Hva ønsker du deg til jul…../ hver fredag setter jeg hørsel i fokus…

Alle har det dem trenger og man samler opp i skuffer og skap….

Jeg som hører dårlig, ønsker at det kommer enda flere og bedre hjelpemidler for oss som hører dårlig. Det er jo en del på markedet, men er ikke nok dessverre…

Nå kommer snart julen, og vi sliter. Det å gå i et juleselskap er slitsomt. Mange mennesker rundt et bord, julemusikk i bakgrunn og unger som er glade og ler og voksne som kanskje har tatt seg et glass og blir litt mer støyete enn vanlig. Det blir støy og vi som hører dårlig sitter der og smiler og nikker…Men vi får ikke med oss så mye. Etter en stund tar vi en dårlig unskyldning. Jeg må hjemover jeg nå. Katten er hjemme alene eller noe 🙂 Vi finner på en unskyldning for å komme hjem til stillheten….

På søndag er jeg bedt bort i et familiejulebord. Vi blir sikkert 25 med stort og smått….Så da får jeg igjen se hvor lenge jeg holder ut…

N.B. Hver fredag er min blogg hørselblogg

#sansetap

#nedsatthørsel

#hørselblogg

12 kommentarer
    1. Hei!
      Ja håper utviklingen er bra på det området også 🙂 Du gir oss et innblikk i hvordan det er, solliv, selv om vi IKKE forstår det så godt allikevel. Men min mor sier liksom litt det du sier, det med støy, og slitenheten av mye folk og høye lyder…………
      Ønsker deg en god dag og lykke til i familieselskapet <3

    2. Ja, ikke sant…Det får et innblikk. Men likebel helt umulig å sette seg inn i det….Men det er ikke gøy. Man blir litt stemplet som asosial og sær….Men er jo ikke det. Derfor prøver jeg å informere og informere….og jo eldre man blir så kommer enda flere i denne situasjonen….din mor har det nok ikke helt lett hun heller…Tusen takk for det…Etdiktomdagen:

    3. Ja, er en annen type….jeg har noe som heter flatt tap….Hører alle lyder dårlig….ikke bare de høye…ja er jo født med dårlig hørsel og. Det å jobbe er tyngre og tyngre nå…Det går utrolig mange krefter hver dag…i dag har jeg fri. Og får nok en hel annen hverdag her hjemme…for man er ikke sliten på morgenen, men blir sliten etter noen timer på jobb og da orker man ikke mye etter jobben….Etdiktomdagen:

    4. godt du går i selskap uansett,jeg hvet det er flere som isolerer seg for dei orker ikke støyen,men det blir jo ensomt og trist til slutt,men si det rett ut som det er i selskapet,her hvor jeg bor er det noen med nedsatt hørsel og dei er ærlige og sier som det er så vi som er tilstede kan ta hensyn,håper du får en fin opplevelse i selskapet

    5. Ja tusen takk. Man må ut blant folk. Men er veldig veldig slitsomt…Og hvile må man etterpå…Viktig å si i fra til folk. De glemmer fort. Alle prater i vei, og det er mange forskjellige samtaler rundt et bord på. En gang…faren min som var døv på slutten…takket nei til selskaper…han følte seg som en tulling sa han…fruensvilje:

    6. Ja det er nok sant..mange som sliter, og mange som heller holder seg hjemme…Det er alltid behov for mer hjelpemidler…Ikke alt er for alle, og ting blir modernisert…Håper du får en fin helg, og at du koser deg litt i selskapet! ha en god dag!

    7. Jeg er nok en av de som holder meg hjemme, fra veldig mye sosialt. Jobber med saken … men det blir jo så mye stress for ingenting når en likevel ikke holder ut mer enn tre timer. Ha en fin dag, og god helg.

    8. Hei…ja veldig mye stress og 3 timer er lenge…greier nok ikke så lenge jeg…stikker innom en tur…Jeg blir så sliten i hodet at jeg nesten går i koma….sliter med å kjøre. Så overhodet ikke bra….Nei, dette er nok vanskelig å forstå for de som hører normalt og ikke har noe hørselproblemer eller som du har tinnitus…triste greier. Marit:

    9. Tusen takk, mange velger å si nei takk. Det er jo trist…men slik er det dessverre….vi er jo glad i mennsker, men mange på en gang er mange på en gang….ha en fin dag i stormen. Toini:

    10. Blir ingen store selskap på meg i jula..og etter jeg ble syk passer det meg fint, selv om jeg av og til savner det å være på “fest”.. 🙂 Nå blir det mest små koselige sammenkomster med mannen og gutta våre :)) Skjønner godt at du ikke gleder deg til masse folk… Vakkert bilde av deg <3

    11. Tusen takk så hyggelig å høre…Ja, mye å få med seg og mye å gå glipp av…så det blir full konsentrasjon et par timer….får gå meg en lang tur når jeg kommer hjem….bra du koder deg på din måte 🙂 ha en fin fin kveld. annebe:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg