God formiddag til dere alle sammen…..

Ny dag, 

ferdig med rengjøring. Vanlig ukegreia 🙂 julerengjøring blir som den blir…tar litt etterhvert. Men stresser ikke med det, jeg er bedt bort på julaften, så det er jo bare deilig. v

Tenkte jeg skulle handle litt mat på butikken nå. Hadde lyst på pinnekjøtt, men det er så mye dårlig der ute. Kjøpte VG i går og nesten alt falt igjennom….kanskje jeg kjøper en liten stek istedet. Har litt lyst på julemat i dag…

Det blir tur i skogen etterpå, handlet for mamma i går, så drar vel ut i morgen igjen til henne. Det går jo bra, hun har jo hjemmesykepleier innom 4 ganger på en dag. Men tiden er snart inne for å søke fast plass på sykehjemmet for henne føler jeg…tung beslutning å ta. Men huset er tungvint, stygg trapp ned i kjeller. Og hun trenger mer folk rundt seg, etter hun ble enke og jeg mistet min pappa i fjor..

Nyt dagen. …

20 kommentarer
    1. Huff ……………… det er tungt når de blir flyttet på sykehjem…………….. men hun må vel være enig hun også? Tenkte på det da jeg var innom mamma her om dagen – jeg er jo innom nesten hver dag da……….. at hun koser seg hjemme…………..men hva skjer den dagen hun ikke kan være der lenger………..hvem skal ta ansvaret for å flytte henne. Det var mamma og jeg som tok ansvaret for å flytte pappa da han havnet på sykehjem………. men jeg har søsken………så det er ikke det………..
      Det er tungt allikevel…….. men…… godt at vi har sykehjem og andre boliger for de som trenger det.
      Vi skal ha pinnekjøtt til juleaften så jeg unngår å spise det til den dagen. En god stek høres godt ut.
      Jeg har tatt på meg en ekstravakt og skal snart på jobb en tur. Koselig det 🙂
      Nyt dagen, og turen og maten denne lørdagen i desember 🙂

    2. Koselig stemning hos deg, så de fine papirstjernene i forrige innlegg også :)) Ja man må finne ut hva som er best for de eldre så de er trygge .. Pinnekjøtt er godt, men i kveld blir det bare fiskesuppe fra Toro..med litt ekstra oppi… :)) Kos deg med steik eller hva det blir :))

    3. Ja, slike avgjørelser er vanskelig. Flyttet farmor i en eldrebolig for noen år siden, men da hadde hun bodd midt i skogen til hun ble 92 år helt alene. Nå er hun 95 og pappa med sine søsken vil ha henne inne på sykhjemmet nå, er mye som ikke fungerer helt. Er jo for deres beste sånn sett <3
      Håper du fant noe julemat som fristet 🙂 Hadde selv biff med bakt potet i dag 🙂 Ha ei flott helg 🙂

    4. Ja, vanskelig dette. eEr også dement så det er vi barna som må si nok er nok…men vanskelig å fast plass da. Og hun trives i huset….men kan ikke helt stole på det hun sier nå…takk, og God helg.Søtmonsen ):

    5. Ja det er alltid tungt å ta sånne beslutninger….var veldig tungt bare for min mor å søke kortidsplass da hun ikke klarte å gå…men hun rakk aldri komme seg dit..døde i mellomtiden..Tror det var like godt..hun har alltid sagt hun ikke ville på noe sykehjem..så ingen av mine rekk å måtte oppleve det..men det må jo være trygt og godt om man trenger det! Tenker jeg…ikke så ensomt, og få litt hjelp på sine gamle dager..jeg har ikke noe i mot å måtte det..den gangen jeg evt må…men vet det er det for mange…Ha en god kveld!

    6. Det med foreldrene som blir gamle er ikke så lett. Mamma også sliter med rygg og sånt, og vi flyttet alt på en flate, for hun sov egentlig oppe i 2 etasje, og hadde fryser etc i kjelleren. NÅ er alt i 1. etasje, vi flyttet senga hennes ned i stua. Må være sånn framover. Hun er for dårlig til å bevege seg særlig opp og ned nå siste året.

    7. Tusen takk, ja ikke lett hun er jo dement også. Så vi tar den avgjørelsen sammen med hjemmesykepleier…men gjør vondt i hjertet mitt å tenke på det…jeg elsker fiskesuppe, både kjøpt og hjemmelaget…ble svinindrefilet med bacon….var godt. annebe:

    8. Det er tung beslutning. Men tiden er der og huset er tungt og badet er ikke moderne nok. Vaskerom i kjeller. Det er virkelig ikke lett, hun er ganske kjekk i kroppen. Men er dement så vi må jo på en måte overstyre dette sammen med hjemmesykepleier. Toini:

    9. Ja, mamma må ned trappa og vaske tøy og når hun skal ut. Hun er på dagsenter 2 ganger pr uke. Trives godt, men hun er dement og vi vet ikke helt hva som rår i hodet hennes nå for tiden. Er opp ned. Noen dager rører hun fælt om gamle dager. Men kjenner oss igjen og sånt da…Men er mange lange dager der hjemme da…frodith:

    10. Hei, ja tenker og tenker. Vi vet ikke om hun får plass da, men kanskje lurt å sette i gang før det er for sent. Ting tar tid og hun blir ensom i det store huset med lang trapp ned i kjeller og vaskerom. Vi må ta den avgjørelsen. Vi barna sammen med hjemmesykepleiet. Hun er dement og vi må nok overstyre. Pr. I dag vil hun ikke flytte. Så kjempevanskelig beslutning. Vondt i hjertet….Etdiktomdagen:

    11. Mamma er helt frisk i hodet, men mye fysisk nå. Håper noe av det bedrer seg, så hun kan være hjemme litt lenger. Skjønner at hvis hun er dement er det best på sykehjem kanskje. Mer trygt for deg også 🙂

    12. Bra din mamma er frisk i hodet…Tja….hun trives i huset og masse minner der….vil sykdommen bli verre hvis vi flytter henne….forferdelig dette…omsorgsbolig synes jeg ikke passer for en som er dement, det er som en hybel. Og det er ubjent, så blir jo samme som nå….men er hun syk nok for fast plass, tja….Dette er overhodet ikke lett. Tenker 1000 spørsmål og har infen svar…Men vi har sendt en mail ti, tildelingskontoret og bedt om et møte…så da får vi kanskje et par svar….enn så lenge bekymring. frodith:

    13. Forstår at det med mor er tungt for et slik valg må jeg også ta ettersom kona mi blir dårligere. Hun har alzheimer. Så har jeg også foreldre på 91 som foreløbig klarer seg hjemme.

    14. Ja, tungt valg. Det bekymrer meg meget mye….og vinteren er en tøff tid. Skal hun sitte hele vinteren i det store tungvinte huset…hva oppfatter hun egentlig selv nå…I tankene er det mye fra før i tiden og føler at hun er mer og mer der nå….vi får vente på møtet med tildelingskontort og høre hva dem sier. Vi har sendt mail og en søknad om omsorgsbolig har vi inne….men jeg føler at hun har ikke noe i en omsorgsbolig å gjøre men trenger mer hjelp….Atle Lundhaug:

    15. Heia <3 så fint du har pyntet, likte veldig godt lyset ditt 🙂 ja det er Ikkje lett og bli gammel, vi skal vel der alle en gang..men trist er det..håper det går bra med din mamma <3 klem

    16. Ja, triste greier. Men de gamle får bra hjelp hjemme for tiden. Det er lagt opp slik….tusen takk, lyset var kjekt…tenne i morgen. Tror neg kjøpte det på Europris, var kjekt….mammatileithjertebarn:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg