Fredag er min blogg hørselblogg

 Som dere vet så er fredag i min bloggverden, øremerket hørsel.

Ensomhet ….

Det er et grusomt ord. Det er trist å være ensom, men enda verre å være ensom og hørselhemmet. Min far som jeg arvet dette fra, var nok meget ensom på slutten av sitt liv. Han hørte mindre og mindre. De siste årene han levde hørte han nesten ingen ting. Han døde døv. Min måte å kommunisere på med pappa var å skrive lapper. Jeg skrev, han leste…Helt til han ble lei….Til slutt sa pappa, nå gidder jeg ikke mer, du behandler meg som jeg skulle DUM. Det var han ikke, han var meget intelligent og krystallklar helt til han døde 87 år gammel.

Jeg føler også ensomheten på kroppen, enda jeg har jobben min og stor familie. 

Det å sitte sammen med andre og ikke kunne delta i en samtale gjør noe med meg. Jeg trekker meg tilbake. Og blir ganske stille,….Da er det bedre å trekke seg tilbake enn å sitte der som en tulling. Jeg har det mange slik på jobben nå….Det er verre enn før. Vi har et lite spiserom og altfor mange mennesker spiser samtidig og det blir det støy av. Og altfor mange forskjellige samtaler å følge.. Til slutt så holder jeg på å tørne føler jeg…Triste greier, noe som skulle være lystbetont blir rett og slett et ork….Ensom blant mange…

Men jeg prøver å si ja til ting på fritida mi, føler at det er viktig. I går var jeg bedt til min svigerinne på hygge og mat. Vi var 6 damer. Det var trivelig. Jeg kunne også delta i samtalen. Det var en samtale og ikke mange samtidig. Og dette var i en stue. Lyden er annerledes det enn sterile kontorer…Det hjelper for lyden, med tepper på gulv, gardiner og alt det vi har rundt oss. 

Nå er det helg, jeg skal ut i skogen på tur. Det er det jeg elsker ❤️

#døvhet

#ensomhet

 

16 kommentarer
    1. skjønner hva du mener,men jammen godt du er sosial hjemme da 🙂 det er flere her som jeg bor som hører meget dårlig,for alle er det ikke nok med bare et vanlig høreapparat så jeg hvet hva dei føler i store forsamlinger,håper du får beholde den hørselen du har og ikke ender opp helt døv da 🙂 kos deg i skogen,jeg koser meg med dukkehuset mitt

    2. Er nok et stort handikapp å ikke høre når det kommer til sosiale settinger… Jeg liker jo ikke å prate med mange av gangen, blir sliten av å forholde meg til mange (etter jeg ble syk).. så jeg velger heller å treffe ei venninne av og til enn å være med på samlinger av ulike slag..
      Jeg har jo mannen min så jeg føler meg jo ikke ensom..og heldigvid trives jeg godt alene også…også er jo blogginga litt sosial da :)) Skulle jo vært mer tilrettelagt i pausene på jobben din ..men du hadde vel følt på det om det skulle tas spesielle hensyn også tenker jeg… God helg og kos deg i skogen<3

    3. Tusen takk, et høreapparat fungerer ikke i store forsamlinger. Det dekker bare 1,5 meter…Rundt et lite spisebord er greit…Mange mennesker får også dårlig hørsel fra 70 + er vanskelig dette. Man pøser på med informasjon, men det er den som hører dårlig som lettest forstår seg selv….viktig å komme ut, tv og radio er ikke nok dersom man bor alene….og fruensvilje:

    4. Tusen takk, ja bloggen gir meg masse energi..Og det er bra. Hørseltap er vanskelig…det koster for mye krefter å konsentrere seg om mange i en samtale. To går fint. Rett over hverandre, sidesnsnakk går ikke da jeg må se munnen…Fint du hygger deg med ei god venninne. Og du har mannen din. Det gjør at man blir mindre ensom….Tilrettelegging i pause gidder jeg kke mase om…Jeg kommer til snart å spise mine brødskiver ved pulten…for dette gidder jeg ikke. For det gjør noe med min selvfølelse som ikke er bra føler jeg….Ha en fin helg ??????annebe:

    5. Uff..ja..blir fort ensomt når man føler man ikke får fulgt med..og så trist å høre at din far også hadde dette…BRA du kommer deg ut på fritiden, og du må ha en god helg!

    6. Jeg jobber jo i et miljø hvor det ikke er så mye bråk, for det er mange døve der, og mange som bruker tegnspråk. Det er jo en del hørende der også, men veldig mange bruker tegnspråk, eller i det minste tegn og tale, så da er det jo greiere for de hørselshemmete. Jeg blir sliten selv av mye folk i pausen jeg, selv som hørende. Så jeg velger av og til å være alene på kontoret. Eller gå en tur med EN…Men jeg velger det jo selv. jeg KAN sitte med de andre. Jeg bruker tegnspråk hele dagen 🙂 Ha en fin helg <3

    7. Tusen takk, ja trist med pappa. Han var veldig isolert i msnge år. Mamma og pappa kunne ikke kommunisere på en grei måte…Pappa ble uføretrygdet rundt 55 år…det er tidlig og lenge å gå for seg selv…Ønsker deg en flott helg…dvergpinschere i mitt hjerte:

    8. Ja det er helg og jeg ønsker deg en flott tur i skogen 🙂
      Det er trist å lese…………… for mange har det nok slik som din far hadde det og som du har det.
      Min mor har det slik………..men hun har høreapparat som hun bruker for det meste………..
      Å kjenne ensomheten på kroppen midt mellom alle rundt seg, er ganske tungt.
      Ønsker deg god fredag og god helg og sender en klem over <3

    9. Tusen takk, høres ut som en grei ordning å gå ut en tur eller ta pause på kontoret…En pause skal. Jo lade batteriey ikke tømme det helt. Jeg beundrer din jobb, det virket tøft og detver flott med din energi i dette…God helg, slapp av og kos deg…frodith:

    10. Tusen takk for gode ord….være blant folk og enda kjenne ensomhet er bare grusomt….Mange har det nok slik som jeg beskriver dette…Føler at det er viktig å sette ord på ting..God helg og jeg koset meg på turen, da lever jeg….føler meg normal.God helg og stor klem herfra……Etdiktomdagen:

    11. Jeg forstår at det er vanskelig å ikke føle seg inkludert, pga at man ikke hører alt som blir sagt. Det hjelper kanskje å tenke at du er like verdifull som de andre; for det er du! Og kanskje kommentere: “så fin bluse du har” el.lign. Og spørre opp igjen hvis du ikke hørte svaret på kommentaren. Jeg tror man blir veldig sliten av å mangle en av sansene våre. Folk i ditt nærområde burde lære å forstå og ta hensyn. Godt at du var i godt vennelag forleden! Og skogsturer er et himmelrike! Ha en god helg! Klem fra meg

    12. En tur i skogen er medisin for sjelen <3
      Og jeg kan forstå hvor vanskelig det kan være i pausene ja. Kjenner igjen fra da jeg jobbet i barnehage, og hadde pause med 15 damer samtidig. Det plaget meg så mye, at jeg til slutt fant et kontor å ha pause i. Jeg hører godt. Men når så mange damer er samlet, så blir det litt for mye lyd.
      Senere har jeg lært at det er min ME som plaget meg. Jeg er lydsensitiv, og oppfatter 15 "kaklende" damer som støy. Dette har blitt verre med årene. Så jeg har ofte tilgjengelig lyddempende plugger til ørene, til påkommende tilfeller.
      Jeg arrangerer treff for single hver 3. uke, og det kommer mange mennesker der. Og jeg har valgt å ha dette på et sted hvor de ikke spiller bakgrunnsmusikk. Dette for at jeg selv skal klare å henge litt med 🙂
      Ønsker deg en riktig god helg <3

    13. Tusen takk, det er veldig slitsomt og sårbart å høre dårlig…jeg sliter hver dag….Ikke noe greit i det hele tatt…Egentlig best å være alene da føler jeg meg ikke ensom….takk for tips, nyt dagen….mimremor:

    14. Tusen takk, ja det er mange årsaker til at det blir støy. Skjønner ditt tilfelle…Når du begynte å bli syk og ikke viste hva det var…Men at ut du følte at ikke dette ble riktig for deg…Så stillhet i skogen er min lykkepille..Jeg jobber litt i hodet mitt med denne gruppen som du har slik at man kam få til treff og bli kjent med nye mennesker og få venner der ute….Takk igjen og fin dag som du kan. ??Eva:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg