Da har jeg utnyttet denne dagen også!

Det ble kvelden…Det har jo vært fridag fra jobb!

Så tenkte jeg likegodt kunne ta ukes-rengjøringen denne dagen..Med å støvsuge, vaske gulver, vaske bad og tørke støv og sette på en maskin med tøy! Kjekt for alt som er gjort…Det regnet..Så gikk ut og gjødslet plenen også! Det er greit å gjøre i regnvær, slik at det ikke blir sviskader på gresset!

Hadde med boller/kaffe og besøkte mamma på sykehjemmet! Vi to tilsammen blir 150 år i år! 🇳🇴

Innom biblioteket etterpå og tittet på blader og en strikkebok! Jeg er så glad for at jeg har ordnet med meråpent bibliotek…Stor pluss i boka! 📗 Burde egentlig sette meg ned å strikke litt igjen…En venn av meg har bestilt noen nye kjøkkenkluter…Så får bare ta frem pinnene…Jakker med masse mønster orker jeg ikke strikke..Men liker å titte i slike bøker!

Nye apparater i byen, så jeg prøvde å trene litt styrke!

Gikk noen runder i byen og så ble det middag her hjemme etterpå….Så dagen forsvant den! Mye gråvær og regn i dag, er vel ikke det man kaller en sommerdag akkurat…Kjølig ute og inne..

Men en fin kveld ønskes dere! Bunny, Kjerringtanker, Mette, Margrethe – som jeg  alltid er 100 % sikker leser bloggen min ❤️ Linker her: https://bunny.blogg.no og https://kjerringtanker.blogg.no og https://mettejosteinsdatter.blogg.no og https://utifriluft.blogg.no OG Helge (bloggløs) og Eva (bloggløs) og Hanne Beate (bloggløs) og Terje (bloggløs)  – Dette er gjengen av faste trofaste lesere som jeg vet om! Og sikkert noen flere….Alle sammen – nyt kvelden! 🌿

Når det man finner blir til gull 🥇

I vinter så fant jeg en sliten busk ikke så langt unna meg!

Det var fryktelig kaldt og bakken var full av frost! Jeg gikk forbi noen ganger og tenkte den planten var vel frosset i hjel…Jeg kunne ikke plante den i hagen..Det var tæle…Men 3. gang gikk jeg ikke forbi…den ble med hjem! 🩷 Den kunne da ikke ligge der i skogen og dø…

Jeg hadde jord i boden og en stor potte hvor jeg plantet denne stakkaren…Jeg har nå dullet med denne rododendronen i hele vinter og våres…Det er en Rododendron ja…! Fargen visste jeg ikke, om den var rosa, hvit eller lilla! Og denne uka så fikk jeg svaret…Den er av slaget rosa…Jeg ble hoppende glad! Jeg har 4 hvite i hagen og 4 lilla av denne sorten! Rosa har jeg aldri eid…Etter blomstringen skal jeg finne en fin plass i hagen! Jeg telte knuppene i dag, det var 17 stykk!

For meg er dette stor lykke – ting som noen har kastet  – blir GULL hos andre! Er det ikke rart 🩷

🌿

En fin kveld til alle i hop…Vi er vel alle en liten “Ferdinand” som digger å sitte under trærne å lukte på blomstene 🌸 Og vi trenger ikke et korktre..Vi tar det vi har! Eller finner….

Storesand på Hvaler

Været ble jo så bra og etter Mandagskaffekoppen ☕️ gikk jeg gjennom skogen og til sjøen og til en fantastisk strand – Storesand!

Jeg tok et bad, var ikke så mange der kan du si….En nydelig stund ved en vakker strand.. Lenge siden jeg har vært der nå, vi var en del på Hvaler da ungene var små! Men nå kommer jeg absolutt tilbake! Dette var opptur de lux!!!

Her kan man telte med små telt og ligge i hengekøyer…Bare til å hive seg på bussen fra Oslo og ta bussen helt ut til Skjærhalden! Jeg deler bilder med dere her! 📸

Mandagskaffekoppen ☕️

God kveld her fra mandagskaffekoppen – forrige innlegg her: Mandagskaffekoppen ☕️ Det var i forrige måned..Nå første mandagen i mai i denne kategorien min! Altså jeg lager et innlegg hver mandag som handler om min kaffekopp..Hjemme eller borte!

I dag ble det Hvaler! Tok bussen, den var litt dyrene enn vanlig. Da Kråkerøy ligger i Fredrikstad kommune..Jeg måtte ut med 45.- i stedet for 35.-  – for å komme til Hvaler kommune! To bussturer + en kopp med kaffe til kr. 30.- Det ble min utgift idag..Maten hadde jeg kjøpt på butikken i morges og den lå i “billigdisken” til 40 %.

En utrolig flott tur til Hvaler og jeg badet også..For det ble sol og varmt etter hvert..Badet ble et helt annet sted enn disse bildene..Så lager et nytt innlegg på det! Der var det skikkelig fint 🐟 Så heng med! Her Storesand på Hvaler

Mandagskaffekoppen leverte i dag…Ikke kaffen kanskje, men dagen! Kaffen kjøpte jeg i en kombinert blomsterbutikk og issjappe! Er ikke sesong på Hvaler nå, så lite er åpent – nesten heeeelt stille!

Solliv på rundtur

God ettermiddag! I dag har jeg vært på tre plantesenter..For å titte litt rundt og kjøpe litt  planter. Mye flott og prisene er stive på det som er litt stort! Som man egentlig kunne tenkt seg…..Store krukker f.eks..Et par slike rundt i hagen hadde gjort susen! Fylt opp med masse vakre blomster og kanskje noen trær også..

Det er også en utfordring på gang i helgen og tema er rund! Her https://utifriluft.blogg.no/helgeutfordring-rund.html Og på plantesenter finner man mye rundt og jeg gikk rundt meg selv også!

Jeg gikk og luktet på tomater…Elsker duften av disse plantene.

Fuglebad er på moten i år tror jeg!

Hortensia er flotte!!!

Jeg ønsker meg Japansk kirsebær – for en pris! 1.995.- 💰

Klematis, jeg dåner……🩷

Rododendron har jeg nok av – hele hagen full!

Guttas blomster – har det meste og der var det trafikk i dag! Får satse på salget til høsten!

Denne vasen har jeg skrevet om tidligere..Kjerringtanker falt for denne – vase til nette sum av 1.490.-! Men blir sikkert flott i Drømmehuset! Har sett en billigere utgave på Nille! Bloggen her: https://kjerringtanker.blogg.no Artig blogg å følge!

Bistrosett til 4.490.- To stoler og et lite bord!

Fuglebad igjen….Fuglene skal skjemmes bort i år!

Masse å kjøpe – det er helt sikkert…Men det er ikke bare å få slike store ting hjem heller…Da må man ha hjelp tenker jeg! 💪

Et lite innblikk i det jeg tittet på i dag!

NYT KVELDEN!

Jeg bare dro….

Som du leste i forrige innlegg – så måtte jeg finne energi – Jeg måtte ha olje til maskineriet Det var fredag og tur er energi..Hvis man velger rett! Jeg hadde først tenkt Oslo denne fredagen, men fant ut at jeg måtte ha ro rundt meg! Og stillhet…Så dro til Åsgårdstrand utenfor Horten!

Et utrolig stille sted på denne tiden, litt mer folk i sesongen da, ja det er et sommersted i mine øyne..Jeg ble kjent med stedet gjennom bloggen til Anne https://annebe.blogg.no Hun har jo ME og trenger stille steder og ikke så så langt unna hjemstedet. Etter hvert for 4 – 5 år siden så ble jeg hekta på dette stedet også! ❤️ Stille, lite folk og man finner roen! Nydelig badevann er ingen demper akkurat! 🐟

Munchs hus var ikke åpent på fredager! Så der fikk jeg ikke tatt en tur!

Tror denne gata heter Munchs Gate..

Sentrum! En pub, en butikk og noen gallerier her. Munchs Cafe ligger også i nærheten. Stengt på fredager..Nye eiere der nå, før var det Martin bankraneren som driftet og eide stedet. Men nå Thai-mai og fortsatt cafe, men tror de skal selge. De som har tatt over driften, går ikke rundt..for mye jobb – både med restaurant og cafe…Og i kafeen er det ganske stive priser. 84.- for en softis..Det er drøyt! Hva med å sette ned prisene? Et sted å begynne!

Jeg slappet av tok et bad i fjorden også..

Hadde man bare eid et sted her…For en lykke – fjorden rett ut.

En benk ved Munchs hus.

Kyststien til Horten går her!  Det er 13 kilometer å gå fra Åsgårdstrand til Horten.

Tidlig i sesongen – båtsesongen er ikke riktig klar enda!

Bildet under og i huset til venstre  er det en kiosk, og toaletter for besøkende! Det hvite huset til høyre har jeg ikke helt fått med meg hva som skjer..Men det var folk der, da jeg gikk forbi – var det tent stearinlys på bordene..Må  tilhøre en forening tenker jeg. Det er ikke et privet hus! Så dette må jeg undersøke litt nærmere.

Fin plass – for dem som liker rolige steder med sjarm! Og som sagt – det er gode bussforbindelser i Vestfold. Og vil man overnatte så bor man fint på Grand Hotell. Mange muligheter for en dagstur eller en miniferie! Jeg tok en dagstur, med tog og ferje og buss og det samme hjemover…Kosa meg! 🥰

Ferja er gratis for passasjerer uten bil, buss koster 38.- og toget har jeg 30 % på! Det er rabattordninger for dem som reiser mye…Så en slik tur blir jo ikke dyr…Jeg spiste pizza og tok en øl…Men kunne bare kjøpt noe mat på butikken hvis jeg ville hatt en en veldig rimelig tur! Lunsj hadde jeg med i sekken, påsmurt mat og vann på flaske!  Og kjøpte meg en kaffe på Bastøferja!

Tenker jeg kom rimeligere ut enn å kjøre bil! Gjør ikke noe regning på det altså, jeg bare forteller at slike dagsturer koster ikke skjorta! Det er det som er meningen med å skrive dette – finne på noe! Komme seg vekk fra heimen, sysselsette seg selv og andre. Opplevde noe annet enn å tråkke rundt hjemme! For meg er det viktig – DET ER OLJEN  jeg må ha for å fungere i hverdagen! 🍌

Jeg måtte ha olje til maskineriet

God lørdag!

I går fredag var det en slik dag! Jeg måtte ha olje til maskineriet mitt!

Slitsom uke og man skal gjøre jobben på enda kortere tid enn man pleier…Sånt tar på – på en gammel skrott! Gleder til å bli pensjonist jeg…Nyte alle dager! Vel, det var det – jeg var sliten!

Så etter å gjort rent kåken her hjemme og ordnet med en bursdagsgave til en venninne! Så fór Solliv på vei…..Til friheten! 🥰

Jeg badet og slappet av ved sjøen og ble etterhvert sulten! Grand Brygge ble et naturlig valg!

Unnet meg en fredagspils!

Det var jo ikke innevær og jeg satt ikke inne! Det er jo ikke meg…Bare ble noen bilder til dere følgere!

Grand brygge i Åsgårdstrand er verdt et besøk – utrolig fin service..De hadde jo ikke ordnet med så mange plasser ute enda…Det har jo vært kaldt og stedet er ikke åpent på vinteren (tror jeg) Tror det åpnet rundt  ved påsketider! Det er sommersted! Uteserveringen på taket hadde ikke åpnet denne dagen! Etterhvert kom det jo flere og flere folk og de som jobbet der, de fylte på med bord og stoler ute og bar og vasket og ordnet..Folk ville sitte ute i sola! Liker sånn service jeg og kundene er i fokus – det gjør meg glad…Kommer absolutt. tilbake om ikke altfor lenge!

Enkelt å komme til Åsgårdstrand – det går buss 2 ganger i timen fra ferjekaia i Horten og fra Tønsberg! Og bussen koster 38.- / halvparten når man er pensjonist/ufør/trygdet!

Og hvis du lurte, så fant jeg olje til maskineriet mitt denne dagen 🌸

En flott meny å velge i, men jeg valgte pizza og øl denne gangen!

GRAND BRYGGE – ET HERLIG STED Å BESØKE!

På rett sted

God kvelden dere…Det handler jo mange ganger om å fange øyeblikket…Særlig for oss som blogger mye med bilder! For motiver er gøy!

På kveldstur i dag ble det fin solnedgang! Rett tid – rett sted!

Hjem fra jobb og venter på ferja, hadde 5 minutter å vente og rakk se på idyllen på Vaterland utenfor Gamlebyen! Synes det er et vakkert sted! Grønt gress, grønt løv – ja, nydelig!

FFK vant over Rosenborg – hjem fra kamp! Det var glade mennesker som var på vandring heim..

Hvit bygning, blå himmel, grønt gress og norske flagg!

Så både i går og i dag – var jeg på rett plass, rett tid – følte jeg da! 🥰

God kvelden!

Til minne

Vakre blomster i rødt, hvitt og blått! 🌹

Minnestøtta her på Kråkerøy 🌹

Det er flere navn rundt hele støtta! 🌹Jeg stopper mange ganger opp, selv om det ikke er 1. mai eller 17. mai. Menn i sin beste alder!

❤️ Varme tanker til menneskene som kjempet ❤️ og som aldri ga opp, men ga sitt dyrebare liv!

Alt for Norge 🇳🇴 Fred over minner og tiden!

Mai starter med sol og varme!

God formiddag…

Jeg har gått morgenturen og sitter her med en kopp te og skal snart ut igjen! Her om dagen var jeg på dagstur til Moss…En halvtime med tog så opplever man litt annet enn å tråkke rundt her i byen..Surt og kaldt og gråvær og regn…Var det! Men uansett koselig å være på reise! Og det var glimt av blå himmel innimellom!

Bildene er derfra, og jeg dro på tur for å drikke Mandagskaffekoppen ☕️ Billigere å drikke kaffe hjemme da…Men jeg synes det er gøy å dra på dagsturer! Og noe bruker vi alle penger på. Jeg har et stort budsjett til kaffekopper! Vi er alle forskjellig…

Jeg sparer en viss sum hver måned og betaler regninger og lån og det som er igjen da blir til kos og hygge! Skal jeg kjøpe ting til huset så må jeg bruke oppsparte midler! Eller på lengre turer, da må man planlegge og spare i forkant! Jeg har lissom levd på budsjett i hele mitt liv…💰 Tror det er den eneste måten vi vanlige arbeidere kan få et godt liv! For klasseskillet øker og øker her i landet. Mens noen aldri bør tenke på om lønninga rekker hele måneden, så må andre tyne ut og prøve å få til at pengene yngler i det små! Motto mitt er alltid: Sette tæring etter næring!

I dag er det vår dag og gratulere med dagen! 🇳🇴 Jeg har hengt ut flagget! Både på bloggen og her hjemme!