Dårlig hørsel og telefon og sånn

 

God fin dag mine venner! Som regel er dagene mine fine, selv med veldig nedsatt hørsel. Man lager seg gode dager ut fra der man er i livet! Man slutter å tenke på hva vanlige mennesker digger i livet sitt. Når jeg sier vanlige mennesker så mener jeg de som har normal grei hørsel. Men det som gjør dagene mine ugne er at folk skal hele tiden fortelle meg hva jeg gjøre for å få et godt liv. Livet mitt blir ikke bedre enn det er tenker jeg..om jeg får 1000 gode råd av de som har normal hørsel!

 

Mange av de “vanlige” tenker at bare jeg kan prate i telefon blir jeg lykkelig. Jeg kan fortsatt prate i telefon jeg. Det går greit det men korte og enkle samtaler. Kan snakke lenger også, man da må jeg øke det med å konsentrere meg og konsentrasjon bruker krefter. Det vet vi alle. Alle har sikkert vært på en forelesning og synes det er så gøy til å begynne med for det går lekene lett. Etterhvert blir man mer sliten i hodet og kanskje trøtt og da koster det litt mer krefter på å få med seg det som blir sagt. Enda flere timer utpå dagen så begynner du å bli sulten, plutselig begynner fokuset å vandre til andre ting. En time til etter maten så kommer trøtten og foredraget du hører på har mistet litt sjarm, du begynner å glippe med øynene og tenker, du hvor deilig det hadde vært med en strekk nå..Skjønner du hva jeg vil? Svaret er konsentrasjon, den passer best i korte økter.

 

Poenget her er at det er vanskelig å holde fokus over lang tid. Det er jo slik med oss som hører dårlig, vi må konsentrere oss fra vi står opp om morgenen til vi legger oss, så hvorfor skulle man bli mer lykkelig av å kunne skravle i telefonen. For meg så ser jeg ingen lykke i det, jeg blir like glad i en sms eller på chatten av gode venner! Det er jo det at noen tenker på deg og vil deg vel som gjør deg lykkelig. Men det er greit å bruke telefon til å ringe en gammel mor eller far, eller en venninne som bor litt langt unna (kanskje)..Poenget mitt er igjen jeg blir ikke mer lykkelig av å prate i en telefon.

 

Jeg synes faktisk det er gammeldags å prate i telefon. Hvem tar opp telefon og ringer til en taxi lissom, det er jo masse finne apper der ute. Og det er mye sikrere for man får hele tid beskjed hvor taxien befinner seg. Jeg synes faktisk det er veldig gammeldags å ringe til et firma når jeg lurer på noe. Jeg googler heller nettet og ser hva jeg finner på deres hjemmeside og finnes ikke svaret der så sender jeg en mail eller en SMS.

 

Jeg synes faktisk det er gammeldags å booke time hos fastlegen via å ringe. De fleste steder sender man faktisk et forespørsel via nettet og får svar mye raskere enn om man hadde ringt! 

 

Jeg synes faktisk det er gammeldags ringe ned til naboen om jeg lurer på noe, jeg tar heller på meg skoa og går ned i gata her og ringer på døra hans. 

 

Jeg synes faktisk det er gammeldags å ringe banken hvis jeg har problemer, da chatter man heller på nettet! Og får et godt svar i løpet av få minutter!

 

Ja, jeg vet faktisk at bruker man høreapparater så kan man koble telefon rett inn i disse apparatene. Men hva så, det gjøre meg ikke mer lykkelig – det finnes et hav av andre mulighet for å få tak i det svaret jeg ønsker tenker jeg. Det er svaret som jeg trenger ikke om det er via en stemme eller om jeg leser det. Det er meg klinkende likegyldig. Men jeg tror jeg vet hvor folk elsker det å prate i telefon. Man kan gjøre flere ting samtidig. Koke mat og prate i telefon.  Gå tur med hunden og prate i telefon (men vanskelig å ta opp dritten da, jeg ser den). Man kan sitte på bussen og prate i telefon med venninna for det er så kjedelig å kjøre buss. Man kan gå i et kjøpesenter og prate med sin mor. For da kan man man faktisk bruke penger og likevel ha gjort en god gjerning ikke sant…Jeg kjører heller ut til min mamma og er hos henne fysisk!

 

Men for oss (meg) som hører dårlig dårlig så trenger jeg ikke gjøre to ting samtidig. Har du faktisk prøvd å skrive alfabetet og tall på en gang. Altså A – tallet 1, B – tallet 2. Det går faktisk fortere å skrive A B C D E F G etc. og 1 2 3 4 5 6 7 etc… Altså en og en ting om gangen! Og en annen ting vi bruker høreapparat vi orker faktisk ikke ha det på hele tida og da hjelper det ikke med 100 apper vi har på telefon som kan hjelpe oss med å få lyden rett i øra. Jeg sliter med sår og eksem og må rett slett ta de av jevnt og trutt for at ørene trenger luft og sirkulasjon. Det blir fryktelig tett og alt mulig rask og rusk elsker å kose seg inne i øregangene. Så jeg tenkte at hvis DU sliter med eksem eller hemorider nedentil så tar du vel ikke på deg en plasttruse og løper maraton! Ikke sant, vi mennesker har alle våre behov og begrensninger så ikke tenk hele tida sånn liker jeg å ha det så da liker du også å ha det slik!

 

Det jeg heller ønsker er mennesker ser meg for den jeg er, og heller tenker. Fy fader for en dame, alt hun får til selv med sine begrensninger her i livet. Det er respekt det, hun er tøff altså. For det er slitsomt når helsa aldri spiller på lag med oss og selv om jeg er et menneske som er glad så kan ikke jeg alltid gå rundt å smile når det uler som besatt i ørene etter tinnitusen eller det verker og klør der apparatene sitter – da er det litt vanskelig til tider å være superglad og smile. Sånn er det vel for alle mennesker – noen ganger har man nok med seg selv og vi som har et handikapp har en stor ekstra bagasje å bære på hver eneste dag!

 

Konklusjon: Men det er greit at folk bryr seg, men vi er faktisk gode på å leve livet vårt på vår måte! Og det er aldri lurt å sammenligne aldersrelatert hørsel med oss som født med dårlig hørsel. Det er to helt forskjellige diagnoser!

 

Takk for at DU hang med…💜

32 kommentarer
    1. Det er greit at folk kan gi et råd, men vi vet da vel selv hva som passer bedre for oss. Jeg ringer ikke ofte heller hvis det er ikke nødvendig. Liker å skrive beskjeder og skrive email.
      Jeg blir så trøtt under ulike foredrag og derfor jeg er ikke glad å være med på slike:)
      Ha en fin dag!

    2. Jeg tenker ofte Fy fader for ei dame! når jeg leser bloggen din. Jeg tenker sjelden på at du har nedsatt hørsel hvis det ikke blir nevnt I blogginnlegget. Det er da ikke det som definerer hvem du er.
      Det er alltid noen som vet bedre enn en selv hvordan man skal leve livet sitt. Jeg har sluttet å bry meg om slike “gode råd”. Ha en fin dag!

      1. Tusen takk, og særlig gode råd fra de som har normal hørsel! 🙂
        Hørselen er ikke en definisjon på hvilken skapning jeg er på denne jorda.
        Det sier ingenting om jeg er snill eller slem eller noe annet!
        Takk igjen….super kommentar.

    3. Jeg hang med. Følte meg litt gammeldags der et øyeblikk, for jeg er en av dem som enda ringer taxi, banken etc.. jeg opplever at det oppstår mindre komplikasjoner når jeg prater med folk. Jeg liker ikke å bli oppringt, men det har ikke med nedsatt hørsel å gjøre. Det har med at når jeg ikke er forberedt på å måtte prate med folk så får jeg en sånn stress/angst følelse. Hvis venner ringer så hender det at jeg ikke svarer, jeg chiller noen minutter og så går jeg på balkongen med en røyk og ringer tilbake. Jeg liker å få meldinger og ta ting på chat, det er mer behagelig. Når det gjelder lyd, så er det veldig fin lyd på den nye mobilen min, er jo reine skjære stereoanlegget. Likte den kommentaren din med hemorroider og eksem, haha.. plastruse 😂 men helt klart forskjell på å være født med nedsatt hørsel, hull i tromhinner og sådan, og nedsatt hørsel med alder.. men du, jeg har aldri vært plaget med tinnitus, det har begynt å komme innenfor siste par årene, heldigvis ikke ofte og ikke så høyt. Kom det med årene hos deg, eller alltid hatt?

      1. Tusen takk for at du hang med. Det er faktisk veldig vondt å bruke
        høreapparat, derfor sammenlignet jeg med plasttruser og løping og underlivet…hehe.
        Så jeg tenker på å kutte dem ut etterhvert, for det er mer smerter enn det som er positivt
        mange ganger..Jeg merket det for et par år siden at det har kommet mer og mer og høyere og
        høyere. Fakstisk helt jævlig slitsomt. Så da hører man jo enda dårligere når det uler
        høyt i mine ører. Et godt tips, bruk appen Svippr til taxi og du vil aldri angre…Ha en vakker dag! Og takk igjen for
        fin fin kommentar. Klem <3

    4. Så herlig innlegg! Skrevet rett fra hjertet, slik jeg leser det. Og nei, jeg tar ikke på plasttruse og løper maraton 😀 hehe…den var fin 🙂

      Forstår godt at du blir lei å få råd av folk som hører godt. Hadde ikke tenkt på å gi deg noen råd i det hele tatt jeg. Du er jo en person som virker å klare det utmerket også med dårlig hørsel. For meg så virker det som du finner løsninger på det meste, og klarer å ha gode dager på tross av.

      Og tinnitus vet jeg også mye om, og det er slitsomt!

      Hvorfor i all verden er det noen som alltid føler at de må gi råd? Har noen slike jeg også, og det gjør faktisk at jeg ikke har lyst til å ha så mye kontakt, for det blir så slitsomt, og jeg blir ofte lei meg etterpå.

      Takk for et supert innlegg i dag også! God klem <3

      1. Tusen takk, her kom det rett fra levra. For det å snakke i telefon er ikke
        fasiten her i livet. Og som sagt, selv mine barn som har super hørsel bruker
        apper til alt.
        Gode råd er fint å fra de som hører dårlig, friske mennesker med god hørsel kan ikke
        gi meg råd hvordan livet mitt skal være… Det å bruke høreapparat er faktisk
        veldig vondt, det gnager i ørene fra morgen til kveld <3

            1. Huff 🙁 Mannen min hører litt dårlig på det ene øret, og han hører ikke høye lyder så godt.Så hvis jeg snakker høyere når han ber meg gjenta, får jeg beskjed om å ikke snakke høyere i lyd, men lavere i toneleie, for da hører han bra. Han hører ikke så mye fuglekvitter 😉

              Han må nok ha høreapparat etterhvert ja. Gikk ikke å svare mer etter siste svaret ditt, så jeg redigerte dette 😀

            2. Det er mange forskjellige typer med nedsatt hørsel. Mange kategorier.
              Jeg kan fint høre enkelte fugler, andre ikke. Gjøken hører jeg ikke lenger og ikke gresshopper.
              Kanskje han etterhvert bør han få seg et høreapparat på den ene øret! 🙂

    5. Jeg hører dårlig selv, det er aldersrelatert og for mye bråk på jobben. Kan levende forestille meg at det ikke kan være enkelt alltid, men du er en skikkelig tøffing som gjør det beste ut av det. For det er ikke alle som gjør, mange setter seg ned å synes synd på deg selv.

      1. Tusen takk skal du ha, jeg prøver å gjøre det beste ut av det egentlig. Men jeg blir lei meg når man blir behandlet annerledes…Jeg er meg, men bruker bare andre måter til å finne svar på ting og tang!
        Ha en super dag….God klem.

    6. Støtter innlegget ditt fullt ut. Er selv født med nedsatt hørsel. Har heldigvis ikke fått gode råd for uansett tar jeg de ikke til meg! Høreapparat sluttet jeg med på 90 tallet fordi jeg er allergisk mot plast, og fikk eksem. Kan godt skravle i telefonen på FaceTime med døtrene, men bruker da øreklokker. Går veldig greit. Som sagt vi finner ut det meste via data, eller sender e-post. Nå har vi en vanskelig hverdag med å forholde oss til de som bruker munnbind. Ting går seg til og vi gjør det beste ut av det. Klem

      1. Tusen takk, det er eksem jeg sliter med også. Har hundrevis av kremer og salver og ingenting hjelper!
        Munnbind og dårlig hørsel passer ikke i hop, det er helt håpløst.
        Og poenget mitt var jo at man kan ha et godt liv og finne ut av ting og tang om man ikke ringer og ringer døgnet
        rundt. Noen mennesker skjønner ikke det….
        Ha en fin kveld, klemmer på.

    7. Må bare si at jeg skjønner godt hva du snakker om – selv om jeg ikke har nedsatt hørsel. Folk har en tendens til å skulle pushe sine liv & lyster over på en – så jeg tenker du traff spiker´n på hodet temmelig godt med utsagnet om at “når jeg liker å ha det slik, da liker du også å ha det slik!” (eller noe sånt)
      Ellers må jeg si at jeg er nok enda der at jeg foretrekker å ringe hvis jeg skal ha tak i taxi, bank e.l..men utover det FORDRAR jeg ikke å snakke i telefon..har aldri gjort det – for jeg liker å se folk i øynene når jeg snakker med dem. Det veit vennene mine, derfor går det kun i meldinger her – dersom det ikke er noe superviktig, der de trenger kontakt med meg på sekundet =)

      1. Ikke sant folk legger sitt eget liv i tankene når man skal komme med råd. Det går jo dårlig. Vi som er hørselshemmet kan ikke leve 100 % som vanlige mennesker med normal hørsel. Da må høreapparat fungere maksimalt og man må ha det på hele tiden. Det orker ikke jeg…for det gnager sinnsykt mye i ørene, rett og slett vondt å ha dem på. Så sier seg selv at jeg ikke gidder å ha dem på hele dagen og hele kvelden.
        Jeg også liker å se de folka jeg skal prate med og gjør jeg ikke det så funker det med SMS eller chatten….@
        Klemmer og takk for fin tilbakemelding 🥰

    8. Ja, jeg hang med, selvfølgelig! Du må gjøre det som faller deg naturlig – akkurat som jeg gjør sjøl. Det virker som om du automatisk har måttet bli mye mer “elektronisk” – og det er jo bra! Jeg ringer fortsatt noe, men ikke like mye som før! En skal bry seg OM andre, ikke MED hva de gjør! God klem <3

      1. Tusen takk, jeg liker å ordne ting gjennom mobil eller nettet. Man trenger ikke ringe og mase på folk. Jeg blir i hvertfall mye mer stressa av en telefon som ringer enn en melding eller sms..
        Lærer mye av gutta mine vettu…De er rå på det tekniske!
        Folk trenger ikke bry seg så mye med hvordan en hørselshemmet skal takle det normale mennesker gjør, for det greier vi ikke. Men vi finner andre veier å gå!
        Men å være medmenneske er noe annet <3 klem…

    9. Jeg hang absolutt med, og digger det du skriver her 🙂 Så ærlig og realistisk og jordnært! Og jeg er veldig enig i at det som regel er bedre å finne ut av ting via chat og nett. Det er mindre energikrevende, og det er lettere å forstå, spesielt siden man kan lese svar og begrunnelser flere ganger. Å konsentrere seg sammenhengende over lengre tid er veldig slitsomt. Jeg kan bli skikkelig utmattet av det, og kan tenke meg at det fungerer på samme måte for deg.

      1. Tusen takk, det er fryktelig kjør å konsentrere seg fra Norge til kveld.
        Man blir ødelagt i hodet. Men hjelper å være ute og gå, da får man ryddet hodet litt.
        Må hele tiden tenke energi ja, alt fra en kort dusj til morgenen…
        Glad du hang med og skjønte hele settingen her!

    10. 😀
      Jeg ringer fortsatt og bestiller time hos legen min fordi jeg føler at DA har jeg kontroll på det. Apper er greie de – selvfølgelig – bare man blir vant til å bruke de. Litt av gangen, tenker jeg, som nettopp har sagt opp fast-tv og skal over på apper i tv 😀
      Det har blitt mye enklere å finne frem på nettet heldigvis.

      Det er slitsomt kan jeg tenke meg. Og slitenheten som følger med konsentrasjonen. Man blir sliten…Jeg vet noe om det pga min trang til forutsigbarhet… når den glepper glepper også jeg… og støy er forferdelig utmattende til tider..
      Og da forstår jeg bittelitt hvordan du kanskje kan ha det, selv om det nok er bare en bagatell i forhold. Men jeg er ikke født med det, og har ikke hele mitt liv hatt det slik…
      Du har dårlig hørsel 24/7 – eller du bruker høreapparat…Plagene som kommer etter hvert..

      Av og til må man bare koble ut… Som du sier; en kan ikke smile hele tiden… men mye smil blir det 😀

      Lag deg en fin ny dag 🙂 klem

      Jeg hverken tenker eller ser på deg som om du har nedsatt hørsel. Og selvfølgelig er det hensyn man må ta, som man blir gjort oppmerksom på…

      1. Tusen takk for flott kommentar. Det er ikke enkelt, et høreapparat er aldri redningen. Man hører litt i en samtale.
        Men ikke med mange og ikke med avstand og ikke i møter.
        Det er ikke som å bruke briller. Ser du dårlig så bruk briller. Det fungerer jo på en helt annet måte.
        Nei, det er tråkig…Men har jo ikke noe valg vet du! <3 Klem til deg..

    11. Veldig kloke ord fra deg igjen. Ja, det er bedre å stikke over til naboen enn å bruke telefonen. Vi trenger jammen annet enn bare den skravletelefonen. Skjønner jo at man blir sliten av å konsentrere seg hele tiden. Ha en finfin dag i januar. Klemsiklem:)

    12. Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg ikke tenker på at du har nedsatt hørsel, bare når du selv tar det opp i et innlegg blir jeg minnet på det. Det er utrolig slitsomt når andre “liksom” vet hva som er best for en, eller hvordan man skal leve eller bruke livet sitt på. Orker ikke sånt jeg. Hvis jeg kan unngå å ringe noe sted gjør jeg det, bruker heller selvbetjeningstjenester å bestiller via mobilen eller nett. Selv har jeg til tider kraftig tinnitus, som forstyrrer hørselen min og det er ganske plagsomt. Det går greit, men jeg må ofte be folk snakke høyere spesielt om det er flere i rommet som snakker samtidig.
      Håper du har og fortsatt får en fin tirsdag, klem 🥰

      1. Tusen takk, man blir trøtt på de som hører normalt og alt av råd. Og mange sammenligner det
        også med bestemora si eller mormor..Men denne hørselen er jo helt annerledes..
        Jeg hører jo ikke ting lavt, men jeg hører ikke forskjell på lydene så alt blir en stor grøt!
        Så derfor hjelper det ikke snakke høyere til en som meg. Men klarere og tydligere. Men folk
        hever røsten og gaper nesten..Da hører jeg ingenting! Tusen takk for flott kommentar og ja
        øresus er grusomt! Man hører jo bare bjellene til slutt. God klem 🥰

    13. her kjente jeg meg igjen ,ikke gjennom meg men mennesker jeg kjenner,jeg hører stadig att dei ikke orker store forsamlinger for da blir det bare støy i ørene ,da er det bedre en og en ,men tenker det er helt andre ting som gir glede og lykke i livet og alle må finne sin lykke ,og siden vi er ulike alle som en så blir jo lykke og glede like forskjellige også :=)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg