Nedsatt hørsel øker faren for å bli dement….

I det siste har jeg lest mye om demens, alzheimer. Dette på grunn av at mamma har det. Det er skremmende og trist tilstand. Å miste seg selv, ikke kunne ta vare på seg selv. Man forsvinner mer og mer. Enkle ting vet man ikke hvordan fungerer….

Det å høre dårlig kobles ofte til alzheimer og demens. Det skremmer meg. Tenker mye på det. Vi som hører dårlig må prøve å være sosiale, bruke apparat og være ute blant folk. Det å isolerer seg, gjør saken verre. Det å lulle seg inne i en boble er farlig. Det å bli deprimert løser ingenting. 

Litt triste tanker på en morgen, men jeg er ikke trist asså….:-) 

Nå hører ikke mamma dårlig da, hun har meget god hørsel. Pappa hørte dårlig, men var krystalklar i hodet helt til han døde…Men har var flink til å være ute i solen, bruke kroppen sin. Sterk som en bjørn. Spiste enkle måltider og holdt seg slank…Har trua på pappa sin metode jeg 🙂

#nedsatthørsel #dement #demens #alzheimer 

22 kommentarer
    1. Har også trua på din pappa sin oppskrift 🙂
      Min morfar var tunghørt og frisk i hodet til det siste 🙂 Han syklet til båten sin hver dag så lenge han klarte – elsket fotball og las avisene 🙂
      Ja det er jo skremmende med dement og alzheimer. Jeg jobber med de som har slike diagnoser og det er trist.
      Ønsker deg en fin dag, Solveig 😀

    2. Bra du ikke uroer deg nødvendig, men jeg skjønner godt at du leser alt du kommer over. Mannen min fikk diagnosen Levy Body demens for 6 år siden, han er nå ganske langt kommet i sykdommen, men han hører veldig godt 😊

    3. Trodde ikke det hadde sammenheng… men at noen tror folk med dårlig hørsel også har demens.. fordi de ikke alltid får med seg spørsmålet….

    4. Håper i det lengste at det ikke har noen sammenheng, selv om det kanskje kan ha det 🙂 Å uroe seg for «kan» og «kanskje» er ikke noe godt, så håper du nyter dagene her og nå. Mente det overhodet ikke som kritikk, for slik er det av og til for oss alle tror jeg :-)) Tenke, fundere og gruble. Oppskriften til din far passet også veldig godt på min, og på gemalen, finfin oppskrift. Ha en herlig dag 🙂

    5. Diagnosen demens er så sjukt skremmande. Eg jobbar til dagleg med mennesker med denne diagnosen, som har komt ganske så langt i sjukdomsforløpet sitt. Vondt å sjå korleis dei blir til ein person ingen av tidlegare bekjente kjenner.

    6. Ja helt forfordelig sykdom. Og det er ingen kur, bare kan bremse dette i en viss grad. Jeg er skremt. For det er mange demente og det med dårlig hørsel for meg…gjør meg redd. Susanne Moen Øy:

    7. Tusen takk, ja når har jeg besøkt min mor. Lå til sengs i dag. Varmt sa hun…..jeg har trua på mosjon og frisk luft og sunn mat med masse bær. Og et lite glass vin en gang i blant…. :-)Etdiktomdagen:

    8. Ja, har trua på min far jeg. Vi er like……Tenker litt på det og har vært mange oppslag i nyhetene i det siste…hm…Men jeg tror på glede i sinnet og masse sol er sundt og fars oppskrift…..ha en super dag.Jernbanefrua..:

    9. Tusen takk, nei ikke bra å tenke på. Men det har vært litt mye fokus på dette om dagen i media. Ikke greit…. Men jeg lever her og nå…..kose deg masse i kveld…..klem Solveig. Toril sin hverdag med musikken:

    10. Er nok viktig å ikke “mure seg inne” ..men delta i livet..det behøver jo ikke å bety at en er sånn “oversosial” men kommer seg ut å ser folk og er i aktivitet.. <3

    11. Tror det er viktig å være ute blant folk ja, Lære litt nytt. Gå en ny løype…I dag og ut uka er det Glommafestival i byen. Mye liv og røre, litt mye folk. Tusla hjem igjen jeg. annebe:

    12. Hvis vi går og frykter at vi skal bli sjuke en eller annen gang på grunn av “arv” så ødelegger vi jo de åra vi er friske på grunn av at vi går og gruer oss til sjukdommen skal oppstå, Høyst sannsynlig så oppstår den ikke! Da har vi grudd oss masse uten grunn. Noen garanti for noe har ingen, men et lyst sinn og positiv innstilling kan hjelpe for mye det! Har trua på metoden til faren din jeg også! 🙂

    13. Nei, det nytter ikke gå og grue seg. Bare vært så mye fokus på dette. Pappa sin metode er best. Han var en meget klok og herlig mann. karidansen:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg