400 000 nordmenn gleder seg ikke til jul!

 

Det er fakta om man vil eller ikke vil innse dette! 400.000 nordmenn gleder seg ikke til jul! Det er trist, men har man dårlig økonomi og/eller alene så kan man falle utenfor. Man greier ikke å gi sine barn eller kjære en. god jul! Mange er også ensomme i jula og og det er også trist. Julen har blitt et klasseskille! Og for mange er julen blitt en kjøpejul, og har man mistet jobben eller har veldig lav inntekt eller trygd så vil det være vanskelig å følge etter andre i dette juletoget hvor folk sitter med tykke lommebøker! Jeg liker julegaver jeg, men det trenger ikke være dyre ting. 

 

❤️

 

Kjøpe på salg, spare hele året, lage ting og gi opplevelser! Tenker at i år blir det enda flere en disse 400.000 som gruer seg til jul, renta stiger, strømprisene skyter i været og folk har mistet jobben eller er permittert. Triste greier. Jul skal være glede og kos! Men jeg skal også være 100 % ærlig. Jeg likte jula bedre da jeg var gift og ungene var små! Det var veldig koselig. Nå liker jeg på en måte hele måneden desember og jeg liker hverdager best. Men jeg elsker å ha fri til å gå turer i skog og mark! Jeg elsker også å kose meg her hjemme med god mat og godt i glasset!

Men jeg ser den at folk er ensomme i jula og sliter og korona gjør også saken mye verre. Vi har her i Fredrikstad hatt i alle år juleselskap for for de som ikke passer inn i A4 livet. Det er avlyst, i år som i fjor! Tenker at mange synes det er forferdelig trist og vet ikke helt hvor man skal gjøre av seg, det er ikke bare å be folk hjem til seg heller i disse dager. Da vi lever i et strengt regime! 

 

Vet ikke helt konklusjon på dette innlegget jeg. Men eneste jeg kan si er man må be om hjelp til andre mennesker! Prøve å tenke positivt og finne indre motivasjon! Ikke enkelt dette og jeg tenker at dem som orker og kan bør være mest mulig ute i naturen og finne energi og finne litt lys..Det er gratis for de fleste av oss og frisk luft gjør oss godt! Selv om det er jul og korona så er det lov å være ute i julen. Jeg går selv lange turer hver julaften og hvis kirken er åpen går jeg også innom der. Vet ikke hvordan det er i år, det det er annerledes enn tidligere. Men jeg finner også fred ved å på en kirkegård og se alle lysene som brenner. Det gir en veldig indre ro ❤️

 

 

Husk to ensomme sammen er ikke ensomme lenger…

 

 

 

16 kommentarer
    1. Jul er bare trist om man ikke kan glede seg! Det er mange grunner til at så mange ikke gleder seg til jul – jeg tipper nok at ensomhet og dårlig økonomi er de største årsakene! Jeg har alltid vært ei julejente, men de siste åra har jeg faktisk nyti veldig – selv om jeg er aleine! Jeg gleder meg til fri i halvannen uke – gjett om jeg skal være mye ute da! O julelykke….! Jul er for meg fri og frihet – varme og omsorg! Klemmer <3

      1. Veldig bra svar, man må lissom ta litt tak i seg selv også tenker jeg.
        Men økonomi er trist, når man må sammenligne seg med andre. Det toget har jeg hoppet av for lenge siden! <3
        Ut på tur er deilig og det nyter jeg masse av i jula. Trives man ikke alene må man også jobbe med det hele året tenker jeg, det er litt sent å begynne med det 3 dager før jul! <3 klem..

    2. Det er mange som gruer seg ja, og jeg som også alltid har vært glad i jul, gleder meg mest til hverdagen er her igjen.
      Og jeg er flink til å finne det positive, så da kan jeg godt forstå at andre sliter veldig.
      Jeg nyter mest adventstida jeg også, og har i utgangspunktet ikke noe å klage over, for vi er to 🥰
      Men savnet etter unger og familie gjør at det blir litt tungt likevel.
      Som du sier, å komme seg ut hjelper veldig, så jeg er glad dette regnværet skal gi seg og vi skal få bedre vær mot jul ☺
      Fint innlegg! Kos deg videre, du er flink til å komme deg ut, og nyte ting alene, og det er så bra! Klem 🙂❤

      1. Det mange forskjellige årsaker til at mange mennesker ikke gleder seg til jul ❤️
        Det gjør trist å tenke på ❤️
        Tusen takk, jeg prøver alt jeg kan å finne gleder over det hele. Ute og inne og masse i naturen.

    3. jeg tenker att tv og radio hauser opp jule veldig mye ,der snakker dei om alt fra julemiddagen til kakene og gavene klærne osv ,jeg tror det gjør ting værre for dem som har lite,tenk om media heller kunne fokusert på hvordan en kunne lage seg fine juleminner på et lavbudskjett,da hadde dei hjulpet mange tror eg

      1. Ja, enig i dette. Så på nyhetene der var det ung jente som ble intervjuet. Hun handlet for 10.000.- i julegaver.
        Jøss tenkte jeg, hvor får du disse pengene fra….

    4. Det å være alene i jula føles utenkelig. Jeg er heldig å ha stor familie.
      Men jeg vet selvfølgelig at mange er ensom og lei seg i jula. Trist å tenke på.

    5. Jeg er heldig og har stor familie rundt meg.
      Og jeg gleder meg og setter pris på det jeg har.
      Og nå ser det heldigvis ut til at den ene familien som har hatt korona blir «friskmeldt» før julaften.
      Tenk og være glad for å ha testet positivt. Men nå var det siste frist.

    6. Fint innlegg😚
      Jeg hadde familien på julemiddag på torsdag jeg, og etter det har jeg senket skuldrene veldig.
      Jeg bare koser meg nå om dagen.
      Av en eller annen grunn pleier jeg å få en periode med nedstemthet og triste tanker i julestria. Enda jeg ikke har noen som helst grunn til det, og det har jeg aldri hatt heller. Jeg tror det har med alle forventningene alle har.. og de gode minnene fra egen barndom, og som du sier, årene da ungene var små.
      Det store julegavepresset har jeg sluttet med, og det samme prøver jeg å gjøre med stresset. Jeg er heldig og har familie å være sammen med så mye jeg vil i jula. Ikke alle som har det nei. Og det er trist.
      Klem😚

      1. ❤️Tusen takk, ja er mange grunner til at mange ikke gleder seg til jul!
        En ting er jo å ikke la seg stresse med av andres innkjøp og mas. Lage seg noe eget i sitt hjerte.

    7. Dette innlegget traff meg, jeg har gruet til jul i 10 år nå, i 2011 fikk mannen min en demensdiagnose, 68 år gammel. Denne beskjeden fikk vi i adventstida, og det ødela jula for oss begge det året. Nå har han vært borte i 3 år, og advent og jul er blitt noe jeg alltid gruer for, har ingenting med dårlig økonomi eller ensomhet å gjøre, bare fryktelig dårlige minner. Jeg savner han fortsatt ♥️

    8. Leit at det ikke kan være en glede. Jeg synes vi skal senke kravene til oss selv og nyte stemningen, stearinlys i kvelden og det å ha livet eller hverandre. Ensomme har det jo verst, og det er trist når juleselskap blir avlyst. Håper de viser masse kos på tv i hvert fall, det kan trøste alle. Klemsiklem 🙂

      1. Vi burde ta jula litt.tilbake! Være sammen (i år litt vanskelig)
        De små ting, små gleder og masse kjærlighet! Men ikke så lett….Man kjøper seg fri på en måte!
        Klem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg