Dro på legekontoret i dag

Arkivbilde

 

God mandag!

 

Jeg har hørt veldig dårlig den siste tiden. I hele sommer egentlig..Men det har vært sommer og dagene går. Jeg har vært på konserter. Det spilles høyt! Så der har jeg ikke hatt noe problem, men heller brukt hørselvern. Det må til. Men slike vanlige samtaler særlig innomhus har blitt vanskelig..Men sånn er livet mitt, den ene dagen hører jeg ok. Neste dag i regn og tåke hører jeg nesten ingen ting. Og i små rom med masse folk og lite på veggene og murvegger og slikt – da er akustikken utrolig plagsom. Det smeller i ørene og samtaler er vanskelig. Så dagene har gått opp og ned og det har vært litt kjipt. En litt tråkig sommer..på det området. 

 

Men da jeg var i Oslo her om dagen og alt bråkte inn i ørene mine og jeg fikk ikke 5 sekunder ro..Da tenkte jeg dette går ikke lenger. Ta tak – skriv lapp! 

 

Lappen ble skrevet, og lagt synlig: “Dra på legekontoret og bestill legetime til skylling av ører”. Så i dag mandag så gjorde jeg det som stod på lappen.  Men jeg fikk ikke time, men enda bedre  – de kunne hjelpe meg med det samme. Det var nesten som å vinne i tipping. Hvert øre ble skyllet tre ganger. Det var ikke forstenet voks, det visste jeg. For jeg bruker olje i ørene minst en gang i uka som løser opp slikt. Men likevel så blir det vokspropper og disse var store denne gangen. Det som kom ut av ørene etter gjentatte skyllinger var digre klumper med voks. Så ikke rart jeg nesten ikke har hørt noen ting i sommer. Jeg kunne jo laget egne talglys for en hel vinternatt.

 

Hun som skyllet ørene mine ble like sjokkert over det som kom ut av ørene som meg, og ble nesten like glad som det jeg ble. Hun reddet meg slik at jeg får bedre dager utover og når hun så min glede så gjorde det nok hennes mandag veldig fin tror jeg..❤️ Nå har ikke jeg snakket med så mange folk etter dette, men regner med at det er tilbake til “normalen” igjen. Normalt for meg, men ikke for dere med bra hørsel! 

 

 

Ta vare på hørselen din – det er veldig trist uten…

 

22 kommentarer
    1. Åh, så bra at det bare var voks som skulle ut, og at hørselen din generelt ikke hadde blitt dårligere enn den er. Hadde en periode hvor jeg trodde hørselen var blitt dårlig, jeg også. Fikk sjekka og skylt. Og den opplevelsen av lyd etterpå husker jeg. Alt ble så tydelig. Hørte fuglesang til og med🤗 I fjor høst fikk jeg øresus. Fikk sjekka. Hørte faktisk dårligere enn jeg gjorde før, mente de, så må være obs. Kommer snikende, gradvis dette🙄 Tror jeg skal sjekke igjen i høst. Foreløpig mener jeg sjøl at jeg hører godt nok, men……

      1. Veldig masse voks som måtte ut. Det er helt grusomt og det klør også masse i ørene hele tida av voksen.
        Den kommer ikke naturlig ut når man bruker disse apparatene. Som du sier så kommer det litt snikende.
        Men jeg er jo født slik, men vet mange sier det som du sier. Men det hører med til alderen også. Dessverre.
        Men en skylling i ny og net er bra for de med normal hørsel også vil jeg tro. Og sjekke hørselen er viktig.
        Og bruke apparater når man har redusert hørsel.

    2. Så flott at du fikk skyllet ørene dine, og få høre igjen.❤️👏🏻 Jeg var så glad på fredagen og fikk det gjort. Danset nesten ut av legekontoret. Jeg har ei lita flaske med olivenolje som ble kjøpt på apoteket. Den ble brukt heftig i de to dagene, og så skylling. Var så glad at jeg kunne høre litt igjen. I morgen er det hos spesialist og sjekk av hørselen, og gleder meg til jeg får nye høreapparater. Blir lettere for meg og for andre i familien.

      Enig med deg, at man må bruke beskyttelse når man er på festivaler. Lyden er ufattelig høy, ta vare på ørene. Bruk beskyttelse. Det er grusomt og være nesten døv. Klem og fin kveld.

      1. Ja takk for hjelpen ❤️ Jeg fikk den dytten jeg trengte når du skrev om det her inne på bloggen.
        Man danser ut av døra etter dette. Livet fikk ny mening. Det er tungt å høre dårlig.
        Godt du er i gang og får mer hjelp. Det er masse nytt og man må jo ha et liv også.
        Jeg må også komme meg til legen og så videre. Men får ta en ting om gangen. I dag fikk jeg hjelp for det store problemet og
        det er bra. Jeg følte stor lettelse. Tusen takk igjen og god kveld og klem fra meg 🌺

    3. Så bra at det bare var voks. Sist Gamle Gubben Grå var pH fikk skylt ørene sine påstander han at jeg skrek når jeg pratet normalt. Nå er hsn tunghørt igjen, men påstår at han hører utmerket. Det et bare alle andre som mumler….

      1. Ikke sant, sånn er det jo. Han trenger kanskje en ny øreskylling. Det hoper seg fort opp med ørevoks når man
        har det problemet. Det var det jeg merket også, det hørtes som folk stod og skrek til meg.
        Men det trykker på nerven og da blir alt helt snudd opp ned.

    4. Godt å høre litt bedre når slikt er gjort. Jeg hører jo bra, men skulle gjerne fått gjort noe med tinnitusen som er der nesten konstant. Men overhører den stort sett 😉 <3

    5. Så herlig at du fikk hjelp så raskt!🤗👌🏻
      Hørselen har vi i høyeste grad bruk for!
      Når man har nedsatt hørsel trenger man ikke å få enda dårligere hørsel.
      Nå minnet du meg på noe viktig i dag.
      Takk for det.🥰

      1. Veldig bra altså, har kjent på det lenge at ørene ikke har vært i vater.
        Deilig med øreskyll, livet blir litt lettere å leve da.
        Ønsker deg en fin kveld..:-)

    6. Håper det går bra med hørselen din heretter. Det er mye man ikke kan se på folk. Det er viktig at man bruker hørselsvern på steder hvor det kreves. Bra at du fikk hjelp med det samme. Ha en fin kveld.

      1. God kvelden. Ja, det var bra å få hjelp. Jeg blir sliten når jeg ikke hører hva andre sier.
        Bare grums og man må gjette alle ordene og hører kanskje ett eller to i en setning. Da er det ikke greit.
        Nyt kvelden og God natt…

    7. Kjempebra at du fikk skylt da, og det er noe jeg skulle ha gjort også, for jeg har masse voks i ørene. Har skikkelig angst for at noen er inne i ørene mine. Da jeg var lita (4 år) ble jeg stukket opp, og jeg husker med gru da jeg våknet fra narkosen hvor inni hampen vondt det gjorde.

      Må vel bare krype til korset 😬

      Ønsker deg en superfin mandagskveld, og ei kjempefin og god uke ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Det finnes andre midler. De private legekontorene bruker noe som suger ut ørevoksen.
        Det koster mer, men flere jeg har snakket med synes dette er bedre.
        Prøv da vel. Gå rundt med masse voks er slitsomt..Klem..

        1. Takket være deg fikk jeg ordnet meg time til å få ut fortettet voks i øret mitt på tirsdag. Skal begynne å skylle med olje på lørdag/søndag.

          Til meg smeller det også opp og igjen, og det er fryktelig plagsomt. Akkurat som jeg har væske i øret.

          Nå er timen bestilt, og jeg skal ikke avbestille.

          Ønsker deg en superfin tirsdags kveld ❤😊

          Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

          1. Så utrolig bra du fikk ordnet. Tenkte på deg i dag og håpet du tok tak i dette. For dette er ubehagelig og slitsomt.
            Vokspropper er ikke godt, og når de er forstenet også da. Så bruk olje som anbefalt, da går skyllingen som en lek.
            Du får et nytt liv etterpå. For det er svært ubehagelig å gå slik med den akustikken og bråket og smell i ørene.
            God klem til deg. Bra jobba – Toril <3

      1. Det har vært en grusom sommer, har nesten ikke hørt noe. Bare surr og veldig høy lyd av ting som har vært langt unna.
        Men det som er nærme hører man ikke. Rart…
        God klem..

    8. så godt du fikk hjep på dagen ,dette høres ikke godt ut ,skyllt ørene har jeg aldrig gjort men tenk jeg burde mange ganger for jeg hører vist ikke like godt jeg heller ,skal ta det opp med legen min når jeg er der igjen

      1. Kjekt å få hjelp, jeg begynte å blir sliten av å høre så lite.
        Kanskje du trenger en skylling. Hør med legen din. Du blir tittet i ørene og man ser jo fort
        om det er masse voks i øregangene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg