To fluer i en smekk

Jeg skulle stelle på grava til pappa og tenkte jeg kunne kombinere det som en tur..Pappa er for meg en sommerfugl nå og jeg føler at at han følger med fra en sommerfuglvinge 🦋 Det er jo ikke riktig da, men noe greie jeg har i mitt hode! For å gjøre ham levende….Jeg kjøpte noen blomster – 17. mai bukett og delte den i to og fylte på to vaser…Så ble det litt fint til den store dagen tenker jeg! Ble fint ja 🇳🇴 Så mye ut! Legger ikke ut det da det blir for privat med navnet til pappa og når han ble født og når han døde! Det er greit å være personlig her på blogg, men privat er privat!

Dette er jo i bygda jeg vokste opp i..Jeg hadde med badetøy! Og gikk litt ut på en brygge og så kom det det par og jeg sa jeg skulle bade, men følte det ikke var noe lett å komme opp fra sjøen igjen..Så de fortalte meg at jeg kunne bade ved stranda..Og du er søster til Ø du sa han plutselig og jobber på XX – ja sa jeg..Og han fortalte hva han het…Men jeg kjenner jo ikke folk der ute på bygda lenger..Men i bilen hjem så hadde jeg plassert vedkommende og husket hvor den familien bodde!

Verden er ikke så stor og i hvert fall ikke i en liten bygd der alle kjenner alle..Jeg fortalte at det var er lenge siden jeg har bodd i bygda, og sa jeg flyttet da jeg giftet meg! Så bla bla videre og jeg badet og de kjørte hjemover og vinket som om vi var gode gamle venner!

Vannkvaliteten var så som så, men jeg svømte ut til flåten og satt der og dinglet med bena…Vannet var svalt og deilig – følte jeg var på hyttetur!

BLE I GRUNN EN MAGISK KVELD 🌸

Kreativ løst!

Solliv trengte strøm!

Så da må man jakte litt for å finne et sted å lade telefonen..! Oslo City ble redningen og billetten kunne hentes til bussen hjemover…🩷

Jeg tok et glass med prosecco på et kjøpesenter i Oslo og tenkte ikke på å sjekke batteriet! Noen ganger så bare slapper man av –  og glemmer tid og sted! Tok et par bilder og lot humla suse! 🐝

Synes det er godt og kjekt – være til stede og ikke noe annet! Men etterpå måtte jeg på jakt! Etter strøm….

Men dere, en riktig god kveld alle sammen!

Og her ble det himmelsk utfordring også! Med alles kjære Utifriluft! Oppgaven her: HELGEUTFORDRING

Og denne kjolen ropte faktisk høyt! Men blir sikkert et salg en gang tenker jeg…🩷🩷 Likte stoffet, fargen og fasongen og lengden! Men trenger jeg den? Hmmmm – ikke spør…..Det er lov å kjøpe det som roper og det som er veldig billig og det man trenger! En god leveregel  å følge….! 🩷 🩷Tenker jeg…

Kjolen var ikke billig…husker ikke prisen – men rundt 5.000 – vel noe der..Men den ropte! Men ropte ikke så høyt at jeg dro kredittkortet…haha!

Ingen mandagskaffekopp i dag ☕️

Mandagskaffekoppen ☕️ utgår denne mandagen…Forrige innlegg her Mandagskaffekoppen ☕️ I dag har det vært jobbemandag og hadde ikke fokuset på for å ta bilde av kaffekoppen denne dagen! Var så mye annet å tenke på og gjøre!

Planen i går var å spise middag i Strømstad..Søndagsmiddag!

Men jeg har jo sett på sommerhytta og sjekket kart og tenkt at kjører man den gamle veien til Sverige så finner vi frem til Kungsvik. Der sommerhytta ble bygd i fjor, når man ser på sommerhytta nå så er det fugleunger og store planter og grønnsaker..Så jeg tenker opptaket ble gjort sommer/sensommer 2023..Og så har hyttene blitt stående til man er ferdig med tv-sendinga og så blir det salg på de tre hyttene som gjenstår..Vinneren får jo hytta til odel og eie…Jeg mener jeg har lest at prisen ligger på rundt 2 mill. Innlegget fra i går her: Sommerhytta 🏠

Middag i Strømstad i går etter turen til Kungsvik. Kungsvik ligger et sted mellom Nordby og Strømstad – kort fortalt! Et godt stykke å kjøre fra hovedveien til man kommer til sjøen og hyttefeltet! Og hyttene ligger ikke i vannkanten akkurat..

Så shopping på Nordby og så hjemreise…Kjøpte ikke så mye.  Oliven, te, og ost og en ny blomsterpotte til badet! Godis kjøper jeg ikke, ser ikke noe poeng å dra med masse slikt inn i heimen her. Men flott tur og kan virkelig anbefale en tur til sjøen og Kungsvik! Og selvsagt til Strømstad..Spiste på gamle kinoen, maten var nydelig…Cæsarsalat med reker…! Kjempegodt! Kaffe ble det også, men den var ikke akkurat noen høydare!

Et torv/park i Strømstad (elsket fargene) og nedenfor Strømstad kirke!

En av de andre hyttene – ferdig innredet. Ikke en av de fire hyttene.

Sommerhytta 🏠

Søndagsturen gikk til Kungsvik!

Dere som følger med på Sommerhytta på TV 2 kjenner dere sikkert litt igjen…

Et paradis…….Og jeg fant alle fire hyttene! Ble mange bilder så blir en ny runde med bilder i morgen også vil jeg tro! Veldig vanskelig å dra til Kungsvik og ta fire bilder, et bilde av hver hytte..og kjøre hjemover..Det var sommer og sol, blått hav og masse masse idyll! Og så mange hyggelige mennesker…Her var folk blide og høflige…Sånt gjør noe med sjelen min! Lang dag så stuper vel snart i seng!

Og dere, her kunne jeg faktisk tenkt meg hytte! 🏠

Botanisk hage – på jakt etter blomstringen til Snømagnoliaen

Stort øyeblikk! Må dokumenteres…

Snømagnoiia – er den første magnoliaen som blomstrer i Botanisk hage! Og den blomstrer bare noen få dager, og man vet jo aldri akkurat når det øyeblikket er…

Jeg timet det ganske bra, men det nok den siste dagene med blomstring denne helgen vil jeg tro..Jeg har fulgt med og prøvd å være der akkurat under blomstringen! Men tenker kanskje onsdag/torsdag hadde vært 100 % innafor…Men jeg er fornøyd og målet denne helgen var å se Snømagnoliaen i blomst! Den kommer fra de nordlige områdene i Japan og er den mest hardføre av alle magnolia-artene!

Oppdraget utført og du kan også lese om Naturhistorisk museum på den linken.

Naturhistorisk museum

En kjempeopplevelse!  Masse dyr/fugler/fisker i alle varianter fra hele verden! Så her kan man egentlig gå i mange mange timer og lese seg opp og se og være en del av naturen – både nå og tilbake i historien..For mennesket har dessverre utryddet mange dyr på sin ferd….Et trist bakteppe det!

Usikker hva man kan dele av bilder fra 2. etasje…så der er jeg litt forsiktig! Men dette er jo ikke til kommersielt bruk, bare en liten blogg – uten tanke på å tjene penger! 💙 Men jeg ble overrasket hvor store dyrene er egentlig. Jeg har jo aldri sett en løve i naturen..Aldri vært på en slik ferie hvor man sitter i bilene og ser på ville dyr…For å si det sånn – løven var diger! Elefanten bak der også, men de har jeg skjønt er svære dyr! Altså…Og jeg ble veldig overrasket hvor liten en kolibri er! Og ja, det er ikke levende dyr – dette er et museum!

Så også gaupe, voldsom stor. Så ser man den på tur i skogen så skjønner man fort at det ikke er nabokatten! Hehe…En utdødd hakkespett var enorm.

Og uglene var like store som kalkuner!

Jeg ble helt satt ut av isbjørnen, kolibri i alle mulig varianter..Så nydelig farger! Og alle disse enorme sommerfuglene i alle regnbuens farger! Uendelig vakkert…..Jeg gikk som et tent lys, med øyne digre som tinntallerkner med hodet fullt av nye opplevelser – jeg følte meg rik!

Jeg legger ved en link – løp inn Naturhistorisk museum

Jeg bare elsker ordet  Exhibitons ❤️ Det er ord som kan romme så mye! Samme med museumsbutikker…Der kan man finne gaver til liten og stor og seg selv! Jeg gir meg selv en ny gave – et nytt besøk så fort jeg har sjans! 🩷

Hus og Hjem – snart er det 17. mai

God lørdag her fra Hus og Hjem 🏠 Forrige innlegg kan dere lese om her Hus og hjem – søte skåler

Moro å pynte litt til 17. mai – selv om du er alene og ikke skal ha noe selskap! Kjøpe litt stæsj eller finne det du har i skuffer og skap! Pynte dagen for seg selv og/eller andre 🇳🇴 Jeg kjøpte konfetti og lys og servietter på Nille! Det som dere ser lenger ned i innlegget. Resten har jeg fra tidligere år, og duken har jeg heklet og tredd i et bånd! Jeg flytter sikkert på ting og tang før 17. mai – men nå bare for å vise frem litt pynt!

Ha en fredfull fin lørdag folkens 🇳🇴

Da har jeg utnyttet denne dagen også!

Det ble kvelden…Det har jo vært fridag fra jobb!

Så tenkte jeg likegodt kunne ta ukes-rengjøringen denne dagen..Med å støvsuge, vaske gulver, vaske bad og tørke støv og sette på en maskin med tøy! Kjekt for alt som er gjort…Det regnet..Så gikk ut og gjødslet plenen også! Det er greit å gjøre i regnvær, slik at det ikke blir sviskader på gresset!

Hadde med boller/kaffe og besøkte mamma på sykehjemmet! Vi to tilsammen blir 150 år i år! 🇳🇴

Innom biblioteket etterpå og tittet på blader og en strikkebok! Jeg er så glad for at jeg har ordnet med meråpent bibliotek…Stor pluss i boka! 📗 Burde egentlig sette meg ned å strikke litt igjen…En venn av meg har bestilt noen nye kjøkkenkluter…Så får bare ta frem pinnene…Jakker med masse mønster orker jeg ikke strikke..Men liker å titte i slike bøker!

Nye apparater i byen, så jeg prøvde å trene litt styrke!

Gikk noen runder i byen og så ble det middag her hjemme etterpå….Så dagen forsvant den! Mye gråvær og regn i dag, er vel ikke det man kaller en sommerdag akkurat…Kjølig ute og inne..

Men en fin kveld ønskes dere! Bunny, Kjerringtanker, Mette, Margrethe – som jeg  alltid er 100 % sikker leser bloggen min ❤️ Linker her: https://bunny.blogg.no og https://kjerringtanker.blogg.no og https://mettejosteinsdatter.blogg.no og https://utifriluft.blogg.no OG Helge (bloggløs) og Eva (bloggløs) og Hanne Beate (bloggløs) og Terje (bloggløs)  – Dette er gjengen av faste trofaste lesere som jeg vet om! Og sikkert noen flere….Alle sammen – nyt kvelden! 🌿

Når det man finner blir til gull 🥇

I vinter så fant jeg en sliten busk ikke så langt unna meg!

Det var fryktelig kaldt og bakken var full av frost! Jeg gikk forbi noen ganger og tenkte den planten var vel frosset i hjel…Jeg kunne ikke plante den i hagen..Det var tæle…Men 3. gang gikk jeg ikke forbi…den ble med hjem! 🩷 Den kunne da ikke ligge der i skogen og dø…

Jeg hadde jord i boden og en stor potte hvor jeg plantet denne stakkaren…Jeg har nå dullet med denne rododendronen i hele vinter og våres…Det er en Rododendron ja…! Fargen visste jeg ikke, om den var rosa, hvit eller lilla! Og denne uka så fikk jeg svaret…Den er av slaget rosa…Jeg ble hoppende glad! Jeg har 4 hvite i hagen og 4 lilla av denne sorten! Rosa har jeg aldri eid…Etter blomstringen skal jeg finne en fin plass i hagen! Jeg telte knuppene i dag, det var 17 stykk!

For meg er dette stor lykke – ting som noen har kastet  – blir GULL hos andre! Er det ikke rart 🩷

🌿

En fin kveld til alle i hop…Vi er vel alle en liten “Ferdinand” som digger å sitte under trærne å lukte på blomstene 🌸 Og vi trenger ikke et korktre..Vi tar det vi har! Eller finner….

Storesand på Hvaler

Været ble jo så bra og etter Mandagskaffekoppen ☕️ gikk jeg gjennom skogen og til sjøen og til en fantastisk strand – Storesand!

Jeg tok et bad, var ikke så mange der kan du si….En nydelig stund ved en vakker strand.. Lenge siden jeg har vært der nå, vi var en del på Hvaler da ungene var små! Men nå kommer jeg absolutt tilbake! Dette var opptur de lux!!!

Her kan man telte med små telt og ligge i hengekøyer…Bare til å hive seg på bussen fra Oslo og ta bussen helt ut til Skjærhalden! Jeg deler bilder med dere her! 📸