dette kan bli mye spenning ut av vil jeg tro…
        Det er en del ting som skurrer her, men ville ikke nevne det i innlegget.
        For det skulle handle om alder..
        150.000 tror jeg det koster for et ekstraord. møte på denne måten.
        62 år for meg er høy alder..Men ser her at folk mener litt av varje…
        Men de som bytter jobb i en så høy alder må ha noen veldig med energi tenker jeg..
        ..
        Du får lese og følge denne saken for det er jo masse å hente her i deres tilfelle..
        Forrige rådmann vi hadde, var dyktig og jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor man kvitter seg med
        slike folk og må betale dyrt i en fattig bykasse…Og denne dama har en stor etterlønn på 2,8 mill elle noe. Etter et år i jobben i Arendal. Altså 16 måneders lønn!
        Men hun setter vel inn 5. giret og gønner på! Rart hvor folk er forskjellig…
        Energi er ikke noe håndfast og fasit med to streker under..Jeg er utslitt etter en dag på jobb!

    4. Høy alder betyr gjerne mange års erfaring fra arbeidslivet. Det er forskjell på folk og bra er det. Gratulerer med 17 mai. Ha en fin kveld.

    5. Jeg synes det er bra at folk kan jobbe lengst mulig, og hun har sikkert mye erfaring å ta med seg inn i jobben. Likevel er det jo ikke så lenge til hun skal gå av med pensjon, og får vel etterlønn da også, og det er noe ordentlig tull mener jeg. Hva skal man med det liksom! Og så må de søke etter en ny en, om 5 år.

    6. God morgen..
      En ting er jo å stå i den jobben man har men å bytte jobb og søke toppjobb 5 år før man skal ut i pensjon er litt snålt synes jeg. Men de har vel gjort en grundig jobb.. Men mye etterlønn å dra på.. Dette er jo ikke privat. Men vi som sksttebetalere som sponser..hmm.Penger som kunne gå til flere stillinger i hjemmetjenesten..
      Ha en fin 17. Mai, 🇳🇴

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg