Ekte eller falsk kantarell…

Hei, jeg gikk i skogen i går. Ikke at det er noe nytt da, for jeg går flere turer hver dag.

På turen møtte jeg disse soppene. Hva slag er det tror dere. Vokste i felt der det var hogd trær. De lignet kantarell og hadde riller under. Luktet på dem og det luktet også kantarell synes jeg. Men de var ganske flate. Ikke sånne kremmerhus på en måte. Hadde riller under. Mulig jeg må ta flere bilder. Jeg har googlet og lest, men er ikke så meget klokere. Og det var mange samlet. De ligna fargen til kantarell, men jeg turte ikke plukke… Har nok litt angst for å plukke feil sopp. Men jeg trodde jeg kjente til kantarell, men men ute av trening….

Hva tror du.

#kantarell #falskkantarell

16 kommentarer
    1. Nei det tørr ikke jeg heller å svare på..for overlate til de som er litt mer ekspert en meg der….for jeg er ingen soppkjenner…jeg leter bare etter sopp som motiv…hihih…

    2. Oi, det burde jeg ha huska i fra studietiden, men det jeg husker er at sopp kan være lik i form, farge, mønster og lukt for å beskytte seg eller lure andre, så jeg tørr ikke å svare på det. Men jeg må også bare si at bildene var fine:)) ønsker deg en fin og god dag:))

    3. Nei, jeg ble plutselig usikker. Maange år siden jeg plukka sopp, kjøper på butikken….fine motiver ja…:) fin dag til deg.Toini:

    4. Tusen takk, nei man må være 100 % sikker. Jeg er helt ute av trening…bare kjøpt på butikken de senere år…ha en super dag. Orkidedatter:

    5. den der ligner på falsk kantarell,lettere å se om en tar et bilde underfra også,kantarellen er fin og gul og har riller som går nedover en tykk stilk,den falske er orange og rillene går inn til toppen av en tynnere stilk enn den ekte har.Falsk kantarell er ikke giftige ,men den skal være både seig og smakløs ,så den egner seg ikke som mat

    6. Hyggelig å se på og ta bilder av sopp…men jeg kan ikke noe om det så jeg også ar dem stå der di står :)) Fint i naturen og mangfoldet i skogbunnen 🙂 Klem <3

    7. Tusen takk, ja litt grønn jeg å. Sopp er beste å være sikker på. Må ikke tukle med den…fin kveld i heimen.Toril sin hverdag med musikken:

    8. Tusen takk, tiita på stilken. Ser tynn og puslete ut. Er nok ikke ekte. Lagt inn nye bilder nå….Fargen var også litt for dus. Og soppen var litt matt å ta på.fruensvilje.blogg .no:

    9. Nei, utrolig vanskelig. Så masse farlige sopper. Jeg kan ikke huske det var vanskelig å plukke kantarell før, men denne falske er ganske så lik for oss som er grønne. Den så jeg ikke før. Annen sopp kjenner jeg ikke. Siv Svanem:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg