Ensomhet

Hei og god kveld!

Det kan skrives side opp og side ned om ensomhet. Det er en tabu. Har du ikke mange venner så er du rar eller snål eller vanskelig eller noe. Jeg er mye alene, velger det selv. Liker meg alene. …Men er jo på jobb da, der er masse folk. Men føler meg litt ensom fordi om det er mange. For jeg er ikke den som springer først inn på lunsjen, men springer som regel først ut. Er slitsomt. Så mange samtaler, så mye støy….

Føler meg aldri alene her hjemme. Selv om jeg er alene. Har dere bloggvenner og facebookvenner. Dere er enestående…:-) Ute er det alltid naboer å prate med. Så det er hyggelig. Jeg tar meg tid til å prate når jeg møter folk jeg kjenner. Det er alltid så hyggelig. Liker å gå til byen alene. Kjøper det jeg skal ha og stikker hjem. Før kunne jeg gå i butikker i flere timer. Den tida er forbi. Det er kjedelig synes jeg. Går heller i naturen. Da koser jeg meg…Ensomhet…som sagt, skal ikke utdype dette tema her og nå. For det er for stort og for vanskelig. Folk er forskjellige. 

Leser litt i den nye boka mi igjen. Tidløs visdom.

“Ensomhet er ikke å være alene, men å ikke ha noen å savne.”

“Aller mest ensom kan du være når du aldri er alene.”

 

Fine sitater begge synes jeg. Bildet er fra hagen i dag. En ensom ringblomst.

#ensomhet #tidløsvisdom #venner

20 kommentarer
    1. Jeg bor alene, og er mye alene men trives med det. Ønsker jeg å være sosial, ja da oppsøker jeg andre mennesker. Jeg har heller ikke mange venner, men de jeg har er av den sorten som stiller opp. Føler jeg meg ensom, nei det gjør jeg ikke aldri ;o))

    2. Fine tanker om ensomhet 🙂 Jeg har venninner jeg møter av og til, men helst bare en av gangen 🙂 Før jeg ble syk var jeg med på det meste hytteturer og festlige lag med mye folk..men nå liker jeg som deg å ha mye tid for meg selv..når jeg ikke er med mannen og gutta mine da 🙂 Og ja man kan føle seg mer ensom med mange enn når man er alene.. Nydelig blomst i hagen din <3

    3. Ensomhet er, som du sier, et vanskelig ord. Det er veldig subjektivt. Jeg har veldig, veldig sjelden kjent meg ensom. Men jeg har ingen venner som jeg omgås regelmessig. Men jeg er med på forskjellig og treffer jo folk titt og ofte. Jeg var fabrikksjef i mange år i en større bedrift. Det kan nok mange tro er ensomt. Det hendte det kjentes sånn, men veldig sjelden. 🙂 Så jeg kjenner meg mye igjen i det du skriver 🙂

    4. Ja det er vanskelige ord. Jeg kjenner meg også mye igjen. Jeg liker å være sosial, men trekker meg tilbake for å samle energi. Føler meg sjelden ensom. Har mange venner, men må ha pusteromma for meg selv.

    5. Så nydelig blomst som klamrer seg fast i sommeren….Ja ensom…det betyr ikke å være alene..men å ikke ha noen som bryr seg om deg i det hele tatt…tenker jeg….For man kan være alene uten å være ensom..uten å føle seg ensom…Jeg er nok som deg…liker å være alene…men vet jeg har folk rundt meg som bryr seg…..;-) Ha en god ny dag!

    6. Fine sitater og et stort tema. Jeg føler mec sjelden ensom. Trives heldigvis godt alene, men er jo stort sett sammen med mannen når ikke han er på jobb. Har behov for egentid og kan jeg gå i skogen eller ved sjøen, da har jeg det godt 🙂

    7. Tusen takk, tror vi er litt like der ja. Deilig å være alene, men også vite at man har noen. Nå har jo jeg en kjæreste også. Det er meget bra for meg. Trenger jeg å ringe noen er han der for meg…God følelse…Men å gå sammen med en flokk damer i byen er ikke meg….Toini:

    8. Flott at du ikke er ensom. Jeg er heller ikke ensom, men liker stillhet og skog. Men til og fra. Men er ikke mange som ringer på min dør….Vera Lynn:

    9. Ja, du var nok sosial før du ble syk.Jeg er ikke det. Er det sammenkomster med masse folk trekker jeg meg litt unna. Var nok mer før jeg å. Jeg foretrekker lite folk. Du ser ikke meg på en grillfest med masse drikke og gap og skrik hele natta…..Men som du sier, en person er nok. Liker ikke store venneflokker. Sånn har det blitt. Men er ikke ensom. Nå har jeg jo også fått verdens beste venn for livet. annebe:

    10. Flott at du ikke er ensom. Ikke mange som ringer på døra mi…Sånn har det blitt. Men er ikke ensom, men liker folk. men ikke store horder. Men er ikke ensom. Har mine ting å pusle med, pluss verdens beste venn jeg fikk i sommer…..Han kan jeg ringe til 24 timer i døgnet…dedicat:

    11. Alene er ikke det samme som ensom….. Det er et stort og viktig tema – mange ensomme vil jeg tro! Min enslige onkel sa alltid at han var alene, men aldri ensom <3

    12. Det er mange ensomme mennesker. Mange som feirer julen alene. Påsken. Aldri noen å henge med. Da er man ensom. Jeg har barn og flere søsken så ikke synd på meg. Men skulle faktisk ønske samfunnet kunne legge mer til rette. Tatt opp på facebook noen ganger jeg…Margrethe:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg