alle bloggere med respekt for seg selv…

 

Slik er det. Alle bloggere med respekt for seg selv viser frem årets fluesopp! Vet ikke hvor mange bilder av fluesopper jeg har sett på diverse blogger, men det er en del! 

 

Farlig farlig og GIFTIG! Denne tør jeg ikke en gang ta på! Men jeg greier jo å bøye meg frem og ta et bilde med mobilen!

 

Motivet er fint, det er noe med fargene og prikkene som lyser opp i skogen blant alt det grønne og brune! Og man pynter med fluesopper (små kunstige) i kranser til jul. Her om dagen så jeg til og med en kunstig fluesopp (stor)  på et gravsted! Det lyste jo opp, men vet ikke jeg! Synes det var litt sært! 

 

Så selv om den er giftig – så lyser den opp på en grell måte! Merkelig hele greia…Men slik er det vel med oss mennesker, vi faller fort for skjønnhet! 

 

Polkagriser er også røde og hvite! Mm…

16 kommentarer
    1. Kul overskrift! Rød fluesopp er en stilksporesopp av slekten Amanita. Den er kjent for sitt bruk som hallusinogent rusmiddel langt tilbake i historien, vikinger. Soppens aktive toksiner, ibotensyre og muscimol, er vannløselige. Soppen blir brukt som matsopp i enkelte kulturer, bla.a i Øst-Europa hvor den først kokes i flere omganger, der vannet som nå inneholder de vannløselige kjemikaliene blir byttet med friskt vann mellom hvert oppkok, og deretter stekes. Det har ikke vært påvist dødsfall ved inntak av rød fluesopp, selv om den enda i dag brukes som hallusinogent rusmiddel 😜

      1. Takker.
        Takk for flott oppdatering om soppen. Her var det mye kunnskap.
        Hadde ikke turt å spise dette om jeg hadde blitt servert altså….Men man vet jo ikke alltid hva man får i grytene utenlands.
        Den andre måten har jeg heller ikke hørt om. Egentlig ikke så mye kunnskap om sopp tror jeg. Men spesiell er den jo.

    2. Hihi, ja jeg har hatt et innlegg med fluesopp i år jeg også…. med den eneste fluesoppen jeg har sett i år! Fine er de… men ville ikke pynta grava til mamma eller onkel med en akkurat….! 🙂

      1. Veldig fine er dem, men spesielle. En stor fluesopp på en gravplass syntes jeg ikke noe om akkurat.
        Ja, har ikke sett så mange jeg heller. Lite sopp i år.

    3. De er fascinerende og flotte, men jeg tar ikke på dem jeg heller. Litt usikker på om jeg har blogget en fluesopp i år, men har pyntet på IG med fluesopp i alle fall. Like sikkert som hestehoven er bloggmateriale om våren, er fluesoppen det om høsten 😉 Årstidenes gang 🙂

      1. Vedlig fine farger, men…..Det er litt avstand til disse.
        Skjønner det blir som hestehoven! Høst og vår! Farger…Årstidene vettu – dem må vi fange opp!
        Klem herfra.

    4. rød fluesopp er et vakkert motiv for foto ,jeg tar mye bilde av den ,rød fluesopp er giftig ja men skjelden dødelig ,kvit og grønn fluesopp derimot er dødelig giftige begge to ,viktig å lære forskjellen

      1. Ja, veldig viktig dette du skriver her. Jeg er veldig redd for slike sopper og stor respekt.
        Som sagt jeg kjøper det jeg trenger på butikken. Kan ikke nok om det. Tittet litt etter sopp på søndag.
        Men her er det ikke sopp i år. Bare en fluesopp eller to..
        God morgen og fin dag…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg